Podvozek elektrovozidel v servisní praxi

Podvozek elektromobilů a hybridních vozidel má své specifické odlišnosti, které jsou zcela evidentní při porovnání s vozidly se spalovacími motory. Jaké rozdíly z hlediska práce servisů při opravách a diagnostice pro podvozek to jsou, vysvětluje Petr Kunzl, školitel ze společnosti AD TECHNIK.

Obsah článku:
• Testování brzd
• – Brzdová zkušebna
• Testování zavěšení
• Geometrie podvozku a opotřebení pneumatik
• – Vliv na pneumatiky
• Vibrace
• Závěrem

Postupující elektrifikace vozového parku přináší pro autoservisy řadu nových témat a výzev. Jednou z mála jistot je v tomto směru podvozek. To však neznamená, že i tady zůstane vše při starém. Odlišností od vozidel se spalovacími motory je celá řada.

Faktem je, že například podle studie americké Argonne National Laboratory se u průměrného elektromobilu přesouvá až 72 % objemu servisních příležitostí směrem pro podvozek (obr. 1). Na 14 % naroste péče o elektroniku a SW vozidla, zatímco na tzv. práci pod kapotou zbývá pouze 14 %. Tím spíše je třeba se zamyslet, čím se fungování a následná diagnostika či servis podvozkových skupin elektrovozidel (EV) liší.

Obr 1: Servisy se budou u elektromobilů více věnovat diagnostice a opravám jejich podvozků.
Schéma brzdového okruhu e elektromobilu – rekuperace je nejdůležitější.
Obr 2: Schéma brzdového okruhu elektromobilu – rekuperace je nejdůležitější.

Testování brzd

Zatímco při jízdě autem se spalovacím motorem se řidič použití brzd prostě nevyhne, EV s dobře zvládnutou rekuperací se bez nich prakticky obejde (obr. 2). Nahrává to myšlence, že ani brzdy EV nebudou vyžadovat tolik péče jako dosud. Ostatně velká část motoristické veřejnosti je o tom přesvědčená. Opak je pravdou.

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články