Příběh záchrany před vypnutím systému DPF u vozidla Mercedes GLA 220, který ve svém článku popisuje školitel, špičkový diagnostik a vzdělávací youtuber Jiří Hampl, ukazuje, že nefunkční filtr pevných částic nemusí vždy znamenat jeho vyřazení či drahou výměnu. Správná diagnostika a cílený zásah mohou problém vyřešit s překvapivě malými náklady.
Obsah článku:
• Jeden příklad za všechny
• Odpojit, či neodpojit?
• Z výpovědi zákazníka
• První úvahy a vyčtení paměti závad
• Čtení parametrů
• Zkušební jízda
• Test snímačů teplot ve výfuku
• Test katalyzátoru
• Originalita softwaru
• Test komprese
• Test předvstřiku
• Test účinnosti válců
• Test diferenčního snímače DPF
• Zkušební jízda s pochopením nedokončené regenerace
• Rozbor softwaru
• Pokusy se simulací informace o teplotě před katalyzátorem
• Zákazník testuje v režimu simulace
• Závěr
• Shrnutí
• Ponaučení
Článek ze seriálu Liga mistrů diagnostiky. Další díly ZDE.
Zdravím vás, přátelé. Vypínání emisních systémů motoru je stále v oblibě, zejména pokud jde o systém AdBlue, protože se jeho účinnost v podobě oxidu dusnatého (NO) zatím v emisních stanicích neměří.
Pokud jde o vlastní systém filtru pevných částic (DPF), u něj se hlídá stanovený limit kouřivosti (opacity) 0,25 m-1 již několik let – od emisní normy Euro 5. Hlídá je vlastně silné slovo, protože jde pouze o měření kouřivosti zastaralou technologií pomocí koeficientu absorpce světla. Nové vstřikovací systémy Euro 5 a především Euro 6 totiž produkují ve svém spektru zejména nanočástice, které světlo v podstatě nepohlcují. Přístroj, tzv. opacimetr, tedy změří jen velmi malé množství mikročástic, a proto je výsledná kouřivost velmi nízká, často i pod zmíněným limitem 0,25 m-1, i když je DPF prasklý a netěsní. Další riziko neobjektivity při měření emisí vnáší samozřejmě způsob, jakým se opacita měří, což je dáno především mírou zrychlení určenou sešlápnutím akceleračního pedálu. Vše je podpořeno dalším nešvarem – tzv. měřením pro známé – především v autoservisech zajišťujících STK.
Podívejte se na rozhovory se zajímavými lidmi kolem diagnostiky, emisí apod.
Jeden příklad za všechny
Nedávno jsem měřil Peugeot 5008 2.0 HDi EU5 s DPF, který měl kouřivost 0,82 (limit 0,25 pro těsný DPF a limit 0,51 jako štítková hodnota). Auto mělo měsíc starou TK, ale přitom také delší čas prasklý DPF. „Je to zřejmě veliká výjimka, protože v dnešní době nikdo nepodvádí, nepracuje ve prospěch sebe na úkor ostatních, a hlavně tu máme figuranty z Ministerstva dopravy, kteří chodí na namátkové kontroly a tváří se jako kamarádi, kteří na konkrétní STK jezdí pravidelně,“ nabízí se vysvětlení…
Odpojit, či neodpojit?
Pokud chce tedy někdo vypnout systém DPF, protože nemá na nový filtr pevných částic a opravu příčiny vadného filtru (nebo již finančně vykrvácel výměnou spousty dílů a bez výsledku) a nejezdí do zahraničí, kde by ho mohli skutečně odhalit, je to otázka několika tisíc korun.
Majitel vozidla MB GLA 220 byl těsně před takovým rozhodnutím: „Pane Hample, jestli nezjistíte, proč mi stále praská DPF, jsem rozhodnut ten systém vypnout, vyřadit. Dal jsem do toho již 170 000 Kč a už nevím kudy kam.“
V první chvíli to sice zní jako výhrůžka nebo zastrašování, ale je to naprosto logická úvaha a vůbec se zákazníkovi nedivím.
Jak se později zjistilo, šlo relativně o malou investici, i když teprve třetí DPF konečně fungoval.
Z výpovědi zákazníka
„Koupil jsem zřejmě černého Petra,“ stěžoval si majitel mercedesu. „Najeto má skutečně jen 137 000 km. Vše začalo tím, že opakovaně běžela regenerace DPF. Proto jsem nechal vyměnit všechny snímače ve výfuku a vyčistit DPF. Při tom se zjistilo, že jde o neoriginální díl, který je navíc prasklý, zřejmě od neustálé regenerace. Nechal jsem proto namontovat nový, originální DPF, vyměnit zadní díl výfuku, přehrát software, vyčistit oba EGR ventily i hadičky. Ve značkovém servisu zjistili, že se regenerace po svém zahájení brzy přeruší a nedokončí se. Zhruba po ujetí 1 000 km se objeví hláška o špatné frekvenci regenerací. Mám strach s tím jezdit, aby DPF znovu neprasknul. Od výměny za originál jsem najel zatím 1 200 km.“
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.