Vážení čtenáři, poté, co minulý měsíc vyšel letní palivářsko-mazivářský speciál AutoEXPERTU, dostali jsme do redakce dotaz od jednoho z našich čtenářů týkající se nabídky oleje v jeho autoopravně. Zapátrali jsme v archivu a poslali mu článek našeho bývalého spolupracovníka pana Jaroslava Černého. Pak jsme si ale řekli, že vůbec není na škodu jej opět zařadit, že může pomoci více našim čtenářům. A my tak můžeme vzdát hold panu Černému a moudré nadčasovosti jeho článků.
Jaké motorové oleje by měl mít autoservis k dispozici, aby vyhověl požadavkům automobilek a přáním zákazníků? Tato otázka vůbec není jednoduchá. Na sortiment motorových olejů v autoservisech má vliv mnoho faktorů. Uveďme pouze některé, ty nejdůležitější:
- Je třeba rozlišovat typ autoservisu, zda jde o autorizovaný servis, nebo ne.
- Je třeba brát v úvahu převažující typy zákazníků a typy a stáří jejich automobilů v daném autoservisu.
- Důležitý je množstevní obrat motorových olejů za určitý časový úsek, např. za měsíc nebo za rok.
- Velkou roli hraje také to, zda jsou pracovníci autoservisu znalí problematiky a dovedou zákazníkovi doporučit a vysvětlit vlastní volbu oleje.
Jak je vidět, situace není jednoduchá, ale řešitelná určitě je. Podívejme se tedy v krátkosti, jaké možnosti mají autoservisy a jaké aspekty by měly ovlivňovat volbu a rozsah sortimentu motorových olejů. Pro zjednodušení proveďme alespoň zásadní rozlišení autoservisů na autorizované a ostatní, i když i mezi těmi „ostatními“ jsou často velké rozdíly.
Autorizované autoservisy
Na první pohled jednoduchá situace. Autorizované servisy jsou zavedeny většinou na jednu nebo pouze několik málo značek automobilů a od toho se bude odvíjet i sortiment motorových olejů, které bude mít autoservis k dispozici. Tedy motorové oleje se specifikací nebo specifikacemi, které vyžaduje výrobce automobilu pro všechny typy svých automobilů vyráběných v současné době i v minulých letech. V ideálním případě by mohlo u některých automobilek jít o jeden jediný typ oleje, který je univerzální, určený pro jakýkoliv motor a vyhovuje i koncepci prodloužených či variabilních servisních intervalů. Tyto nové oleje jsou vždy zpětně kompatibilní, jsou určené pro zážehové i vznětové motory a vyhovují také motorům vybaveným částicovými filtry. Příkladem takového motorového oleje je např. VW 504.00/507.00, který lze až na vzácné výjimky použít do jakéhokoliv motoru koncernu VW. Problémem takových olejů je ale většinou jejich vyšší cena, kterou nemusí akceptovat majitelé starších automobilů, kteří také využívají služby autorizovaných servisů. Stejně tak se to týká případů, kdy majitel automobilu opustil koncepci prodloužených či variabilních servisních intervalů, a pro takové případy je výhodnější použít motorové oleje s jinou firemní specifikací a s příznivější cenou pro zákazníka.
Pro pokrytí všech případů, které mohou nastat, by tak autoservis měl mít k dispozici motorové oleje z celé škály firemních specifikací. Pro zjednodušení situace je třeba říct, že některé oleje vyhovují i několika specifikacím najednou.
Použitá viskozita
Pokud jde o viskozitní třídy, budou v sortimentu autorizovaných servisů převažovat oleje nižších viskozitních tříd, většinou SAE 5W-30. Podle požadavků firemních specifikací však může jít o oleje s normální či se sníženou HTHS viskozitou. V této viskozitní třídě se většinou vyrábějí moderní motorové oleje, které jsou výrobcem předepisovány jako servisní plnění. Většina výrobců však má ve svých klasifikacích pro své starší automobily i možnost volby v tradičních evropských viskozitních třídách SAE 5W-40 nebo SAE 10W-40.
Značky olejů
Z hlediska značek používaných motorových olejů budeme muset začít mezi autorizovanými servisy rozlišovat. Jsou automobilky, které autorizovaným servisům zajišťují také vlastní firemní motorové oleje, tedy oleje oblečené do firemních barev, s etiketou a logem automobilky. Takových automobilek je několik, jen namátkou GM-Opel, Ford, BMW, Mazda, dříve třeba i Toyota a také naše automobilka Škoda dodávala motorové oleje s vlastními etiketami. V těchto případech je sortiment motorových olejů jasný. Všechno ale záleží také na smlouvě, kterou mají autorizované servisy s výrobcem či dovozcem automobilů uzavřenu. Sortiment motorových olejů může být doplněn i jinou značkou olejů.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.