Od samého začátku používání klimatizačních soustav včetně příslušných chladiv v motorových vozidlech až do nedávné doby neexistovaly žádné problémy způsobené případnou reakcí chladiv s aditivy, oleji, vlhkostí atd. Se zavedením chladiva R1234yf (HFO) v klimatizačních soustavách vozidel a tepelných čerpadlech je však nutno provést určité změny. Specialista společnosti Nissens Michael R. Ingvardsen vám je přibližuje.
R134a je velmi stálé chladivo. To znamená, že nijak nereaguje s vlhkostí, alkoholem, olejem atd. I v případě kontaminace soustavy některou z těchto látek tedy jeho vlastnosti zůstávají nezměněny. Funkčnost a účinnost klimatizační soustavy se potenciálně sníží a může dojít i k jejímu poškození, avšak samotné chladivo žádnou újmu neutrpí. V případě chladiva R1234yf to ovšem neplatí, proto musíte být při plnění klimatizační soustavy velmi pozorní.
Specifické pracovní postupy
Tím jsou samozřejmě ovlivněny i pracovní postupy platné pro soustavy R1234yf. Přestože tlakové a tepelné poměry zůstávají stejné, určitý problém představují chemické reakce. Postupy jsou shodné, jenomže chladivo je hořlavé, takže reaguje s jinými chemikáliemi, a používá se rovněž jiný typ oleje. Proto musí být mechanik pozornější. Do soustav
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.