3x na téma: Palivové filtry

palivové filtry

Jedním z klíčových témat v rámci zimního provozu vozidel je filtrace paliva, tedy zejména motorové nafty. Oslovili jsme přední výrobce filtrační techniky a poprosili je, ať se s námi podělí o své zkušenosti a představí své prémiové palivové filtry.

UFI Filters

Nabídka na trhu

Výběr filtru pro vznětové motory s vysokou kapacitou odlučování vody, jako jsou filtry řady UFI Filters, je zásadní, zejména v zimě. Zbytky vody v palivu mohou zamrznout a způsobit poškození vstřikovacího systému motoru. Vysoce kvalitní filtry UFI jsou vyrobeny ze specifických materiálů:

  • Polymerová vlákna ve FormulaUFI.Extreme, jako jsou filtry 60.H2O.00 nebo 26.052.00 pro aplikace Stellantis.
  • Celulóza spojená se syntetickými vlákny nebo sklem ve FormulaUFI.H2O, jako je filtr 26.038.00 pro nejoblíbenější motor koncernu Volkswagen, 1,6- a 2,0litrové jednotky EA 288 Evo.
  • Pro zvýšení výkonu FormulaUFI.Extreme jsou materiály ve FormulaUFI.Stratiflex často kombinovány v různých vrstvách s hydrofobními bariérami, jako jsou filtry řady 26.H2O.

Dlouhá zkušenost

přehled palivových filtrů

UFI Filters Group je průkopníkem ve vývoji filtrů s intenzivní separací vody v hloubkových filtračních médiích DFM, která oddělují nejmenší částice vody (až 4 μm) z motorové nafty pomocí hloubkové filtrace na principu koalescence. Tyto materiály jsou navrženy tak, aby účinně oddělovaly vodu od motorové nafty a zajistily tak hladký chod motoru i při nízkých teplotách, ale především jsou kompatibilní s bionaftou nové generace.

Je velmi důležité, aby byly filtry navrženy tak, aby zaručovaly maximální filtrační výkon i v přítomnosti biopaliv. V bionaftě rostlinného původu může vyšší procento vody a bakterií snáze vést k tvorbě zbytků a želatinových kalů, které způsobují ucpání.

Přestože je přítomnost vody v naftě regulována evropskou normou EN 590 na maximální hodnotu 200 ppm (částic na milion), někdy mohou být množství a velikost vodních částic, které se mají z nafty oddělit, vyšší. Spoléhání se na výrobce, jako je UFI, zajišťuje, že produkt byl vyvinut tak, aby udržoval vysoké standardy odlučování vody, a to i za podmínek přísnějších, než jsou podmínky stanovené v předpisech.

Technologický vývoj také vedl k integraci různých funkcí v rámci filtru. Moduly dodávané společností UFI Filters jako originální vybavení mohou být vybaveny elektronickými snímači pro sledování teploty a přítomnosti vody a elektrickým ohřívačem pro usnadnění studených startů.

Pravidelný servis

UFI Filters důrazně doporučuje pravidelné výměny palivových naftových filtrů v souladu s pokyny výrobců automobilů. Frekvence výměny naftového filtru se může lišit v závislosti na vozidle a jízdních podmínkách, přičemž by se měla obvykle provádět každých 15 000 až 30 000 kilometrů nebo alespoň jednou ročně. Doporučuje se však řídit se pokyny výrobce vozidla.

V aftermarketu riskujete, že narazíte na nekvalitní, nebo dokonce padělané filtry s nevhodným filtračním médiem, které neplní funkci oddělování vody od motorové nafty. Filtrační systémy UFI Filters jsou díky svému originálnímu know-how opatřeny nejpokročilejšími materiály, které jsou odolné vůči „špatnému palivu“ a bionaftě a vyrábějí se z nejlepších surovin a technologií. Nákup nekvalitního produktu za účelem úspory na ceně může vést k vážnému poškození vstřikovacího systému, což má za následek riziko odstávky vozidla a s tím spojenou finanční ztrátu, zejména pro ty, kteří vozidlo používají k práci.

Zkrátka: údržba naftového filtru je zvláště v zimě velmi důležitá. Jeho pravidelná výměna pomáhá chránit motor, zlepšit účinnost vozidla a vyhnout se nákladným opravám. Volba naftových filtrů odlučujících vodu je navíc moudrá volba, která zajistí optimální chod motoru za všech podmínek. Věnování pozornosti příznakům ucpaného naftového filtru a dodržování doporučení výrobce pro údržbu pomůže udržet vaše vozidlo ve špičkovém stavu po celou zimu i po ní.


Hengst

Jak v zimě chránit vstřikovací systém?

sortiment Hengst palivových filtrů

Když se při jednání se zákazníky ptáme, co je hlavní funkcí palivového filtru, často se setkáváme s překvapením na tvářích, lehkým úsměvem a odpověďmi typu: „No přece filtrovat palivo!“ To je sice správně, ale je to jen část pravdy.

