V tomto vydání nemůže chybět článek špičkového odborníka – paliváře – a našeho dlouholetého spolupracovníka Vladimíra Třebického. Rekapitulujeme pro vás aktuální stav a výhled v oblasti kapalných paliv pro spalovací motory.
V současné době podle platné legislativy musí prodejci paliv zajistit minimálně 6% úsporu emisí CO2 v ročním objemu prodaných paliv. Současně se ale zvyšuje zájem o nízkoemisní paliva. Důvodem je to, že řada firem začala sledovat svoji uhlíkovou stopu a nízkoemisní paliva jim mohou pomoci. Nízkoemisní kapalná paliva jsou paliva s vyšším obsahem biosložek, které jsou navíc vyrobeny např. z odpadů nebo z tzv. pokročilých biopaliv.
Pro vznětové motory je příkladem parafinická motorová nafta, známá pod názvem HVO (hydrotreated vegetable oil), která může být až do objemu cca 30 % objemu přidána do motorové nafty podle ČSN EN 590 nebo použita ve 100% formě podle ČSN EN 15940. Pro zážehové motory je ale v rámci Evropy situace složitější, možné je používat benzin s obsahem kyslíku do 3,7 % hmotnostních, označovaný jako E10. Použití benzinu s vyšším obsahem kyslíku se teprve připravuje. Benziny s vyšším obsahem etanolu se již dlouhou dobu používají v USA (E15) a v některých asijských zemích je zaveden i benzin E20.
Stávající i nová paliva
Dále si uvedeme možnosti pro jednotlivá paliva, které jsou k dispozici nebo se připravují.
Automobilové benziny s vyšším obsahem etanolu
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.