Z jiného světa – lakovna Puck

karosárna a lakovna Puck v jihorakouských Korutanech nedaleko Klagenfurtu.

Titulek tohoto článku by zrovna tak mohl znít například: Tak to má vypadat nebo Efektivita na jedničku. Podobné superlativy vás totiž napadají při návštěvě karosárny a lakovny Puck v jihorakouských Korutanech nedaleko Klagenfurtu. Díky zástupcům společností PPG a Auto Fit jsme se tam mohli vypravit.

Průvodci nám byli (zleva) jednatel společnosti Gert Puck, manažeři společnosti PPG: pro Rakousko Hans Niederegger a pro Českou republiku Vít Černý.

Říká se, že malé a střední rodinné firmy by měly tvořit páteř ekonomiky každé země. Pokud navštívíte rodinnou karosárnu Karosserie Puck GmbH & Co KG ve městě Sankt Veit an der Glan, okamžitě pochopíte proč. Nejde o žádný anonymní korporát měnící manažery, ale o společnost, kde už po tři generace skutečné příjmení skutečného majitele zdobí její vnější fasádu. A to je nesmírně zavazující – jak vůči předkům, tak směrem k zaměstnancům, obchodním partnerům i bezprostřednímu okolí. Pana Pucka i jeho sestru, odpovědnou za oblast financí, můžete denně potkat v provozu. Budují společně výjimečné dílo a my vám jej v následující fotoreportáži alespoň krátce ukážeme.

Celý objekt je díky zasazení do svahu koncipovaný jako třípodlažní. V rovině silnice se nachází kancelář příjmu oprav, dále příjem dílů, pracoviště lehkých karosářských oprav, přípravná stání pro lakovnu a samotné lakovací boxy. O patro výš najdete kanceláře a společenské zázemí pro zaměstnance, naopak o patro níž je pracoviště pro tzv. těžké karosářské opravy (zakázky, jejichž oprava si žádá více než dva pracovní dny), autorizované pracoviště pro karosářské opravy vozidel Tesla a rovněž technické zázemí, jako je myčka nebo odpadové hospodářství. Celkově připadá cca 1 000 m2 pracovní plochy na karosárnu a přibližně stejný počet na lakovnu, přičemž obě pracovní patra jsou propojena technickým výtahem.

1
2

Obr. 1 až 4: Zde se nacházíme v prostředním podlaží, tedy v části vyhrazené pro lehké karosářské opravy. Všechna stání jsou vybavena špičkovou moderní technikou a na první pohled vás zaujme dokonalý pořádek a čistota – jedním ze základních pravidel totiž je, že všechna vozidla přijímaná do opravy jsou nejprve perfektně umyta. Nejde jen o estetiku a kulturu práce mechaniků, ale i o kvalitu samotné opravy.

3
4

Společnost Karosserie Puck GmbH & Co KG řečí faktů a čísel:

  • Založena v roce 1952 dědečkem dnešních majitelů. Od roku 1975 se již plně zabývá
    pouze karosářskými a lakařskými opravami.
  • Společnost má status nezávislé karosárny a lakovny.
  • Po celou dobu své činnosti má stabilně pouze jednoho dodavatele lakovacích
    materiálů, společnost PPG.
  • Dnešní podoba uspořádání prostoru celé karosárny a lakovny pochází z roku
    2020.
  • Společnost zaměstnává 60 lidí.
  • Provoz odbaví v průměru 70-90 zakázek za týden. Pokud není oprava akutní
    a vozidlo je pojízdné, pohybuje se čekací doba okolo jednoho měsíce.
  • Jako první společnost v Rakousku získala v roce 2017 certifikát pro opravy vozidel
    Tesla.
  • Provoz je plně digitalizovaný.
5 Zajímavě řešený prostor pro zákazníky, kteří mají při čekání
na opravu možnost nahlížet do dílny.
6
7
8

Obr. 6 až 8: Příjem a rozdělování náhradních dílů. Pracoviště je uzpůsobeno pro nepřetržitý příjem dílů včetně nočního závozu. Obsluha přiřadí objednané díly dané zakázce, zkontroluje je a vyskladní do pojízdného koše. Mechanik na svém tabletu vidí, že jsou díly připravené, přijde si pro ně a ihned podle viditelného čísla je najde, aby si je mohl odvézt.

9
10
11

Obr. 9 až 11: Příruční tryskací box pro přípravu zejména plastových částí vozidel, především nárazníků (box se však používá i při drobných opravách disků z lehkých slitin). U moderních vozidel se za nárazníky skrývá celá řada snímačů, a proto jsou jejich opravy a lakování velmi náročné na přesnost ve smyslu tloušťky nanášených materiálů. V tomto boxu se proto jemným plastovým granulátem nárazníky šetrně otryskají na úrovni broušení hrubostí 500. Benefit je obrovský jak ve kvalitě samotné přípravy povrchu, tak i v rychlosti práce: dřívější hodinu ruční práce přípraváře dnes nahrazuje jeho pětiminutový pobyt v boxu. Investice 90 000 eur se tak již dávno zaplatila. Na připojeném QR kódu vidíte krátký záznam práce přípraváře.

Zde najdete krátký záznam práce přípraváře.

12
13

Obr. 12 až 15: Přesouváme se do samotné lakovny. Pracoviště příprav a samotné lakovací boxy odděluje průjezdný koridor. Na podlaze přípravných stání je umístěna speciální fólie zachytávající prach, která se každý měsíc mění.

14
15
16
17

Obr. 16 a 17: Útroby přípravny odstínů ukrývají – jak jinak – zařízení MoonWalk od společnosti PPG.

Obr. 18 a 19: Elektropneumatický portál, tzv. transmobil, který slouží k manipulaci s vozidly, jež se po lakovně nemohou pohybovat po vlastních kolech. Pomocí dálkového ovládání jej obsluhuje pouze jeden člověk.

18
19
20
21
22

Obr 20 až 22: Celý provoz karosárny a lakovny je plně digitalizovaný. Každý pracovník má svůj tablet, kde je informován o přidělení zakázky, náhradních dílech, termínech atd. Sám tam pak zaznamenává jednotlivé fáze pracovních operací, dokončení zakázky, případně jakákoliv zjištění či poznámky během opravy. Samozřejmě z každého kroku pořizuje rovnou fotodokumentaci. Mistr tak má dokonalý aktuální přehled o všech zakázkách, stavu potřebných zásob, ale i časech oprav a efektivitě práce. Podle slov majitelů znamenalo zavedení digitalizace procesů obrovský posun v efektivitě lakovny a zpřehlednění procesů. Průmyslový systém pro digitalizaci pochází opět od společnosti PPG.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 12/2024.

Další články