Co byste řekli tomu, že palivové filtry jsou jakési pojistky hlídající fungování systému vstřikování paliva? Ano, je to tak. Na rozdíl od olejových filtrů nemají palivové filtry obtokový ventil z velmi důležitého důvodu – mají chránit vstřikovací systém za každou cenu. Když je filtr pokrytý nečistotami a již je nedokáže absorbovat do struktury filtračního média, dojde k jeho zanesení a rychlému zvýšení tlaku. V důsledku toho může špatný přívod paliva zastavit motor. Na druhou stranu by totiž volný tok kontaminovaného paliva vážně poškodil vstřikovací systém a mohl by způsobit nutnost nákladných oprav.

V systémech common-rail používaných v nákladních vozidlech mohou v závislosti na aplikaci vstřikovací systémy generovat tlaky až 2 500 barů. Kapka nafty o objemu 0,0004 l se protlačí několika otvory vstřikovače. Proto je tak důležité, aby palivové filtry pro užitková vozidla splňovaly konkrétní specifikace OE. Důležitý je zejména nízký diferenční tlak, vysoký stupeň separace odpovídající velikosti částic, správné filtrační médium a správné vyladění absorpční kapacity.

Proč je tak důležité důkladně filtrovat pevné nečistoty?

Mezi zvláště škodlivé znečišťující látky kvůli svým abrazivním vlastnostem a tvrdosti patří zrnka prachu. Částice znečišťují filtry a ucpávají otvory vstřikovačů, a pokud se nezachytí ve filtračním médiu, mohou poškrábat a poškodit součásti vstřikovacích čerpadel a vstřikovačů. Některé složky motorové nafty pak způsobují oxidaci, která následně podporuje tvorbu usazenin pryskyřice v nádrži a napájecím systému.

A co voda?

Mezi hlavní problémy spojené s přítomností vody v palivu patří: tvorba kyselin a rosolovitých látek, které poškozují čerpadla a vstřikovače, oxidace paliva a degradace aditiv v palivu. Přítomnost vody může také způsobit nestabilitu paliva a snížit jeho mazací schopnosti, což může vést k poškození vstřikovačů.

Vysoký obsah biosložek v moderních palivech vyžaduje velmi důkladnou filtraci. Obsah bioaditiv v motorové naftě (metylestery mastných kyselin) způsobuje, že palivo má lepší rozpouštěcí vlastnosti, což zapříčiňuje rychlejší zaplnění palivového filtru usazeninami z palivového systému. Proto je tak důležité, aby měl palivový filtr schopnost absorbovat velké množství škodlivin. Navíc dochází ke zvýšené tvorbě koroze, zvýšení kyselosti a obsahu vody v emulzi.

Vícestupňové filtry

Palivové filtry používané v dnešních užitkových vozidlech musí fungovat na mnoha úrovních, proto se nejnovější filtrační systémy skládají z mnoha vrstev. Nebo se možná vyplatí použít vícestupňové filtry?

Filtry Hengst pro nejnovější generaci užitkových vozidel používají filtrační materiál skládající se z více vrstev a jsou navíc potaženy extrémně jemnými plastovými vlákny. U tohoto typu hvězdicových filtrů je nad předfiltrační vrstvou použita jemná filtrační vrstva, která ve skutečnosti oproti standardním médiím zvyšuje schopnost absorbovat nečistoty (částice rzi, prach, usazeniny z nádrže a vodu) o více než 100 %. Na bázi celulózy jsou dvě vrstvy syntetické netkané textilie se zvýšenou hustotou. V důsledku toho se zvýšila odolnost filtru a přesnost filtrace a správně tvarované, na malém prostoru nacpané záhyby poskytují velkou filtrační plochu, vysokou nasákavost a nízký průtokový odpor paliva. Filtry Hengst pro vozidla se vznětovým motorem mají další vrstvu vláken s vodoodpudivými vlastnostmi, díky nimž je možné dosáhnout téměř 100% oddělení vody od paliva. Tato důležitá vlastnost filtrů jim umožňuje lépe chránit vysokotlaké čerpadlo před korozí, nedostatečným mazáním a nákladným selháním.

Jak připravit auto na zimu?

Hengst palivový filtr

Pokud mráz znehybní vznětový motor na silnici, nezbývá než odtáhnout vozidlo do teplé místnosti a pokusit se zahřát okolí palivového potrubí, vyměnit palivový filtr a počkat, až kladná teplota povede k rozpouštění parafínu v palivu. Existuje však několik věcí, které můžete provádět, popř. doporučit svým zákazníkům, aby se takovým problémům vyhnuli:

  • Udržujte nádrž co nejvíce plnou. Tím se sníží odpařování a následná kondenzace vodní páry uvnitř nádrže.
  • Pravidelně vyměňujte palivové filtry a používejte kvalitní značky.
  • Můžete použít přídavný předfiltr a nainstalovat ohřívač palivového filtru. Hengst Filter, výrobce filtrů Blue.maxx, přichází s řešením. Konstrukce tohoto filtru se skládá ze tří součástí: odolného a robustního ručního odvzdušňovacího čerpadla, pouzdra z lehkého plastu s integrovaným čističem a výměnné filtrační vložky řady Energetic (Hengst č. E1451KP01D381). S předfiltrem Blue.maxx H1451K lépe ochráníte vstřikovací systém, ale také nízkotlaké čerpadlo, které je umístěno za nádrží (např. MAN TGX). Takový filtr lze dodatečně nainstalovat přímo za palivovou nádrž.

