Motorová paliva jsou v současné době velmi sledovanou komoditou. Kromě cen jde především o jejich kvalitu. Ta je dlouhodobě monitorována, pravidelné kontroly provádí Česká obchodní inspekce. Existuje i nezávislý proces kontroly označený „Pečeť kvality motorových paliv“, realizovaný společností SGS Czech Republic, s.r.o. Tento program zahrnuje v ČR cca 1 050 čerpacích stanic. Při zveřejňování výsledků se ale zástupci společnosti často setkávají se skutečností, že není jasný vztah mezi jednotlivými zkouškami a užitnými vlastnostmi paliv. Renomovaný specialista Ing. Vladimír Třebický, CSc. proto připravil článek, kde tuto problematiku vysvětlí. Z prostorových důvodů jsme tentokrát zařadili první část, vysvětlující označování jednotlivých typů benzinů.
Automobilové benziny jsou směs uhlovodíků, která destiluje v rozmezí cca 25 až 210 °C. V České republice se vyrábějí a prodávají podle evropské normy ČSN EN 228. Roční prodej v ČR se pohybuje na úrovni cca 1,7 mil. tun a dlouhodobě stagnuje.