Čistota motorové nafty na trhu, resp. obsah abrazivních částic v ní, je jedním z témat, která právě řeší odborníci paliváři. Podrobnější informace nám přináší specialista inspekčního a certifikačního orgánu divize paliv a maziv společnosti SGS Czech Republic, s.r.o., Vladimír Třebický.
Způsob stanovení nečistot v motorové naftě se diskutuje dlouhodobě. Podle současné normy pro motorovou naftu ČSN EN 590 se tento obsah stanovuje jako hmotnostní podíl: limit je stanoven na 24 mg/kg pro nečistoty větší než 0,7 µm. Podle výsledků provedených analýz vzorků odebraných z výdejních stojanů čerpacích stanic v ČR je úroveň znečištění maximálně na polovině tohoto limitu. V současné diskuzi se pozornost zaměřuje zejména na abrazivní částice, které způsobují opotřebení vstřikovačů paliva ve vozidlech, a na způsob stanovení jejich obsahu.
Vliv přepravy
V uplynulých letech, zejména v oblastech Evropy, kde byly dodávky motorové nafty zajišťovány dovozem námořní cestou (severní Německo, jihovýchod Velké Británie, severní Francie a Španělsko), se ve zvýšené míře vyskytovaly poruchy vstřikovacích zařízení u nákladních vozidel. Byla zjištěna poškození pohyblivých částí vstřikovače paliva, vnitřních ventilů a pojistných tlakových ventilů způsobující vnitřní netěsnost vstřiko
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.