Poškozená bočnice pneumatiky

Článek z rubriky: Tohle přece dávno víte… (8)

Auto v pohybu a detail pneumatiky

Pokud se setkáváte s vozidlem vibrujícím po přezutí nebo obutí pneumatik, zbystřete. Může to být třeba poškozená bočnice pneumatiky. Specialista Petr Kunzl ze společnosti AD TECHNIK v tomto článku poodkrývá skrytá tajemství spojená s řešením těchto problémů.

Obsah článku
• Proč pneumatika může způsobit vibrace vozidla?
• Problémy mohou způsobit i nové pneumatiky
• Hlídejte si správné skladování pneumatik
• Dejte si pozor i na správnou demontáž a montáž
• Povaha poškození bočnice pneumatiky
-Poškození jednoho místa
-Poškození ve více bodech
• Jak předcházet problémům při demontáži a montáži
• Na závěr: nezapomeňte na školení, i když vše znáte

 Pomocí přítlačného válce u vyvažovačky lze jednoduše diagnostikovat poškození pneumatiky.
Obr 1: Pomocí přítlačného válce u vyvažovačky lze jednoduše diagnostikovat jak je poškozená bočnice pneumatiky.

Příčinám vibrací kol osobních vozidel jsme se v našich článcích věnovali už několikrát. Ve většině případů je hlavní příčinou špatné vyvážení, ale jsou i další potenciální zdroje, které mohou způsobit vibrace i vzorně vyváženého kola. Děje se to stále častěji. Pokud je příčinou deformovaný disk, lze to většinou poměrně snadno zjistit ať už pouhým pohledem, nebo exaktním proměřením. V případě pneumatiky je to mnohem obtížnější. Velkým pomocníkem je v tomto případě vyvažovačka s přítlačným válcem (obr. 1), o které tu už také byla několikrát řeč. Dnes ji necháme stát tak trochu stranou a raději si projdeme nejen příčiny takových poškození, ale i to, jak jim předcházet.

Proč pneumatika může způsobit vibrace vozidla?

Co je příčinou toho, že i pneumatika, která na první pohled nevykazuje žádný problém, dovede způsobit masivní vibrace vozidla? Je to stav bočnice (obr. 2). Zcela přesně řečeno, její nekonzistentní tuhost po celém obvodu pneumatiky. Jak přesně může něco takového způsobit potíže?

Řez pneumatikou, kde jsou vidět bočnice.
Obr 2: Řez pneumatikou.

Představme si to názorně. Pokud je pneumatika v jednom místě výrazně tužší než po zbytku svého obvodu, bude se pod zatížením i méně deformovat. To ve výsledku způsobí, že pokaždé, kdy se ono tuhé místo během odvalování ocitne v kontaktu s vozovkou, zdeformuje se pod vahou o něco méně než po zbytku svého obvodu. Jinými slovy, v daném místě bude mít kolo při zatížení o něco větší poloměr než po zbytku svého obvodu. Ještě jinak řečeno, znamená to, že vzhledem k náboji kola, potažmo celému vozidlu dojde při každé otáčce kola ke stejnému efektu jako při přejetí drobné nerovnosti. I když je řeč o zdánlivě nepatrných změnách poloměru (typicky 1–2 mm), které by jednorázově nezpůsobily žádný problém (např. přejezd spáry ve vozovce), při cyklickém a trvalém opakování několikrát za sekundu budou výsledkem nepříjemné vibrace.

Z praxe školitele vím, že tohle není až tak obtížné vysvětlit. Mnohem zajímavější je, že si jen málokdo uvědomuje, jak snadno lze způsobit aby byla poškozená bočnice pneumatiky a co vše může být jeho příčinou. Právě tomu se budeme věnovat.

Nové pneumatiky

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články