Přehled zařízení pro kalibraci systémů ADAS

Vážení čtenáři, v tomto přehledu vám představíme možnosti kalibrace rozšířených asistenčních systémů řidiče (advanced driver assistance systems, ADAS). Tu je možné provádět pomocí specializovaných zařízení ve stabilní nebo mobilní verzi s příslušenstvím, zpravidla v podobě kalibračních terčů a odrazových desek, odlišných podle výrobců vozidel. Pokud vás tato problematika zajímá více, připravili jsme v tomto vydání samostatný článek s popisem funkcí jednotlivých oblastí, které je nutné kalibrovat.

Osloveným společnostem jsme položili tyto otázky:

  • 1. Jaké zařízení pro kalibraci systémů ADAS nabízíte? Máte několik modelových řad, nebo několik variant jedné modelové řady, případně jeden typ?
  • 2. Připravujete nějakou novinku v této oblasti?
  • 3. Popište rozsah nabízených funkcí (kalibrace radaru, kamer…) jednotlivých typů (typu).
  • 4. Pro které značky a modely vozidel je konkrétní zařízení určeno (v základní/nejvyšší verzi)?
  • 5. Jaké jsou požadavky pro umístění zařízení (rovinnost, osvětlení, doporučený prostor kolem vozidla – před/za/vedle)?
  • 6. Je součástí dodávky zprovoznění a zaškolení zákazníka na obsluhu zařízení u něj na místě? Je zdarma, nebo za příplatek?
  • 7. Jsou od vás jako dodavatele předepsané pravidelné kalibrace zařízení u zákazníka?
  • 8. Zajišťujete obecné školení na systémy ADAS a jejich kalibraci (i bez dodání zařízení)? Pokud ano, v jakém rozsahu?
  • 9. Jaké je nutné další příslušenství (myšlen diagnostický tester/SW) pro vlastní kalibraci? Jak je to s jejich aktualizacemi?
  • 10. Nabízíte zápůjčku měřicích desek pro méně běžné typy vozidel, u kterých se opravně nevyplatí jejich pořízení?
  • 11. Jaký je ze strany dílen zájem o nákup těchto zařízení?

Dále následuje redakčně upravený popis vybraných možností vybavení pro kalibraci asistenčních systémů vozidel tak, jak nám jej poskytly zúčastněné společnosti.

—————————————————————————————————————–

AD TECHNIK, s.r.o.

Petr Kunzl, školicí středisko a product management

1. a) Zákazníkům nabízíme zařízení Bosch DAS 3000, případně další příslušenství s ním související.

    b) Pokud jde o segment nákladních vozidel, pracujeme s produkty německé společnosti Haweka.

V obou případech platí, že se soustředíme na to nejlepší, co je v dané oblasti k dispozici.

2. V současnosti žádnou zásadní novinku neočekáváme.

3. a) U osobních vozidel je rozsah funkcí dán rozsáhlými možnostmi DAS 3000 s tím, že naši zákazníci v naprosté většině případů hledají komplexní řešení pro kalibraci čelních kamer a radarů. Další typy snímačů zpravidla přenechávají OEM servisním sítím.

b) Nákladní vozidla mají navíc své specifikum v podobě kamerových systémů nahrazujících zpětná zrcátka, u nichž někteří výrobci také vyžadují statickou kalibraci, kterou s produkty Haweka dovedeme vyřešit. 

Obr 1: Zařízení Haweka SAD4000 pro nákladní vozidla.

4. a) U zařízení Bosch DAS 3000 nabízí základní verze kalibraci radarů všech výrobců, kteří podporují statickou kalibraci danou metodikou (tedy vyjma asijských výrobců). Pokud jde o kalibraci kamer, základní verze umožňuje pouze kalibraci vozidel koncernu VAG. Nicméně naprostá většina námi prodaných zařízení obsahuje rozšiřující sady s terči pro kalibraci většiny vozidel, umožňující statickou kalibraci čelních kamer.

b) Systém Haweka je natolik modulární, že se vždy sestavuje na míru konkrétnímu zákazníkovi, resp. předpokládanému portfoliu vozidel. Tedy se nedá mluvit o „základní“ nebo „rozšířené“ verzi.

