Skupina nezávislých poskytovatelů služeb (ISP) vítá, že vstupuje v platnost zákon o datech (Data Act, nařízení Evropské komise 2023/2854). Zároveň ale varuje před deregulací. Ve spolupráci se Sdružením importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA) vám přinášíme podrobnější informace.

Dne 12. září 2025 oficiálně vstoupila v platnost ustanovení zákona o datech EU (Data Act, nařízení Evropské komise 2023/2854), která zakotvují několik důležitých principů:
- dávají uživatelům zařízení IoT práva k datům, která generují;
- zajišťují, že tato data mohou být sdílena s třetími stranami podle jejich výběru;
- a ukládají držitelům dat povinnost zajistit transparentnost a přístupnost informací.
Pro automobilový aftermarket je účinné uplatňování tohoto zákona mimořádně důležité, protože poskytuje právní rámec pro spravedlivý přístup k datům o vozidlech. Proto skupina ISP (skupina podepsaných asociací, viz níže) vítá jeho vstup do praxe, který má firmám zajistit spravedlivou tržní soutěž, podpořit inovace a rozvoj konkurenceschopných služeb, spotřebitelům pak možnost volby a v důsledku svobodné využití cenově dostupných služeb.
Pravidla jsou důležitá
ISP zároveň důrazně varuje před opakujícími se výzvami k přepracování zákona o datech do podoby založené na dobrovolnosti nebo k oslabení jím definovaných základních povinností pod záminkou snížení administrativní zátěže. Takové přístupy mohou ohrozit samotné cíle zákona.
- Pro nezávislé poskytovatele služeb není skutečnou překážkou konkurenceschopných digitálních mobilních služeb papírování, ale omezený přístup k údajům o vozidlech. Oslabení zákona o datech by znamenalo omezení konkurence a výhody pro hrstku dominantních hráčů.
- Oslabení ustanovení zákona o datech do podoby dobrovolných rámců by mělo stejný efekt. Tam, kde existuje strukturální nerovnováha – jak již ukázaly zkušenosti v automobilovém odvětví – jsou nutná přesná pravidla. Jen ta mohou přispět k posílení důvěry, zajištění právní jistoty a možnosti soutěžit a inovovat pro všechny firmy, zejména malé a střední.
Varování před měkkou implementací
Skupina ISP je rovněž znepokojena náznaky, že zákon o datech by mohl být prováděn pouze „měkkou cestou”. Bez řádného dohledu a vymáhání, s umožněním jeho obcházení apod. hrozí, že práva a povinnosti zakotvené v zákoně zůstanou pouze na papíře. ISP proto vyzývá Evropskou komisi a členské státy, aby:
- zajistily, že vymáhání zákona o datech bude v celé Unii jednotné, silné a účinné;
- ochránily integritu zákona o datech před pokusy o jeho opětovné otevření nebo oslabení prostřednictvím připravovaných legislativních balíčků;
- naopak považovaly tento zákon za první krok k odvětvové legislativě (SSL), která bude plně řešit spravedlivý přístup k datům o vozidlech.
ISP bude v tomto směru využívat veškeré legislativní nástroje poskytované Evropskou komisí a podávat zprávy o praktickém prosazování principů zákona o datech.
O komentář tiskové zprávy jsme v krátkém rozhovoru poprosili tajemníka sdružení SISA Martina Součka:
Můžete prosím tuto zprávu okomentovat, řekněme přeložit do konkrétního praktického jazyka? Co to znamená a co to přinese pro branži – mechanikům v jejich praxi?
Jde o zásadní dokument, který vůbec umožňuje neznačkovým poskytovatelům služeb v automotive sektoru fungovat. Bez přístupu k údajům o vozidlech by neměli možnost je spolehlivě a technicky korektně opravovat.
Kdo tady ve skutečnosti stojí „proti sobě“? Jsou to výrobci vozidel a např. výrobci diagnostic-kých přístrojů, poskytovatelé technických dat?
Osobně nemám rád, když se situace na jakémkoli trhu vyhrocuje a zdůrazňuje se, že „ně-kdo stojí proti někomu“. Autorizovaný a neautorizovaný servis se navzájem potřebují a především oba dva potřebuje zákazník. Je to jako v řadě jiných odvětví – pouze výrobci znají detailně konstrukci svých výrobků, a pokud chtějí, aby je někdo servisoval, musejí informace o nich v dostatečné míře poskytnout. Otázka tedy zní, kde je ta dostatečná míra, která umožní výrobcům podržet si výrobní tajemství, ale nezneužívat je v přílišné míře. Akt o datech hledá tuto hranici.
Kdo by měl být odpovědný za vymáhání zákona o datech – na evropské úrovni a zde u nás v ČR?
Obávám se, že tohle nemá jednotné řešení. Podstatné je vymáhání na úrovni jednotlivých zemí a tam může být legislativa upravena různě.
Podepsané asociace:

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 10/2025.

