V této reportáži jsme navštívili lakovnu vybavenou unikátní technologií – novým bázovým systémem R-M Agilis a ergonomickou pracovní stanicí R-M Arrange. Nachází se v areálu logistické společnosti, která je světovým lídrem v oblasti „third party logistics“. Za ni nám byl průvodcem Radek Mach, external workshop & painter manager, a za dodavatele technologie – společnost Bučan – Tomáš Dvořák, obchodní manažer, a Pavel Diviš, obchodní zástupce.
Areál logistické společnosti nešlo minout, protože příjezdové a odjezdové cesty lemovaly tahače s návěsy plnými zakrytých nových osobních vozidel a dodávek. Po vjezdu do areálu se naskytl další zajímavý a neobvyklý pohled – všude okolo bylo na odstavných plochách obrovské množství aut, odhadem tisíce (obr. 1).
„Jsme největší logistickou společností na území Česka a zároveň máme nejširší portfolio značek,“ uvádí Radek Mach. „Fungujeme nejen v tranzitním režimu, ale také jako dočasný sklad. Úložná doba je v současnosti do tří měsíců, protože ty tam jsou časy, kdy automobilky vyráběly na sklad. Měsíčně se nám tady protočí kolem 90 000 vozidel. Na jejich přepravu je potřeba kromě tahačů s návěsy i velké množství řidičů, ale také vlaků. Není proto divu, že během celého logistického toku dojde na autech k nějakému šrámu. Z tohoto důvodu máme i vlastní servis s lakovnou, kde máme autorizaci automobilek na opravy drobného rozsahu zejména laků vozidel v tranzitním režimu dle jejich standardů. Zároveň pro některé importéry zajišťujeme montáže doplňkových zařízení nebo třeba i aktivaci na transport uspaných řídicích jednotek vozidla do plného režimu tak, aby mohli auta předat rovnou zákazníkovi a nemuseli se těmito dodatečnými pracemi zdržovat. O to se stará náš tým přibližně 50 zaměstnanců.
Vzhledem ke stále rychlejšímu režimu transportu vozidel potřebujeme i my zrychlit opravy drobných šrámů, jelikož za měsíc musíme opravit vyšší desítky vozidel. Proto jsme rádi přivítali nabídku společnosti Bučan, která nám představila nový bázový systém R-M Agilis. Jelikož se aplikace provádí pouze v jednom kroku a navíc lze většinu dostupných třívrstvých barev díky široké škále pigmentů v systému R-M Agilis aplikovat jako standardní dvouvrstvé, nezanedbatelná časová úspora tady je. Další předností je značné snížení nákladů na materiál, my jsme se dostali za necelý čtvrtrok provozu zatím asi na 20–30 %. To je pro nás velmi významné a byl to také ten hlavní a nejdůležitější důvod, proč jsme do nového systému šli.
Produktivitu totiž máme poměrně vysokou, protože pracujeme trochu jiným stylem než většina lakoven. Tady je jeden pracovník (lakýrník) zodpovědný za svoji práci na opravovaném vozidle od A do Z, což znamená, že si zajišťuje vše od přípravy až po výsledné lakování. Výhodou je i případné zpětné dohledání evidence opravy, které je pak díky tomu velice jednoduché. Někdo by mohl namítat, že specializace, a to v lakovně, je přece alfa a omega – každý odvede svoji přesně definovanou práci lépe. Za ty roky, kdy tady tento systém práce máme, víme, že pak není nutné řešit, kdo co udělal nebo neudělal a proč. Jeden člověk si také práci lépe zorganizuje a usnadní. A v neposlední řadě, kdo je lépe ohodnocen? Samozřejmě to bývá lakýrník, i když přípravář odvede mnohdy více práce. Tento nešvar jsme tím vlastně odbourali, a všichni tedy mají podobné platové podmínky, což zase kolektivu prospívá.
Ještě bych rád uvedl, že náš obchodní vztah s lidmi ze společnosti Bučan je na hodně dobré, kamarádské úrovni, vlastně se známe již od vzniku naší logistické společnosti, což je cca 20 let. Vědí tedy, co by nám mohlo pomoci ve větší efektivitě v tomto oboru.“
„To můžu potvrdit,“ navazuje Tomáš Dvořák. „Opravdu se známe dost dlouho. Byli jsme proto rádi, že se tato logistická společnost bude pyšnit tím, že má systém R-M Agilis u ní v rámci Česka premiéru a v zemích střední a východní Evropy je také jednou z prvních instalací.
Dále zmíním několik důležitých informací, které doposud nezazněly. S hodnotou těkavých látek pod 250 gramů na litr dosahuje Agilis nejnižšího obsahu VOC v průmyslu a je hluboko pod limitem stanoveným současnou legislativou. Tím je připraven i na budoucnost, protože k dalšímu snižování VOC v budoucnosti zajisté opět dojde. Rovněž při porovnání se stávajícími bázovými systémy na trhu lze očekávat úsporu až 35 % celkových časů procesu díky rychlejší aplikaci v jednom kroku a kratším cyklům odvětrání. Dalších 40 % úspor lze dosáhnout z důvodu snížené spotřeby materiálu. Vedle nové řady vodou ředitelných barev lze využívat širokou škálu nástrojů a služeb. To zahrnuje například zmíněnou pracovní stanici Arrange s cloudovým připojením k softwaru R-M pro vyhledávání barev a on-line správu technických informací, což tady hojně využívají. Kromě toho mají lakovny se systémem Agilis šanci získat certifikaci Approve, která prokazuje udržitelné a k životnímu prostředí šetrné poskytování služeb, což je také neméně důležité.“
Jak systém Agilis a práci s ním hodnotí jeden z lakýrníků Milan Stehlík?: „Za mě je to krok dopředu, určitě je nižší spotřeba materiálu. Vodu lze líp vyfoukat, hned se rozleje, nic to nevysaje ani nebere a udělá lepší povrch, proto není potřeba tolik laku. Vše je pohodlnější, protože aplikaci báze lze vlastně vyřešit v jednom kroku. Krytí báze je lepší, všechny rozstřiky jsou čitelnější a práce s tím je příjemná. Odstínově je to taky generační posun proti starším systémům, nejsilnější je v metalíze a v perletích, vůbec se nemusíte obávat, že se bude zrno stavět jinak. Zlepšené jsou rozstřikovací techniky i samotné odstíny. Třeba když řešíte rozstřik celého dílu, použijete prostě blender a s barvou jste pak opravdu stoprocentní. Neřešíte to pracně několika vrstvami, ale vlastně jen jedním nástřikem. Spektrofotometr je taky úspěšnější, software zobrazuje spektrální křivky a je hezky vidět, jak moc se nalezená receptura blíží barvě na autě. To říkám naprosto objektivně, zkrátka jsem nadšený.“
Nyní se pojďme v obrazové reportáži podívat přímo do provozu na to, jak taková oprava poškození vozidla v systému Agilis probíhá.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 11/2024.