Motorový olej určený pro všechny značky vozidel i všechna paliva najednou byste si do svého auta nikdy nenalili. Tak proč má být chladicí kapalina jedinou nemrznoucí směsí? Po delší době nám příspěvek Jana Skolila ze společnosti CLASSIC Oil s.r.o. sdělí, jaké téma hýbe oblastí chladicích kapalin automobilů.
Inovace se opakují v cyklech
Když jsem ještě na sklonku minulého tisíciletí na konci své puberty objevil kouzlo silničního kola, probíhal právě trend zužování jejich plášťů. S jednoduchým odůvodněním, že užší pneumatika zaručuje menší styk gumy s vozovkou, a tudíž menší tření, se přecházelo z 25milimetrových na 23-, ale i 20milimetrové pláště. Při setkání s defektem to ale nebyla z hlediska bezpečnosti žádná výhra. A teď, po dvaceti letech, při koupi nové karbonové silničky jsem musel velmi dlouho přesvědčovat prodejce, že tam ale opravdu nechci 32mm pláště a stačí mi šířka jen 28 mm. Mezitím se prý totiž přišlo na to, že od určité šířky a při určitém tlaku nahuštění dojde k takovému vytvarování pláště a jeho styčné plochy s asfaltem, že valivý odpor je vlastně menší, i když je plášť širší…
No a velmi podobné je to u některých témat na poli chladicích kapalin automobilů. Právě teď se nám vrací trend univerzálních nemrznoucích chladicích kapalin. Pro všechny značky vozidel, pro všechny jejich typy a nejlépe i pro všechny možné pohony, od benzinu přes naftu po zemní plyn, CNG až po LPG. No a samozřejmě i pro elektrovozidla. Nevěříte tomu?!
Určitě nelze věřit tomu, že jeden jediný produkt může plnit několik OEM norem, navzájem si odporujících v požadavcích na její složení. A určitě nelze takovým produktem operovat, pokud dojde v průběhu záruční doby automobilu k poškození jeho chladicího okruhu.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.