19. 2. 2024
Kdo jezdí s moderním vozidlem osazeným sériovým vznětovým motorem, musí tankovat nejen palivo, ale také močovinu pod názvem AdBlue®. Pouze s tímto redukčním činidlem mohou výrobci vozidel splňovat normy pro emise oxidů dusíku platné v Evropě. Žádná technika ale není bez úskalí: Bez odpovídající péče hrozí poškození výfukového systému. Zde nastupuje nově vyvinuté aditivum DEF Anti Crystal Additive K od LIQUI MOLY.
Motorová nafta je nutná k tomu, aby se vozidlo mohlo pohybovat. AdBlue® vytváří podmínky pro to, aby vznětový motor splňoval zákonem předepsané hodnoty oxidů dusíku. Redukční činidlo AdBlue®, známé také jako Diesel Exhaust Fluid (DEF), se vstřikuje do horkého výfukového potrubí prostřednictvím oddělené nádrže. „Tam se roztok vypařuje. Protože na povrchu výfuku vzniká kapalinový film, při kterém se voda odpařuje rychleji, než se může rozkládat močovina, může docházet k vytváření usazenin,“ říká David Kaiser, vedoucí výzkumu a vývoje ve společnosti LIQUI MOLY. Je zodpovědný za vývoj aditiva DEF Anti Crystal Additive K. „Aditivum snižuje teplotu za účelem dosažení takzvaného Leidenfrostova jevu. Tento efekt podporuje rozklad roztoku AdBlue® beze zbytků. Leidenfrostův jev snižuje tvorbu kapalinového filmu na povrchu výfuku,“ pokračuje David Kaiser.
Ochrana proti usazeninám
Protože AdBlue® se skládá ze zhruba dvou třetin z demineralizované vody a z cca jedné třetiny z močoviny, může docházet ke vzniku usazenin. Při zahřívání močoviny vznikají za odštěpení amoniaku organické sloučeniny biuret a tiuret. Ve vedeních nebo dávkovacích ventilech se tvoří krystaly močoviny. K tomu dochází, když se voda v potrubí odpařuje – v extrémním případě to vede k ucpání systému AdBlue®. To může vést k poškození čerpadla a vstřikovacích trysek nebo k chybovému hlášení v řídicí jednotce motoru.
„Tenzid obsažený v aditivu snižuje povrchové napětí v AdBlue®. Zabraňuje tvorbě kapek. Díky tomu pak nevznikají nežádoucí krystaly a usazeniny na vstřikovací trysce,“ říká David Kaiser.
Citlivost na teplotu
Druhým slabým místem vodného roztoku je citlivost na chlad. Aby výrobci vozidel ochránili systém SCR před zamrznutím kapaliny, používají ohřívače. Ty se však aktivují pouze při nastartování motoru. „AdBlue® zamrzá od -11,5 °C. S naší přísadou lze bod tuhnutí snížit přibližně na -16 °C,“ říká David Kaiser. Protože stavební vozidla stojí na staveništích často nechráněná před chladem, v zimě se zvyšuje riziko poruchy. Na společnost LIQUI MOLY se obrátilo několik stavebních firem a také servisů s dotazem na produkt, který by tento problém vyřešil. Výsledkem je DEF Anti Crystal Additive K.
Aditivum však působí pouze preventivně. Stávající krystalizaci lze odstranit pouze mechanicky. Ve většině případů k tomu dochází nákladnou výměnou dílů.
Nový výrobek je k dispozici v plastovém obalu o objemu 2,5 litru.