5. Požadavky na samotné stanoviště z hlediska nivelizace jsou v podstatě totožné s požadavky na stanoviště pro měření a seřízení geometrie. Je to logické, protože ADAS se samotnou geometrií podvozku úzce souvisí a tyto dva úkony (seřízení geometrie a kalibrace ADAS) na sebe v servisní praxi často přímo navazují. Požadavky na velikost potřebného prostoru jsou individuální a jsou dány požadavky výrobce vozidla, nikoliv přípravku nebo zařízení.

6. Zprovoznění zařízení a zaškolení obsluhy je nedílnou součástí jakékoliv dodávky realizované společností AD TECHNIK. Jeho cena je ale v nabídkách vždy uváděna samostatně tak, aby z hlediska zákazníka byla cenová nabídka co nejtransparentnější.

7. Pravidelné kalibrace a kontroly (ideálně jednou ročně) jsou z naší strany doporučeny, nejsou ale podmínkou záruky nebo požadavkem předpisu.

8. Obecné školení na téma ADAS nabízíme pouze jako součást vzdělávacího programu pro pedagogické pracovníky odborných škol. Spolupracujeme na něm přímo se školicím střediskem Bosch, na které také odkazujeme v případě zájmu o školení ADAS přicházejícího z komerční sféry.

9. Při kalibraci ADAS se bez adekvátní sériové diagnostiky neobejdete. Opět nabízíme řešení od společnosti Bosch v podobě diagnostických modulů KTS a adekvátního SW.

10. Ne, a ani to momentálně nemáme v plánu. Cena jedné desky je natolik nízká (jednotky tisíc korun), že to v podstatě nemá význam.

11. Nejde pro nás zatím o nosnou část obchodu, ale je vidět, že se především v posledních dvou letech zájem rapidně zvyšuje. Dokonce jsme zaznamenali i případy, kdy zákazník už nějaké zařízení měl, ale raději se ho zbavil, aby jej nahradil lepším, než by za poplatek upgradoval koncepčně nevyhovující zastaralé řešení. Obecně se dá očekávat, že v horizontu několika málo let nebude dávat smysl nabízet seřízení geometrie, pokud daný servis nedovede vlastními silami vyřešit i následnou kalibraci základních snímačů ADAS. Jejich nasazení je u vozidel v posledních letech natolik masivní, že se jim v servisní praxi dost dobře nedá vyhnout. OEM servisní sítě to vědí už teď, nezávislá servisní scéna na to právě začíná přicházet.

—————————————————————————————————————–

Robert Bosch odbytová s.r.o.

Jan Horák, produktový manažer diagnostického vybavení Bosch

Matej Potocký, školitel, školicí středisko Bosch

1. Základním přístrojem, který máme v nabídce pro kalibraci asistenčních systémů řidiče, je zařízení DAS 3000.

2. Zajímavou novinkou, kterou připravujeme spustit na přelomu tohoto a příštího roku, je implementace ovládacího softwaru do diagnostického rozhraní ESI[tronic] 2.0. Dále doplníme příslušenství pro DAS 3000 (implementujeme přípravek CTA 120). Brzy rovněž uvedeme řešení pro výměny komponent (kódování, ochrana komponent, přizpůsobení) vzdálenou diagnostikou.

3. Zařízení DAS 3000 umí kalibrovat čelní radary, radary pro sledování blízkého okolí, zadní radary, čelní kamery, kamery pro sledování okolí (parkovací kamery area view), couvací kamery a lidary.

Po doplnění příslušenstvím CTA 120 je schopno kalibrovat také čelní radary japonských a korejských vozidel, dále radary pro sledování blízkého okolí (zadní a přední boční) u japonských a korejských vozidel.

