DAF XD E6 NGD pro SŠA Holice

Dobrých zpráv není nikdy dost, a pokud jde o spolupráci odborného školství a komerční sféry, platí to dvojnásob. Proto vám rádi představujeme pilotní projekt spolupráce společnosti DAF Trucks a SŠA Holice, v podobě předání vozidla DAF XD E6 NGD určeného pro výuku. Zkrátka: když se sejdou schopní a šikovní lidé, je radost vidět výsledek jejich spolupráce.

Pilotní projekt spolupráce DAF Trucks se Střední školou automobilní v Holicích se začal rodit v dubnu roku 2022. Vše začalo schůzkou ředitele SŠA Holice Michala Šedivky se zástupci DAF Trucks CZ. Na schůzce si obě strany nastavily obrysy spolupráce a časovou osu projektu.

Moderní areál Střední školy automobilní v Holicích.

První etapa spolupráce: září 2022

První etapa začala tím, že SŠA Holice získala přístup do e-portálu DAF s možností e-learningu pro pedagogy a žáky. Dále proběhlo bezplatné školení pro pedagogy ve školicím středisku DAF v Praze (další školení pro učitele odborných předmětů a odborného výcviku pak proběhla v následujících dvou letech).

Na teoretickou přípravu pedagogů navázal v prosinci 2022 následující krok, kdy společnost DAF Trucks poskytla škole výukové vozidlo – tahač 6×2 DAF CF Euro 6. To bylo okamžitě začleněno do praktické výuky v dílnách školy. Žáci dostali k dispozici výukovou pomůcku, na které nejčastěji provádějí servis vzduchových brzd a jejich nastavení, dále pak nastavení vzduchového podvozku, měření elektronických součástek (snímače NOx, teplotní snímače, ovladače atd.). Přímo na vozidle se pak mohou seznamovat s dalšími systémy, jako je například SCR atd.

Samotným vozidlem však první etapa spolupráce neskončila: Společnost DAF Trucks vyslyšela požadavek SŠA Holice a poskytla dva motory MX Paccar o objemu 12,9 litru. Fyzicky škola motory získala v únoru 2024 a rovněž je ihned začlenila do praktické výuky. Jeden z motorů je v učebně Truck pro teoretické úvody praktického vyučování, druhý se přemístil přímo do dílny, kde je využíván k mechanickým úkonům, jako jsou například seřízení ventilů, demontáže a montáže jednotlivých částí, měření a zkoušení elektricky ovládaných součástí atd.

Druhá etapa: říjen 2024

První část projektu jednoznačně ukázala užitečnost a životaschopnost vzájemné spolupráce, a proto obě strany přistoupily k dalšímu kroku, který má následující části:

Momentka ze slavnostního setkání a zahájení druhé etapy spolupráce mezi zástupci společností DAF Trucks, NAPA Trucks a SŠA Holice.
Obr. 2: Momentka ze slavnostního setkání při předávání DAF XD E6 NGD a zahájení druhé etapy spolupráce mezi zástupci společností DAF Trucks, NAPA TRUCKS a SŠA Holice.
  • předání nového nákladního vozidla DAF XD E6 NGD „New Generation DAF“;
  • předání značkové diagnostiky DAVIE 4 s neomezeným přístupem;
  • umožnění plného přístupu do e-portálu DAF včetně RMI (repair maintenance information).

Samotná předávka proběhla přímo v prostorách školy formou slavnostního setkání zástupců obou stran. Z jejich krátkého výčtu je vidět, jaký význam projektu přikládají: Loes Gerrisová a Albert Florijn z DAF Trucks z Nizozemska; ředitel společnosti DAF Trucks CZ Luděk Šlajer; ředitel servisních služeb DAF Trucks CZ Tomáš Hlávka; Jiří Kojzar, Jiří Kojzar ml. a Tomáš Petr ze společnosti NAPA TRUCKS spol. s r.o., dealera a servisního partnera společnosti DAF Trucks; vedoucí odboru školství Pardubického kraje Martin Kiss; ředitel SŠA Holice Michal Šedivka, zástupce ředitele pro praktické vyučování Petr Bartoň a další pedagogové školy.

Spolupráce bude pokračovat

V průběhu předávání účastníci diskutovali o dalších možnostech spolupráce mezi SŠA Holice, DAF Trucks a NAPA TRUCKS , která bude spočívat v přípravě žáků pro práci v odvětví nákladních vozidel. Vedoucí odboru školství Pardubického kraje Martin Kiss informoval o situaci a perspektivách odborného vzdělávání v rámci tohoto kraje. Diskutovalo se o možnostech úprav školních vzdělávacích programů pro výuku se zaměřením na nákladní vozidla. Velmi dobře započatá spolupráce mezi SŠA Holice a DAF Trucks tak má namířeno k dalšímu rozvoji.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 11/2024.

Další články