Opět na téma měření emisí

měření emisí

Vážení čtenáři, předchozím článku jsme otiskli vyjádření emisního technika, který dostal pokutu za vykázání nízkých hodnot kouřivosti. Jaké hodnoty kouřivosti je tedy možné reálně při měření emisí u vznětových motorů zjistit, ukazuje v praktických příkladech školitel, špičkový diagnostik a vzdělávací youtuber Jiří Hampl.

Obsah článku:
• Realita, nebo podvod?
• Skutečnost
• Jak je to s nízkou kouřivostí doopravdy?
• Praktická měření vozidel
• První případ (úvaha)
• Druhý případ (kouřivost do 0,18 m-1)
• Třetí případ (kouřivost 0,18 m-1)
• Shrnutí příčin nízkých emisí
• Závěr

Zdravím vás, přátelé. Poslední dobou sledujeme zpřísnění dohledu nad chováním stanic měření emisí. Troufám si tvrdit, že „emisní“ otázka je složitější, než si dokáže laik nebo i samotní úředníci ministerstva dopravy představit. Proto bych se rád vyjádřil k otázce tzv. podezřele nízké kouřivosti, kterou, jak jsem viděl, byla pokutována SME.

Realita, nebo podvod?

Příčin velmi neobvykle nízké kouřivosti (pod 0,2 m-1) u vozidel bez DPF je mnoho. Jedna skupina příčin zahrnuje záměrné seřízení nebo závadu na palivovém systému (spojenou s nižším výkonem motoru) a druhá spadá do oblasti podvodů provedených buď před návštěvou emisní stanice samotným zákazníkem, nebo v servisu, který „připravuje“ vůz na STK.

Skutečnost při měření emisí

V praxi se i tak může při měření emisí objevit motor Euro 2 nebo Euro 3, který samotný nakouří například 0,7 m-1, ale z výfuku je naměřeno pod 0,2 m-1. Takovým případem je vozidlo s namontovaným dodatečným DPF s homologací pro daný typ vozidla.

Typickým příkladem zajímavého měření emisí je Škoda Octavia I 1.9 TDI z Německa, kde je skoro každý vůz vybaven tzv. city filtrem HJS s otevřenou strukturou (nikdy se neucpe). Kouřivost je potom zhruba poloviční, takže takový motor se 100% funkčními vstřikovači nakouří mezi 0,12 m-1 a 0,25 m-1 po dlouhou dobu živostnosti cca 150 000 km. Pak stačí jen filtr vyčistit. City DPF regeneruje kontinuálně a pomalu pomocí katalyzátorem vytvořeného NO2. Vyšší kouřivost třeba kvůli vadným vstřikovačům zaplní kapsy filtru a ten již propouští saze v plném rozsahu. City DPF značky HJS má originální číslo od výrobce. Pro legálnost provozu v ČR, podle mého názoru, není nutné jej z vozidla demontovat. Mimochodem by mě zajímalo oficiální stanovisko ministerstva dopravy.

Jediná příčina, proč je nízká kouřivost při měření emisí, rozhodně není podvod na emisní stanici. Tedy pokuta je zcela jistě neoprávněná.

Jak je to s nízkou kouřivostí doopravdy?

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články