4. a) V základní verzi je obsaženo příslušenství pro čelní kameru vozidel skupiny VAG a čelní radar VAG + BMW, Nissan, Suzuki a FCA.

b) Dále je možno doplnit do výbavy příslušnou sadu terčů pro kalibrace kamer dle výrobců vozidel v těchto variantách:

  • Základní sada: terče pro Mercedes typ 1 (osobní vozidla + Sprinter), univerzální typ 1.1 (pro vozidla Kia/Hyundai/Fiat/PSA/Opel) v úložném boxu.
  • Standardní sada: terče pro Mercedes typ 1 (osobní vozidla + Sprinter), univerzální typ 1.1 (pro vozidla Kia/Hyundai/Fiat/PSA/Opel), Mazda typ 1, Mazda typ 2 (set), Nissan typ 1 (set), Nissan typ 2 (set), Toyota typ 1, Toyota typ 3 v úložném boxu.
  • Profesionální sada: terče pro Mercedes typ 1 (osobní vozidla + Sprinter), univerzální typ 1.1 (pro vozidla Kia/Hyundai/Fiat/PSA/Opel), Mazda typ 1, Mazda typ 2 (set), Nissan typ 1 (set), Nissan typ 2 (set), Toyota typ 1, Toyota typ 3, Honda typ 1 (set), Honda typ 3, Univerzál typ 2 (pro vozidla Renault/Smart/Opel Movano), Mitsubishi typ 1 v úložném boxu.

Kalibrační terče pro různé výrobce je možné zakoupit i samostatně pro jednotlivé značky.

Obr 2: Výrobce Bosch dodává pro kalibrace systémů ADAS přístroj DAS 3000.

c) Sestavu lze navíc doplnit o příslušenství ke kalibraci:

  • zadních radarů (simulátor Dopplerova efektu);
  • couvacích kamer;
  • radarů pro sledování blízkého okolí a zadních radarů pro hlídání mrtvého úhlu.

d) Ze softwarové podpory lze zdůraznit řešení výměny komponent pomocí KTS 560/590/350 – kódování, ochrana komponent, přizpůsobení apod.

5. Pro měřicí stanoviště je předepsaná nerovnost povrchu maximálně 1 mm/1 m. Požadavky na prostor kolem kalibračního zařízení se značně liší podle druhu prováděného úkonu a vozidla.

6. Zprovoznění a zaškolení zákazníka na obsluhu zařízení je součástí dodávky zařízení smluvními velkoobchodními partnery Bosch.

7. Kalibrace je nutná pouze v případě, že dojde k mechanickému poškození zařízení.

8. Školení na systémy ADAS a jejich kalibraci zahrnuje tyto okruhy: asistenční systémy řidiče, principy funkce snímačů, kalibrace pomocí zařízení Bosch DAS 3000, SCT 415, CTA 120.

Toto školení navazuje na naše další školení a doplňuje je:

  • KTS + ESI[tronic] 2.0 – obsluha diagnostiky řady KTS a efektivní využívání informačního sytému Bosch ESI[tronic] 2.0 Online.
  • Brzdové systémy – kompletní konstrukce a diagnostika komponent brzdových systémů pomocí diagnostiky Bosch KTS se systémem ESI[tronic] 2.0 a osciloskopem Bosch FSA.
  • Komfort – komfortní systémy ve vozidlech, komunikační sítě, zádržné systémy, elektrotechnika.

9. Pro spuštění a provedení kalibrace je nutná diagnostika řady KTS či konkurenční, zařízení DAS 3000 dokáže totiž fungovat i ve spolupráci s diagnostickým zařízením jiných značek.

10. Společnost Bosch přímo zápůjčku terčů zatím nenabízí, do budoucna ji podle poptávky budou nabízet velkoobchodní partneři.

11. Největší nárůst prodejů jsme zaznamenali přibližně před třemi lety, předtím to byla pouze malá množství. Nyní každý rok pozorujeme strmý nárůst poptávky tak, jak se v servisech, ale třeba i v karosárnách objevuje stále více moderních vozidel, která jsou vybavena systémy ADAS, jež je nutné po opravě či výměně kalibrovat.

—————————————————————————————————————–

HELLA CZ, s.r.o.

