Musí být práce v pneuservisu těžká?

Montážní linka jako vybavení pneuservisu, jak si ulehčit práce v pneuservisu

Březen je synonymem pro pneuservisní sezonu, a my vám proto přinášíme článek od specialisty ze společnosti REMA TIP TOP INCO – CZ spol. s r.o. Petra Findejse, který informuje o tom, jak lze práce v pneuservisu částečně automatizovat.

Obsah článku
Usnadnění práce s montážní linkou
• Flexibilní řešení linky
• Linka přímo, do L nebo do U
• Kolik to stojí?
• Možnost rozšíření o další stroje
• Linka je ekonomicky výhodnější řešení

Pokud shrneme fakta, práce v pneuservisu při výměně pneumatik je jedna z fyzicky nejnáročnějších:

  • pracuje se povětšinou v otevřených dílnách kvůli vysoké průjezdnosti vozidel;
  • nejvyšší sezona probíhá za sychravého počasí;
  • vozidla do dílny přivezou spoustu prachu, bláta, silniční soli;
  • mechanik pracuje polovinu času v podřepu nebo sehnutý;
  • kola, se kterými musí manipulovat často velmi přesně a šetrně, dnes váží nezřídka přes 30 kg;

… a toto všechno ve velmi vysokém pracovním tempu.

Není to nic příliš atraktivního pro toho, kdo k autům nemá vztah a není srdcař. Prostou matematikou lze lehce spočítat, že mechanik v pneuservisu za směnu klidně nazvedá i více než 14 tun, pokud bereme pouze průměrnou hmotnost kola 30 kg a 20 přezutých aut za směnu. Není divu, že se provozovatelé pneuservisů v podstatě permanentně potýkají s vysokou nemocností a fluktuací mechaniků.

Montážní linka

Existují ovšem zařízení pro výrazné zlepšení této situace. Tím řešením je montážní linka (viz úvodní obrázek). Označení „linka“ evokuje průmyslovou výrobu a ono to tak v podstatě funguje. Práce je do značné míry zmechanizována, a to, co lze zautomatizovat, obsluhují automaty. Především mechanik po celou dobu procesu odražení patky pneumatiky, montáže, demontáže a vyvážení kompletního kola pracuje ve vzpřímené poloze a kolo posunuje po válečkové dráze. Kde je třeba kolo zdvihnout – na začátku linky nebo na hřídel vyvažovačky –, tam jsou pneumatické zvedáky. V této konfiguraci zůstává fyzicky nejnáročnější prací montáž a demontáž kola z náboje vozidla.

Flexibilní řešení

Výhodou linky je její modularita. V podstatě neexistuje prostor, do kterého by se alespoň v omezené sestavě nedala nainstalovat. Základní komponenty jsou zvedák kol na jejím začátku (obr. 1), který může být nahrazen speciálním samozvedacím vozíkem (obr. 2), se kterým se lze pohybovat i kolem vozidla. Dále je to horizontální odrážecí stůl na patky všech typů pneumatik (obr. 3), husticí stůl s ochrannou klecí a husticím automatem (obr. 4) a zvedák kol na hřídel vyvažovačky (obr. 5).

Pán stojí u Zvedáku kol na začátku linky v pneuservise pro jednodušší práci.
Obr 1: Zvedák kol na začátku linky.
Pracovník používá samozvedací vozík. který zjednoduší manipulaci kol u vozidla nebo linky
Obr 2: Manipulaci kol u vozidla nebo linky zjednoduší samozvedací vozík.

Mezi tyto komponenty lze pak vložit libovolné stávající stroje z dílny – montážní stroj a vyvažovačku – tak, aby linka byla kompletní. Není nutné pořizovat všechny díly linky najednou. Každý z jejích komponentů je plně autonomní – např. husticí stůl, který šetří nejvíce času, pracuje v maximální míře automaticky. U horizontální odrážečky patek zase přesně vidíte, kam a jak tlačí odrážecí lžíce, máte maximální prostor pro ovládání a kolo pak jednoduše překulíte na montážní stroj, který má stejnou výšku pracovního stolu. Funkce jednotlivých zvedáků kol není třeba vysvětlovat a válečkové dráhy o různých délkách mohou sloužit mj. i jako třeba odkapávací stoly za myčkou kol.

Horizontální odrážecí stůl v pneuservise.
Obr 3: Horizontální odrážecí stůl.
Hustící stůl s hustícím automatem v pneuservise.
Obr 4: Hustící stůl s hustícím automatem.

Přímo, do L nebo do U

Zvedák kol u vyvažovačky pro jednodušší práci v pneuservise.
Obr 5: Zvedák kol u vyvažovačky.

