Neposedný rozvodový řetěz

rozvodový řetěz

Vážení čtenáři, pod záštitou společnosti Siems & Klein zahajujeme nový diagnostický seriál, jenž navazuje na úspěšnou řadu příspěvků diagnostických specialistů známého servisního konceptu společnosti APM Automotive – AutoPROFITEAM. Pro pilotní díl si diagnostický matador František Vaněk vybral případ, který popisuje sofistikované řešení známého problému s rozvodovým řetězem u vozidla VW Golf šesté generace.

Obsah článku:
• Vozidlo
• Diagnostika
• – Aktivátor Štěpána Jičínského
• – Osciloskop a tlaková sonda P150RT
• – – – Změřený průběh
• – – – Vzorový průběh
• Výsledek
• Závěr


Článek ze seriálu Diagnostická praxe. Další díly ZDE.

Než se pustím do samotného případu, rád bych předeslal, že není vždy nutné psát odborné texty tak, aby jim rozuměl pouze zkušený diagnostik. Snažím se obsah formulovat tak, aby byl užitečný i pro začínající studenty v autooprávárenství, kteří touží po informacích a chtějí se stát diagnostiky. Sám si vzpomínám na dobu, kdy jsem s velkým zájmem četl články třeba Jirky Hampla, Štěpána Jičínského, Libora Fleischhanse či případy publikované společností MotorExpert i dalšími odborníky z branže.

Příběh nás přivádí do autoservisu v Hradci Králové, kde mě dlouholetý zákazník Míla požádal o pomoc s diagnostikou závady na vozidle VW TSI. Šlo o problematiku, která se u zážehových motorů koncernu VW z určitých let výroby objevuje velmi často. Konkrétně jde o konstrukční slabinu rozvodového mechanismu – možnost přeskočení rozvodového řetězu, a to často už při samotném startu motoru, pokud není napínák schopen udržet optimální napnutí. Automobilka na tento problém reagovala úpravami komponentů a napínacího systému.

Cílem tohoto případu je názorně ukázat jednu z metod měření, tentokrát s využitím osciloskopu a tlakové sondy P150RT (Texvik). Ta umožňuje zachytit průběh tlaku přímo ve spalovacím prostoru během jednotlivých fází pracovního cyklu motoru a následně z oscilogramu zjistit, zda je poloha klikové a vačkové hřídele vůči sobě správná.

Vozidlo

VW Golf 6 1.4 TSI, EA111, 118 kW, s dvojitým přeplňováním – turbodmychadlem a kompresorem. Motor má označení CAVD s řídicí jednotkou Bosch MED 17. Stav počítadla kilometrů byl 155 859 km.

Projev závady

Podle majitele vozu se závada projevila náhle a od té doby přetrvávala. Motor startoval obtížně, volnoběh byl nestabilní a při přidání plynu se ozývaly velmi nežádoucí mechanické zvuky. Na přístrojové desce svítila kontrolka „Check engine“. Tyto projevy, i s ohledem na zkušenosti s podobnými motory, nasvědčovaly problémům s časováním rozvodů a možnému přeskočení řetězu.

Pro lepší představu o projevu závady připojujeme video ZDE, zachycující start motoru a projevy nestabilního chodu.

Diagnostika

Prvním krokem bylo načtení paměti závad pomocí sériové diagnostiky Bosch KTS (obr. 1) a pro srovnání také pomocí systému VCDS (obr. 2). Oba výpisy závad potvrdily přítomnost chyb souvisejících s časováním vačkových hřídelí.

Obr. 1: Výpis závad v diagnostickém zařízení Bosch KTS.
Obr. 2: Závady indikované testerem VCDS.

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články