Jan Krenstetter, head of the sales – workshop equipment Czech Republic & Slovakia

1. Společnost Hella Gutmann Solutions nabízí tři řešení: standardní, s projektorem a mobilní.

2. Tři roky máme na trhu inovovanou verzi SE a další dva roky se novinka neobjeví.

3. Kalibrujeme všechny systémy vozidel, tj. od kamer za sklem po přední radary, boční radary, zadní blind spot radary, samozřejmě všechny parkovací kamery včetně nočního vidění a laserů nových Audi.

Obr 3: CSC-Tool Digital je řešením od výrobce Hella Gutmann Solutions.

4. Základní verze je pro koncern VAG, v nejvyšší verzi pokrýváme přes 25 značek automobilek a 600 modelů vozidel.

5. Pro kamery za čelním sklem koncernu VAG je dostačující prostor 2 m před vozidlem, nicméně pro asijské vozy nebo kalibraci parkovacích kamer je nutný prostor až 8 m kolem vozidla. Vždy záleží na značce automobilky a typu vozu. Samozřejmě ideální je rovná plocha, bez sloupů zvedáků a dalších kovových předmětů. Nicméně nabízíme možné vyzkoušení přímo v konkrétním servisu.

6. Školení je vždy součástí ceny, včetně zaškolení u zákazníka přímo technikem Hella Gutmann Solutions.

7. Kalibrace nejsou žádným nařízením stanovené, samozřejmě je umíme.

8. Školení nabízíme ve spolupráci s dodavateli garážové techniky nebo v našem školicím středisku v rozsahu jednoho nebo dvou dnů.

9. Diagnostické zařízení, které je samozřejmě nutné pro kalibraci, stejně jako vysvětlení funkcí u jednotlivých vozidel, nabízíme v několika řadách, s pravidelnými aktualizacemi a s podporou lokální hot-line.

10. My přímo zápůjčku nenabízíme.

11. Od roku 2014, kdy jsme v tomto segmentu vstoupili na trh, lze pozorovat rok od roku větší poptávku.

—————————————————————————————————————–

Homola spol. s r.o.

Peter Beňka, školitel, Homola autoservisná technika

1. Ponúkame zariadenia: Beissbarth, Hella, Launch, pre nákladné vozidlá ponúkame zariadenie JOSAM LDWS.

2. Stále sledujeme nové trendy a možnosti kalibrácie asistenčných systémov a predstavujeme ich priebežne.

Obr 4: Sortiment společnosti Homola zahrnuje pro kalibrace systémů ADAS nákladních vozidel zařízení výrobce Josam.

3. Kalibrácia radarov, sledovanie jazdných pruhov, kalibrácia cúvacej kamery, nočne videnie a ďalšie.

4. Dodávame zariadenia aj pre značkové servisy, aj pre univerzálne servisy.

5. Hlavná je rovinnosť pracoviska, dostatočné osvetlenie priestoru, v niektorých prípadoch je pracovisko súčasťou pracoviska geometrie.

6. Školenie je priamo u zákazníka a je zahrnuté v cene zariadenia.

7. Predpísané kalibrácie sú len v značkových servisoch, pri všeobecných doporučujeme pravidelnú kontrolu aspoň raz ročne.

8. Áno, pri školeniach súvisiacich so systémami ADAS robíme počas školení aj ukážky kalibrácie.

9. Nutná je diagnostika a geometria.

10. Áno, pre našich zákazníkov požičiavame niektoré tabule.

11. Záujem je individuálny podľa potrieb zákazníkov.

—————————————————————————————————————–

LKQ CZ

Lubomír Blinka, tool/GE presales manager

1. Nabízíme zařízení pro kalibraci ADAS od více dodavatelů (TEXA, Bosch, Hella Gutmann, Launch, Delphi). Někteří výrobci mají více variant a modelových řad.

TEXA: varianta s monitorem, který zobrazí požadovaný kalibrační panel. Druhá varianta je s kalibračními panely. V nabídce je i další příslušenství, např. pro kalibrace zadních kamer nebo 360° kamer a dalších.

Bosch: DAS 3000, k tomu další příslušenství.

Hella Gutmann: varianta s projektorem, varianta s kalibračními panely a mobilní verze (je vhodnější pro převoz a dá se postavit kdekoliv).