Linka nemusí být poskládána pouze v přímé linii, může být v rohu dílny do L, existuje i verze do U, která obchází nosný sloup uprostřed dílny. Modularita je skutečně maximální.

Práce na montážní lince ovšem předpokládá také přenastavení zažitého systému práce, kdy jeden mechanik má často na starosti jedno vozidlo od začátku až do dotažení posledního šroubu na kole. V případě montážní linky jsou obsluhována najednou dvě až tři vozidla a mechanici rotují po všech pracovištích dle jednotlivých bodů pracovního cyklu. Lze si na to velmi rychle zvyknout, efektivita je v tomto případě maximální a existuje několik demonstračních videí se spuštěnou časomírou, kde ve velmi pohodovém tempu tři mechanici zvládají dvě auta za 25 minut.

Cenová kalkulace

Pokud se budete ptát na cenu montážní linky, tak ta se pochopitelně odvíjí od konkrétní sestavy a nelze ji jednoduše stanovit. Co zákazník, to názor a individuální konfigurace. Běžná sestava – zvedací vozík na začátek linky, horizontální odrážečka, husticí stůl s automatem a zvedák k vyvažovačce – se v současné době pohybuje kolem 300 000 Kč bez DPH.

Doplnění o automatické stroje

Povýšení automatizace procesu zajistí třeba počítačem řízený montážní stroje Butler Capture 4.
Obr 6: Povýšení automatizace procesu zajistí třeba počítačem řízený montážní stroje Butler Capture 4.

V rámci automatizace procesu se dá montážní linka doplnit automatickým montážním strojem. Jako příklad lze vzít Butler Capture 4 (obr. 6). Tento počítačem řízený automat je ve výrobním programu italské společnosti Butler již více než 10 let, a je tedy osvědčený praxí u mnoha zákazníků. Parametrově nijak nezastaral, protože již od počátku byl konstruován na prémiová kola a runflaty o průměru do 1 370 mm a šířce do 385 mm. V montážní lince lze zařadit na první pozici, kde plně nahradí jak zvedák (který je integrován ve stroji), tak horizontální odrážečku patek a montážní stroj.

Capture 4 dokáže fungovat jak v automatickém režimu, kdy po nastavení rozměrů kola na řídicím PC začne sám pracovat – obsluha pouze odebírá demontované pneumatiky a dodává pneumatiky k montáži –, tak v manuálním režimu, který je zcela nezávislý na řídicím počítači. V momentě přepnutí do manuálního režimu se Capture 4 dá plně ovládat manuálně pomocí joysticků. To pro případ, že by měl počítač poruchu. Do manuálního režimu lze stroj přepnout i v kterékoliv fázi automatického procesu. Po přepnutí do automatu stroj navazuje na bod, ve kterém se kolo momentálně nachází, a plynule dokončí cyklus. Pokud stroj pracuje kontinuálně v automatickém režimu, výměna pneumatiky na disku (odražení, demontáž a zpětná montáž) trvá vždy 75 sekund. Je přitom lhostejné, jak je kolo velké, jaký má profil nebo zda jde o runflat.

Lepší plánování i ekonomika

Při použití montážního automatu se tedy dá velice dobře plánovat propustnost pneuservisu, protože je poměrně přesně známo, kolik kol za směnu stroj zvládne. Pokud je Capture 4 zařazen do montážní linky, pak se efekt ještě znásobí, protože obsluze odpadá ztrátový čas, který stráví huštěním kola. Huštění provádí automat na husticím stole. Oklikou se tedy přes úsporu fyzických sil mechaniků a v neposlední řadě také eliminaci chyb lidského faktoru dostáváme k ekonomice pneuservisního provozu. Stroj Capture 4 se vším příslušenstvím je nyní za 650 000 Kč.

Montážní linka v tomto případě nemusí obsahovat zvedák na vstupu a horizontální odrážečku, zredukuje se pouze na husticí stůl a zvedák k vyvažovačce. Pokud tedy budete chtít ještě vyvažovačku s pneumatickým upínáním a automatickým načítáním velikosti ráfku, kde obsluha pouze upne kolo a sklopí kryt, dostanete se s pořizovací cenou celého kompletu hravě do jednoho milionu korun bez DPH. Počáteční investice sice velká, ale bohatě se vrátí na výkonu podstatně méně vyčerpaného personálu, bez jeho výpadků a dá se velmi slušně kalkulovat i s úsporou počtu pracovních sil. Jak víme, pracovních sil je na našem trhu stálý nedostatek…

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 3/2024.

Další články