Matný lak: Moderní trend s výzvami

auto s matným lakem PEUGEOT INCEPTION

Michala Kirchnera, brand managera společnosti Interaction, nemusíme na stránkách našeho časopisu představovat. V tomto článku nám prozradí jak opravit matný lak.

Výrobci vozidel na trh stále častěji přicházejí s novými odstíny, které mají tzv. matný vzhled. S nárůstem počtu vyrobených a prodaných vozidel roste také počet těch, která jsou poškozená a vyžadují odbornou opravu laku. V těchto případech lakovny čelí poměrně velké výzvě, protože oprava vozidel s matným efektem je poměrně složitou disciplínou s řadou „proměnných“, které v konečném důsledku mohou ovlivnit celkový výsledek a shodu nově lakovaného dílu s dílem originálním. V minulosti se používala tzv. matová přísada, která se přidávala do vrchních (klasických lesklých) průhledných laků. Poměr laku a matové přísady určoval stupeň matu finálního vzhledu. Často se stávalo, že konečný výsledek byl v porovnání s originálem matnější nebo naopak lesklejší. Druhým nežádoucím efektem bylo tzv. mráčkování vrchního průhledného laku. To způsobovala jeho nerovnoměrně nanesená vrstva, kde místa s větší vrstvou laku byla ve výsledku lesklejší než místa s vrstvou menší a povrch působil nekompaktně. Velký vliv na konečný stupeň lesku/matu měla také teplota aplikace a sušení nebo vlhkost vzduchu při sušení.

Dnes to jde jednodušeji

V dnešní době, kdy materiály většiny velkých výrobců prošly za poslední roky vývojem, je oprava laku matného vozu jednodušší, než tomu bylo před pár lety. Přesto se pro lakovny stále stává velkou výzvou, vyžadující stoprocentní dodržení předepsaného technologického postupu při výběru odstínu, ale především správného stupně matu, který odpovídá originálnímu lakování. Běžný uživatel nebo pozorovatel by se mohl mylně domnívat, že všechny matné vozy jsou matné stejně. Opak je však pravdou. Škála matného vzhledu je poměrně rozsáhlá, sahající od 5 GU (matný) až do 65 GU (satén). U starších vozidel hraje roli také jejich běžná údržba. Například časté používání myčky s programy obsahujícími vosk nebo leštidlo v mycím šamponu může způsobit, že vozidlo nebo některé jeho části budou po nějaké době provozování méně matné, než tomu bylo v době jejich výroby.

Intenzivní vývoj

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články