Launch: varianta s kalibračními panely a také mobilní verze.

Delphi: varianta s kalibračními panely.

Výše uvedení výrobci mají odlišná konstrukční řešení, která mohou uživateli zjednodušit a urychlit práci, ale v konečném výsledku dělají to samé. Dále mají výrobci typy kalibračních zařízení rozdělené podle systému, který chcete kalibrovat, jako např. kamera, radar, lidar, noční vidění, 360° kamera a další.

Obr 5: Zařízení TEXA ADAS RCCS 3 BT lze dodat ve variantě s projektorem nebo kalibračními panely.

2. Všichni naši partneři intenzivně vyvíjejí novinky a rozvíjejí stávající modely, protože vývoj v tomto odvětví nyní zažívá boom. O veškerých novinkách naše zákazníky vždy s předstihem informujeme. S některými výrobci dlouhá léta velmi úzce spolupracujeme a zčásti se podílíme na vývoji těchto zařízení. Pro výrobce je vždy důležitá zpětná vazba od zákazníků přes naše techniky.

3. Nabízené funkce se liší podle výrobců zařízení, jelikož ne všichni umějí kalibrovat stejné systémy. Nejběžnější funkcí je kalibrace přední kamery, která je umístěna za čelním sklem, a ta se musí kalibrovat např. při výměně čelního skla. Kalibrace se provádí pomocí panelu, na kterém jsou vyobrazeny různé obrazce (body). Dále lze pomocí zařízení kalibrovat přední radar, lidar, noční vidění, 360° kameru (sledování okolí vozidla), zadní kameru, zadní radary (hlídání mrtvého úhlu) atd. K tomu jsou zapotřebí různá příslušenství, která si zákazníci mohou kdykoliv dokoupit. Pro poradenství jsou zákazníkům k dispozici naši promo specialisté.

4. Zařízení (kalibrační rám a diagnostika) jsou určena pro vozidla všech značek, která vyžadují statickou nebo dynamickou kalibraci. Výrobci pokrývají většinu evropských i asijských značek a stále své pokrytí rozšiřují. Proto je důležité vybavení aktualizovat.

Existují různé varianty kalibračních zařízení, které se liší převážně svou vybaveností a funkčním rozsahem. Tam, kde výrobce vozidla umožnuje dynamickou kalibraci, si můžete vystačit pouze s diagnostikou.

5. Kalibrace systémů ADAS se provádí na rovné podlaze. Požadavky jsou stejné jako při seřízení geometrie. Pokud se provádí kalibrace kamery, nesmí být kamera oslněna sluncem nebo naopak na panelu nesmí být tmavé stíny, protože to by mohlo ovlivnit výsledek kalibrace. Velikost prostoru pro kalibraci záleží na tom, jaký systém kalibrujete, a na požadavcích výrobce vozidla. Jen pro příklad: při kalibraci předního radaru u vozu Škoda Octavia 3 se kalibrační zařízení umísťuje 1,2 m od předního radaru, ale při kalibraci radaru u vozu Mazda CX-5 musí být kovový reflektorový kužel 5 m od radaru a další 3 m za ním nesmí být žádná kovová překážka, navíc je šířka pracovního prostoru 4 m. Pro kalibraci 360° kamery se používají kalibrační koberce, které jsou dlouhé cca 8 m a zasahují cca 1,5 m od boku vozidla.

6. Samozřejmostí je zprovoznění a zaškolení obsluhy, kdy provedeme fyzickou kalibraci přímo u vozidla zákazníka na dílně. Tuto službu máme zpoplatněnou, pro naše stálé zákazníky může být i zdarma.

7. Výrobci nemají předepsané žádné pravidelné kalibrace.

8. Zajišťujeme školení i workshopy nejen pro systémy ADAS. Nabízíme fyzická i on-line školení. U fyzických školení/workshopů si zákazník vyzkouší (naučí se) praktické kroky přímo na vozidle a naučíme ho krok za krokem, jak tyto systémy kalibrovat.