Alarmující příznaky opotřebení palivového filtru – jak je poznat, na co se ptát?

Věděli jste, že z pozice řidiče poznáte, kdy se palivový filtr začne ucpávat nebo úplně přestane fungovat? A víte, jaké otázky z pozice automechanika položit zákazníkovi, aby zjistil, zda není čas na výměnu palivového filtru? Krátce uvádíme několik alarmujících příznaků opotřebení palivového filtru.

Pokud si váš zákazník nedávno koupil auto a neví nebo si není jistý, kdy byl palivový filtr vyměněn, nebo si prostě tyto intervaly nepamatuje, zeptejte se, zda se u vozidla nevyskytují některé z těchto příznaků:

  • 1. zvýšená spotřeba paliva;
  • 2. škubání auta ve svahu;
  • 3. snížený výkon motoru;
  • 4. problémy se spouštěním;
  • 5. zhasínání motoru při volnoběhu (např. při zastavení na semaforech);
  • 6. ztráta točivého momentu při vysokých otáčkách.

Příznaky opotřebení palivového filtru jsou zároveň důsledky nedostatečné filtrace, takže i když řidič pociťuje jen některé z nich, je již známo, jak ovlivní další používání vozu.

Pravděpodobně pro vás – mechanika – se tyto příznaky zdají být klišé, ale pamatujte, že zákazník takové věci nemusí ani vědět, proto:

  • – používejte jednoduché argumenty;
  • – vysvětlete výhody prevence (místo budoucích oprav);
  • – mluvte jazykem uživatele (např. Nezhasíná vám motor při volnoběhu? Nemá v poslední době motor větší spotřebu?) a ne odborným jazykem (např. palivový filtr je zodpovědný za správný tlak… a to způsobuje… atd.).

Purflux

Pouze vysoce účinný palivový filtr OE kvality odstraní všechny nečistoty, rez, vodní kámen a vodu, která se dostala do paliva ze skladovacích nádrží čerpacích stanic nebo zkorodovaných součástí palivového systému. Filtrace podle tohoto standardu také prodlužuje životnost motoru a umožňuje delší servisní intervaly, což má zjevné výhody pro majitele vozidel. Pokročilé třívrstvé náhradní palivové filtry Diesel3Tech™ společnosti Purflux Group takovou ochranu motorům poskytují.

purflux palivové filtry

Vznětové motory jsou extrémně citlivé jak na znečištění, tak na nízké teploty. Jediná částečka nečistot může neopravitelně poškodit celý palivový systém a nedostatečná údržba může vést k zamrznutí kapiček vody v palivovém systému, což zablokuje tok paliva do motoru a způsobí vážné poškození.

Společnost Purflux Group má řešení. Její průkopnické vysoce kvalitní filtrační vložky využívají patentovaný Diesel3Tech™ společnosti k zajištění filtračního výkonu ekvivalentního s originálním vybavením – a potenciálně ještě lepšího.

Diesel3Tech™ kombinuje tři vysoce výkonné filtrační materiály v jediném prvku. První dvě vrstvy, které zabraňují vnikání částic do paliva, dosahují až 95% filtrace pro částice do velikosti 4 μm. Třetí vrstva, vyrobená z hydrofobní (vodu odpuzující) plastové síťoviny, zaručuje odstranění až 99 % kontaminované vody, bez ohledu na velikost vodních kapek.

Diesel3Tech™ odpovídá výzvám, které představují syntetická motorová nafta s ultranízkým obsahem síry (ULSD) a bionafta první generace vyrobená z rostlinných a živočišných olejů – tzv. metylestery mastných kyselin (FAME). Tato nová paliva obsahují zvýšené množství emulgované vody. Menší velikosti kapiček vody a zvýšená stabilita emulze porážejí konvenční odlučovače paliva/vody a zvyšují riziko poškození moderních vysokotlakých vstřikovacích systémů.

Filtrační média Diesel3Tech™ nejen vyhovují všem evropským směsím nafty obsahujícím až 30 % bionafty, ale splňují také požadavky předních výrobců automobilů po celém světě – poskytují nejlepší filtrační výkon na trhu.

Testy prokázaly kvalitu

Testy provedené specializovanou nezávislou laboratoří prokázaly, že filtrační vložka Diesel3Tech™ společnosti Purflux Group (Purflux C507A, CoopersFiaam FA5757A a Fram C10026A) je při odlučování vody stejně účinná jako odpovídající OE filtr používaný ve vozech vyrobených koncernem Stellantis, přičemž obě dosahují více než 99% účinnosti při průtoku 160 l/h. Nicméně při rychlosti 200 l/h byl filtr Purflux Group o 3 % účinnější než jeho protějšek OE.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 12/2024.

Další články