
Také v tomto vydání se vracíme do prostředí STK, kde je sice největším strašákem stále oblast emisí (o níž jsme informovali v několika předchozích vydáních), ale snad se již situace naštěstí konečně normalizuje. Kvůli tomu zřejmě upadla téměř v zapomnění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU, která ukládá zařadit do úkonů STK kontrolu elektronických systémů vozidel tzv. HU adaptér. U nás to začala řešit vyhláška č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel.

Přesná specifikace pro HU adaptér se objevila v dokumentu vydaném ministerstvem dopravy 1. března 2024: Technické požadavky na zařízení k připojení elektronického rozhraní vozidla ve stanicích technických kontrol (STK) a při technických silničních kontrolách (TSK) – HU adaptér.
Co je HU adaptér dle legislativy MD ČR
Zmíněný dokument definuje technické požadavky zařízení k připojení elektronického rozhraní vozidla, jako je skenovací přístroj pro OBD a OBFCM (dále jen „přístroj“), při provádění technických prohlídek vozidel ve stanicích technické kontroly, za účelem jeho schválení podle § 47 odst. 3 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů a § 16 odst. 7 a přílohy č. 7 vyhlášky č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel, ve znění pozdějších předpisů.

Pro zjednodušení předchozích krkolomných oficiálních definic si představte, že jde o zařízení pro STK, pomocí nějž by mělo být do budoucna po připojení do diagnostické zásuvky vozidla a v odpovídajícím softwaru možné rychle a přehledně zjistit reálnou funkčnost jednotlivých řídicích jednotek, které ve vozidle jsou. Důležité by měly být zejména kontroly těch, které mají bezprostřední vliv na bezpečnost provozu vozidla, ať už je to třeba ABS, EBS, ESP, ESC, nebo airbagy, předpínače bezpečnostních pásů a další systémy.
U některých vozidel, zejména starších, se totiž stává, že někdo pouze odstraní nebo přelepí kontrolku, která má hlásit nefunkčnost některého ze systémů vozidla, aniž by se staral o opravu. Bez HU adaptéru (obr. 1 ) takovou závadu technici na STK zpravidla nejsou schopni zjistit.
Jediný dodavatel – zatím chybí konkurenční prostředí
Od 5. prosince loňského roku (na základě Věstníku dopravy č. 13/2024) začal být pro STK k dispozici adaptér HU jen od jediného výrobce. Přesto se situace vylepšuje a ve schvalování jsou další.
My jsme v souvislosti s HU adaptérem oslovili společnost Atal, která se více než 30 let zabývá vývojem a výrobou diagnostických zařízení pro elektronické řídicí systémy vozidel. Kromě toho se za tu dobu stala i velmi známou v oblasti měření emisí. Na přístroje v typické zelené barvě narazíte nejen na hodně místech v ČR a na Slovensku, ale i v dalších zemích Evropy.
Vývoj HU adaptéru ve společnosti Atal
Nedlouho po vydání vyhlášky č. 211/2018 Sb. začali specialisté společnosti Atal pracovat na vývoji diagnostického systému určeného pro STK. Brzy spatřila světlo světa první verze s programem, který velmi jednoduše vyhodnocoval stav všech dostupných řídicích jednotek, zpočátku pro vozidla koncernu VW. Tento systém byl předváděn ve spojení s aktivitami pro STK. Bohužel pro nezájem byl další vývoj v roce 2022 pozastaven.
Představujeme DIAG4STK
Díky „oprášení“ tohoto projektu je od 5. března 2025 k dispozici finální verze diagnostického systému OBD & OBFCM pro STK v podobě HU adaptéru DIAG4STK AT5325092 pro vozidla s palubní sítí 12 V a 24 V (obr. 2).
Zařízení odpovídá požadavkům instrukce pro STK č. 1/2025, vydané Ministerstvem dopravy ČR pro vozidla kategorie M1 a N1. Skutečný funkční rozsah je však podstatně širší a pokrývá také ostatní kategorie vozidel v návaznosti na směrnici Evropského Parlamentu a Rady 2014/45/EU (M2-3, N2-3 atd.).
Základem je program DIAG4STK (obr. 3 ), který používá pravidelně aktualizovanou komunikační databázi, což eliminuje stále se objevující odchylky v komunikaci i u nových vozidel. Zařízení je připraveno plnit připravované požadavky na nové funkce pro zkušební zařízení s využitím elektronického rozhraní vozidla dle přílohy 1 směrnice EP 2014/45/EU pro kontroly: ABS, EBS, EPS, korektoru sklonu světlometů, předpínače bezpečnostních pásů, airbagů, stavu odometru, ESC atd. To umožňuje zabudovaný komunikační multiplexer (přepínač) využívaný již dnes pro výrobce vozidel v OEM diagnostice.
V rámci STK probíhá komunikace s IS-TP prostřednictvím systémů TIS, LFsoft anebo přímo s tím, že zadání čísla protokolu a technika STK je možno provést načtením čtečkou QR/čárového kódu nebo ručním zadáním z klávesnice PC. Součástí roční licence je on-line podpora výrobce a garance aktualizací komunikační databáze.
Je zavedení kontrol HU adaptérem přínosem?
Přes velmi pomalý nástup státních administrativních úkonů lze první nesmělý krok Německa, Slovenska a Česka zavedením něčeho takového, jako je HU adaptér, hodnotit pozitivně. Je však na uváženou, zda původně německý název HU „Haupt-Untersuchung“ (všeobecná kontrola) je pro ČR šťastně zvolený.
Ne úplně pozitivní zprávou je, že nyní jde o nepovinný úkon na STK v ČR, majitel vozidla proto nemusí s provedením diagnostiky prostřednictvím HU adaptéru souhlasit.
Na druhou stranu se podle dostupných informací tato činnost prozatím zaměřuje na zjišťování dat týkajících se spotřeby paliva u vozidel se spalovacími motory a spotřeby paliva spalovacího motoru a spotřeby elektrické energie elektrického pohonu u hybridních vozidel. V souvislostí s tím probíhá v současné době v některých médiích kampaň typu: je to další „velký bratr“…
Pokud se však začne co nejdřív opravdu kontrolovat stav řídicích jednotek souvisejících s bezpečností vozidla, navíc jako povinný úkon v rámci STK, bude to určitě dobrý počin a naplní se tím původní záměr, který vedl k vytvoření tohoto předpisu.


