ATAL na Automechanice

Dva roky uplynuly jako voda a my jsme se opět vypravili do Frankfurtu nad Mohanem na největší evropskou událost v autobranži – veletrh Automechanika 2024. Vystavovatelů bylo podstatně víc než v roce 2022, proto nás zajímalo, jak si stojí zástupci z Česka. V informačních materiálech jsme objevili 19 společností, z nichž jsme navštívili tři, které nejvíce souvisí s autoopravárenstvím. Přibližme si první z nich.

Společnost ATAL, s.r.o., (po přechodnou dobu pod názvem Actia CZ) vznikla v Táboře v roce 1992. Od té doby vybavila vlastními diagnostickými zařízeními mnoho značkových i nezávislých autoservisů, ale především svými známými emisními přístroji v zelené barvě velkou řádku emisních stanic po celé Evropě, i v mnoha zemích Asie, Jižní Ameriky a Afriky. Do Frankfurtu přivezla novou vlajkovou loď – emisní stanici nové generace. Část expozice byla věnována tuningovému systému motocyklů Harley-Davidson, jejichž diagnostiku umí zařízení Diag4Bike. V oblasti komplexního řešení tuningu a diagnostiky motocyklů této značky patří společnost ATAL ke světové špičce.

Emisní stanice nové generace

Společnost ATAL připravila pro rok 2024/2025 zcela novou sestavu emisních přístrojů třetí generace. Pro nový plynový analyzátor (AT508) a kouřoměr (AT608) používá vlastní konstrukci optických měřicích systémů. Tato unikátní řešení jsou chráněna několika přihláškami vynálezů. Vlajkovou lodí je kompletní emisní stanice s vestavěným PC v jednom pojízdném stojanu (obr. 1). Zcela nově představenou variantou je emisní stanice skládající se ze dvou pojízdných stojanů – řídicího stojanu s vestavěným PC a displejem, který se umisťuje u přední části měřeného vozidla, a druhého stojanu s emisními moduly u zadní části vozidla.     

Modul analyzátoru AT508.
Obr 2: Modul analyzátoru AT508.

Bezpečné bezdrátové připojeni emisních a garážových zařízeni ATAL k centrálnímu PC zajišťuje nově vyvinutá bezdrátová síť ATAL BlueNet. Síť je určena pro konkrétní zařízení, která mají být chráněna před jinými bezdrátovými zařízeními. Ve volném prostoru je pracovní vzdálenost až 200 metrů. Počet připojených zařízení pro jeden řídicí modul master je až sedm.

Obr 1: Kompletní sestava emisní stanice nové generace.

Modul analyzátoru AT508

Přístroj AT508 je čtyřsložkový (příp. pětisložkový) analyzátor výfukových plynů (obr. 2), který spolupracuje s PC. Pro vlastní měření se používá NDIR optická lavice ATAL s třídou přesnosti 00 (nejvyšší definovaná třída OIML), která pro zjištění koncentrace CO, CO2 a HC používá NDIR metodu a pro zjištění koncentrace O2 a NOX elektrochemické články.

Důležité vnitřní komponenty jsou chráněny proti styku se znečištěným kondenzátem. Ochranu zajišťuje vestavěný automatický (patentovaný) odlučovač kondenzátu, kondenzát se během čisticí procedury odběrové sondy odvádí mimo přístroj. Tato nová konstrukce významně zvyšuje spolehlivost a dlouhodobou stabilitu přístroje a podstatně prodlužuje intervaly údržby. Analyzátor využívá nejmodernější elektronické technologie měření v infračerveném spektru, které vykazují vysokou elektromagnetickou odolnost a odolnost proti vnějším mechanickým a klimatickým vlivům.

Tabulka přehled měřených parametrů analyzátoru AT508.
Tabulka 1: Přehled měřených parametrů analyzátoru AT508.

Modul kouřoměru (opacimetru) AT608

 Modul kouřoměru (opacimetru) AT608.
Obr 3: Modul kouřoměru (opacimetru) AT608.

Přístroj AT608 (obr. 3) využívá pro zjištění opacity měrnou optiku s vysoce výkonným zdrojem světla. Unikátní systém proudění vzorku kouře uvnitř komory snižuje na minimum možnosti znečištění optického systému měrné komory kondenzátem a prachovými částicemi přítomnými ve výfukových plynech. Zkouškami bylo prokázáno, že ani po desítkách tisíc měření není nutné provádět čištění optiky kouřoměru. Zcela unikátní je velmi lehká vytápěná univerzální odběrová sonda pro osobní i nákladní vozidla o malém průměru, s délkou srovnatelnou s analyzátorem plynů (typicky 6 m). Tím se radikálně mění přístup k umístění měřicího modulu kouřoměru, který může být umístěn ve stojanu emisní stanice. Do současné doby musel být poblíž výfuku vozidla. Přístroj poskytuje další unikátní funkce, mezi které patří automatická periodická kontrola průchodnosti sondy a čištění sondy před měřením každého vozidla tak, aby byl eliminován negativní vliv vozidla s vysokou kouřivostí na vozidlo následující.

Tabulka 2: Přehled měřených parametrů kouřoměru AT608.

Vhodným doplňkem ke kouřoměru, zejména pro měření užitkových vozidel, je prodloužení sondy o délce 2 200 mm (obr. 4), které lze připojit k topnému systému sondy.

Praktické použití prodloužení sondy ke kouřoměru.
Obr 4: Praktické použití prodloužení sondy ke kouřoměru.
Modul pro měření otáček a teploty.
Obr 5: Modul pro měření otáček a teploty.

Modul RT3

Tento modul (obr. 5) rozšiřuje možnosti emisních přístrojů o měření otáček motoru (pomocí vibračního snímače a akustického měření a ze zvlnění napětí v palubní síti vozidla) a teploty. Snímač se připojuje k palubní síti vozidla pomocí adaptéru pro akumulátor nebo kabelem do zásuvky zapalovače. Snímač lze použít pro 12 i 24 V.

DIAG4 OBD BT

Zařízení (obr. 6) rozšiřuje rozsah emisních přístrojů pro přístup k údajům ze systému OBD, například: otáčky, teplota, chyby, kód připravenosti nebo VIN. Podporované komunikační protokoly: ISO 9141-2, SAE J1850 (PWM, VPW) ISO 14230, ISO 15765 SAE J1939 a ISO/PAS 27145 (WWH-OBD). Komunikaci lze využít pro osobní i nákladní vozidla (vyráběná od roku 2007) a traktory. Zařízení lze použít pro 12 i 24 V.

Zařízení pro přístup k údajům z OBD.
Obr 6: Zařízení pro přístup k údajům z OBD.
Připravovaný čítač částic PN AT408.
Obr 7: Připravovaný čítač částic PN AT408.

V přípravě

Společnost ATAL vyvíjí počítadlo částic PN AT408 (obr. 7). Přístroj využívá k měření počtu nanočástic ve výfukových plynech osvědčenou technologii extended DC (rozšířené difuzní nabíjení) a nepoužívá k provozu žádnou hořlavou provozní kapalinu a ani dodatečné ředění měřeného vzorku plynu. Uvažovaný rozsah měření by měl pokrývat pásmo 5 000–5 000 000 #/cm-3. Uvedení zařízení na trh je plánováno na rok 2025.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 10/2024.

Další články