9. Pro základní procesy kalibrace musíte mít vždy a) kalibrační zařízení, b) diagnostické rozhraní (diagnostiku) pro příslušnou značku, ale i model vozidla. V diagnostice naleznete důležité informace (návody), jak provést danou kalibraci a jaké příslušenství použít.

Některá novější vozidla disponují ochranou řídicích jednotek proti neoprávněným zásahům, a proto je zapotřebí mít diagnostické zařízení neustále aktuální, kde je toto zabezpečení pro uživatele již odemčeno. Znamená to zakoupit si tzv. roční předplatné pro jakoukoli značku diagnostiky. 

10. Standardně půjčovnu kalibrační desek nemáme, ale umíme na to individuálně reagovat.

11. V současné době je zájem o zařízení velký. Dříve se o tuto problematiku zajímaly jen opravny se zaměřením na výměnu skel nebo větší autoservisy. Dnes už máme poptávky i z menších dílen, protože vozidel s asistenčními systémy na silnicích stále přibývá. Také proto, že dříve běžné zásahy do vozidla nevyžadovaly žádné seřizování, ale v současnosti stačí udělat jednoduchou demontáž a montáž radaru v předním nárazníku, a už je nezbytné provést jeho kalibraci.

—————————————————————————————————————–

TECHNOLOGY-GARAGE spol. s r.o.

Ing. Václav Lhoták, jednatel společnosti

1. Pro kalibraci systémů ADAS máme v nabídce zařízení CONNEX digital ADAS a CONNEX digital ADAS 2.0 od výrobce Brain Bee (ze skupiny Mahle), ve verzi pro kamery i radary nebo jen pro kamery.

2. Aktuálně neplánujeme zařadit do nabídky žádnou novinku, průběžně však výrobce doplňuje databanku funkcí i typů vozidel (pro zákazníka s nepovinnou aktualizací).

3. Námi dodávaná zařízení umějí kalibrace řady jízdních asistentů řízených pomocí kamer, radarů, laserových skenerů a ultrazvukových snímačů (např. asistent jízdních pruhů, aktivní tempomat, automatická dálková světla, monitorování mrtvých úhlů, systém varující před čelní srážkou, kamery pro noční vidění, couvací kamery atd.). 

Obr 6: CONNEX digital ADAS 2.0 je nejnovější přírůstek výrobce Brain Bee ze skupiny Mahle.

4. Pokrytí modelů vozidel je standardně univerzální (multiznačkové) pro všechny verze, aktuálně pro 24 značek vozů s průběžnou aktualizací databanky ze strany výrobce (mnoho modelů): Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Mazda, Mercedes-Benz, Mini, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Škoda, Smart, Subaru, Toyota, Volkswagen a Volvo.

5. Podmínkou pro umístění zařízení je běžná rovinnost stání, standardní osvětlení, minimální požadavky na prostor kolem vozidla. Vše díky patentované funkci Targetless Digital System (referenční protokoly na LCD místo mnoha kalibračních panelů, motorový pohon…), 65″ full HD 4K LCD (s max. přesností při všech světelných podmínkách), plné automatice (přesné automatické virtuální pohyby cílů vůči vozidlu) a díky systému Keystone (adaptace obrazu pro max. přesnost a rychlost měření) atd.


6. Zprovoznění a zaškolení zákazníka na obsluhu zařízení je zdarma.

7. Kalibrace povinně předepsány nejsou, my doporučujeme jejich provedení jednou ročně nebo v případě pochybností o správné funkci přístroje, jeho poškození atd. (v průběhu roku je možná „vlastní autokalibrace“ přístroje samotnou obsluhou). 

8. Obecná školení této oblasti v nabídce nemáme.

9. Pro samotnou kalibraci i pro „vlastní autokalibraci“ přístroje samotnou obsluhou je třeba autodiagnostika Brain Bee CONNEX SMART nebo CONNEX BT. Aktualizace autodiagnostiky jsou k dispozici jako nepovinné, jen dle skutečné potřeby zákazníka.

10. Zápůjčku měřicích desek nenabízíme.

11. Dle našeho mínění (a při porovnání s poptávkou po jiných zařízeních) je zájem relativně malý.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 10/2023.

Další články