Nahlížíme k výrobcům vozidel

V rámci přípravy tohoto vydání jsme oslovili výrobce vozidel a zeptali se jich na vývoj v oblasti materiálů karoserií. Ve spolupráci s technickým konzultantem pro oblast Body & Paint u společnosti Toyota, Martinem Sládkem, vznikl následující krátký rozhovor.

Jaké využívá Toyota/Lexus nové materiály, popř. multimateriály (kombinace různých materiálů)?

V konstrukci karoserie používáme nejčastěji oceli různých pevností v tahu. V oblasti strukturní části skeletu karoserie jsou použity v hojné míře oceli s velmi vysokou pevností, u posledních modelů běžně v hodnotách 1 500 MPa v tahu, v některých případech až 1 700 MPa. Pro lepší představu, co takové pevnosti znamenají, je to limitní zatížení plochy 10 × 10 mm hmotností až 17 tun. Je to sice poněkud nepřesný přepočet, ale pro hrubý odhad, s jakými materiály klempíři musí pracovat, to postačí. Tyto oceli jsou základem zajištění pasivní bezpečnosti vozidla pro čelní a boční náraz podle metodiky Euro NCAP.

Používání stále pevnějších ocelí neustále proměňuje požadavky na vybavení karosáren, především na svařovací zařízení, používaný spotřební materiál a ruční nářadí, a klade důraz na striktní použití postupů dle opravárenských manuálů Toyoty. Oceli pevnosti nad 980 MPa nelze rovnat, ale pouze měnit předepsaným

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články