Od představení chladiva R1234yf (HFO) se v automobilovém průmyslu vzdouvá zelená vlna. Chladivo R134a, zavedené v evropských vozidlech v roce 1992, tak vystřídala ekologicky přijatelnější alternativa. Je tomu tak ale doopravdy? Stále se totiž řeší otázka, které chladivo je lepší z hlediska ekologičnosti, funkčnosti, servisu a účinnosti. Michael R. Ingvardsen ze společnosti Nissens patří k předním evropským odborníkům v oblasti vozidlových klimatizací a přináší shrnutí a novinky z této oblasti.
Iniciativa směřující k zavedení R1234yf byla velmi vřele přijata, protože nové chladivo má mnohem nižší potenciál globálního oteplování (GWP) než R134a (4 proti 1 340). Trochu stranou zájmu už zůstala skutečnost, že cena je proti R134a vysoká, že chladivo je v porovnání s R134a nestálé, vyžaduje PAG olej s oboustranně uzavřeným chemickým řetězcem specificky navržený pro YF, servis vyžaduje speciální zařízení, chladivo je mírně hořlavé, ale především na rozdíl od stabilního R134a reaguje s chemickými látkami. Z těchto důvodů je třeba, abyste prováděli servis klimatizačních soustav novým, odlišným způsobem. Zatím si změn nemusíte být vědomi, protože tlaky a pracovní postupy jsou shodné. Pokud ovšem nebudete pečliví, může reaktivita chladiva způsobit závady klimatizační soustavy či jejích součástí.
Na první pohled dobré, ale…
V podstatě lze říct, že čistě z hlediska GWP jde o dobrou věc. Není ale pochyb, že zcela bez povšimnut
Pokud Vás Älánek zaujal a pÅejete si pokraÄovat v jeho pÅeÄtenÃ, pÅihlaste se.
Tento Älánek je pÅÃstupný pouze pro pÅedplatitele
Máte už pÅedplatné? PÅihlásit se.