Budoucnost je tady
Vzdálená diagnostika, konektivita, komfortní systémy, autonomní řízení, alternativní pohony vozidel a také ekologie nebo měření emisí – to jsou oblasti, o kterých se stále více mluví i píše. Rozhodli jsme se proto, že v tomto seriálu budeme zajímavé informace o těchto tématech přinášet i vám, našim čtenářům. Tentokrát se budeme ve spolupráci se společností Bosch věnovat asistenčním systémům řidiče (ADAS) a jejich kalibraci pomocí zařízení DAS 3000. Pokud plánujete pořízení některého z jiných přístrojů dostupných na našem trhu, najdete v tomto vydání samostatný článek Přehled zařízení pro kalibraci systémů ADAS.
Pokročilé asistenční systémy pro řidiče (ADAS) jsou technologie, které vozidlu, řidiči, cestujícím a okolnímu prostředí zaručují bezpečnější jízdu a zároveň připravují cestu k autonomním vozidlům. Hlavním cílem je bezpečnost – snížit počet nehod a chránit životy všech účastníků silničního provozu.
Systémy ADAS v automatizaci řízení vozidel
Pro základní představu o možnostech jednotlivých prvků asistenčních systémů moderních vozidel jsme připravili zjednodušený grafický souhrn, který však pro přehlednost nepostihuje úplně všechny funkce (obr. 1). Funkce systémů ADAS se obvykle dělí podle úrovní automatizace, kterých je pět.
- Úroveň 1 – asistovaná jízda: Převzetí řízení nebo zrychlení/zpomalení specifické pro jízdní režim pomocí jednoho asistenčního systému řidiče využívajícího informace o jízdním prostředí s očekáváním, že řidič převezme všechny zbývající aspekty úkolů dynamické jízdy.
- Úroveň 2 – částečná automatizace: Převzetí řízení a zrychlení/zpomalení specifické pro jízdní režim pomocí jednoho nebo více asistenčních systémů řidiče využívajících informace o jízdním prostředí s očekáváním, že řidič převezme všechny zbývající aspekty úkolů dynamické jízdy.
- Úroveň 3 – podmíněná automatizace: Provádění všech aspektů úlohy dynamické jízdy specifické pro jízdní režim automatizovaným systémem řízení s očekáváním, že řidič zareaguje na žádost o zásah.
- Úroveň 4 – pokročilá automatizace: Provádění všech aspektů úlohy dynamické jízdy specifické pro jízdní režim automatizovaným systémem řízení bez očekávání, že řidič zareaguje na žádost o zásah. Vozidlo pokračuje v automatickém řízení bez lidské reakce.
- Úroveň 5 – plná automatizace: Kompletní provedení všech aspektů úlohy dynamické jízdy pomocí automatizovaného systému řízení, který stejně jako lidský řidič zvládá všechny podmínky na silnici i v okolním prostředí.
V současné době probíhá u některých automobilek vývoj nebo už i výroba vozidel úrovně 3, která se však zatím běžně neprodávají.
Typy kalibrací ADAS
Automobilky používají dva typy kalibrace – statickou a dynamickou. Zatímco většina vozidel bude potřebovat buď jednu, nebo druhou, některá vozidla mohou potřebovat oba typy. Zde je rychlý přehled rozdílů mezi dynamickou a statickou kalibrací.
Dynamická kalibrace:
- Předem stanovená servisní jízda 5 až 30 kilometrů v nastavených rychlostních intervalech.
- Inicializovaná diagnostickým zařízením.
- V některých případech může být před procesem dynamické kalibrace nutné předběžné ustavení nebo statická kalibrace, případně použití kalibračního přípravku.
- Obtížné provedení za špatného počasí představuje riziko pro autoservisy při jízdě vozidlem zákazníka mimo prostředí dílny.
Statická kalibrace:
- Umístění kalibračních tabulí nebo radarových reflektorů na předem určená místa
- ve statickém prostředí dílny.
- Inicializovaná diagnostickým zařízením.
- Kromě diagnostického zařízení vyžaduje kalibrační zařízení a kalibrační tabule.
Provedení některé z kalibrací je nutné v případě servisu vozidla, opravy po havárii, seřízení geometrie, tuningu, výměně čelního skla, výměně snímače nebo karosářské opravě.
Zařízení pro kalibraci Bosch DAS 3000
Zařízení DAS 3000 (obr. 2) umí kalibrovat čelní radary, radary pro sledování blízkého okolí, zadní radary, čelní kamery, kamery pro sledování okolí (parkovací kamery area view), couvací kamery a lidary. Po doplnění příslušenstvím CTA 120 je schopno kalibrovat také čelní radary japonských a korejských vozidel, dále radary pro sledování blízkého okolí (zadní a přední boční) u japonských a korejských vozidel. V základní verzi je obsaženo příslušenství pro čelní kameru vozidel koncernu VW a čelní radar vozidel VW + BMW, Nissan, Suzuki a FCA. Kalibraci zjednodušuje a zrychluje ustavení zařízení k jízdní ose vozidla pomocí kamerového systému bez nutnosti použít externího zařízení pro měření geometrie podvozku univerzální kolové držáky pro připevnění na kolo během několika sekund.
Uspořádání vozidla a počítačem řízeného přístroje pro kalibraci předního radaru a přední kamery vozidel koncernu VW s plně digitálním měřením vzdálenosti a vyrovnáním k jízdní ose je na obr. 3. Doplňkový přípravek s trojitým zrcadlem SCT 815 pro kalibraci předních a zadních radarových snímačů vozidel značek Toyota, Lexus, Mazda, Honda, Subaru, Kia, Hyundai a Mitsubishi najdete na obr. 4. Kalibraci bočního a zadního radaru vozidel koncernu VW a Mazda umožní další doplňkový přístroj – Dopplerův simulátor CTA 110 (obr. 5). Podlahové kalibrační rohože (obr. 6), specifické podle značky vozidla, jsou nezbytné pro správnou kalibraci zadních kamer a 360° kamer (kamer pro sledování okolí).
V tomto stručném popisu možností kalibrací jsme zdaleka nevyčerpali všechny varianty příslušenství pro další značky vozidel.
Interaktivní kalibrace
Ukázku z řízené a interaktivní kalibrace pro přesné nastavení asistenčních systémů řidiče pomocí diagnostiky ESI[tronic] 2.0 Online představujeme na obrázcích 7-12.
Podívejte se na průběh kalibrace ADAS zařízením Bosch DAS 3000.
Při zpracování bylo použito materiálů společnosti Bosch.
Tento článek najdete v časopise AutoEXPERT vydání č. 10/2023.