Pohled zevnitř na poctivý servis klimatizací (5)

Přinášíme další díl seriálu specialisty na servis klimatizací vozidel Michala Kladivy ze společnosti Car Diagnostic. V tomto pokračování dokončí téma nářadí pro vyhledávání netěsností.

5. Vodíková metoda

Pořízení této technologie je suverénně nejnákladnější. Potřebujete tlakovou lahev, redukční ventil, velký manometr pro kontrolu plnění, elektronický detektor, propojovací hadice a případně vozík na lahev. Práce s ní je v základě shodná jako s dusíkovou, jen s nepatrným rozdílem. Vodíková metoda je založená na speciální směsi, jež se správně nazývá „formovací plyn“. Jeho složení je 95 % dusíku a pouze 5 % vodíku (H5N95). Takto malé množství H2 přidává jinak totožné dusíkové metodě hned několik královských vlastností: Vodík není obsažen ve vzduchu, a tudíž může být detekovatelný speciální sondou. Navíc jde o prvek s nejmenší velikostí molekuly, jež pronikne i těmi nejmenšími netěsnostmi, kterými nemusí proniknout ani molekula chladiva. Je tedy naprosto ideálním prvkem pro tuto servisní činnost.

„Čuchačky“

Speciální „čuchačky“ (obr. 11), které jsou pro tento účel vyvinuté, reagují už na úniky o velikosti pouhý 1 gram za rok. To je až neuvěřitelná citlivost. Trochu nadneseně lze tvrdit, že pokud vezmete v potaz náplň chladiva 500 g, jste schopni najít únik, který by trval 500 let. Pokud tedy náplň zmizí i za dva roky, musíte jej s touto metodou bezpečně odhalit (naprostá většina úniků je však mnohem rychlejší). Další

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články