Údržba automatické převodovky

automobil na zvedáku v autoservisu

Stále větší část vozidel na našem trhu má automatické převodovky, přesto bývá jejich servis ze strany dílen často opomíjen. Na nové možnosti údržby se podíváme společně s Patrikem Bednářem ze společnosti PROFO HK, a.s.

Automatické převodovky si určitě zasluhují také automatické zařízení pro svou údržbu. Jedno z nich – ATF Moovetech (obr. 1) – vyvinul výrobce Ecotechnics, který je součástí skupiny Snap-on. Sofistikované funkce zařízení, které je určeno pro čištění a výměnu kapaliny v automatických převodovkách, podstatně zrychlují celý proces. Díky tomu je zajištěna i brzká návratnost investice a v neposlední řadě nabízí zvýšení příjmů dílny z nově nabízené služby. Na začátek zabrousíme i do historie a vysvětlíme několik pojmů.

Automatické převodovky a jejich vývoj

Skutečnou plně automatickou převodovku uvedl na trh v roce 1939 koncern General Motors. Šlo o první sériově vyráběný typ Hydra-Matic, který disponoval čtyřmi rychlostmi (obr. 2). Ovládací prvky byly jen základní, vnitřní komponenty byly poměrně velké, a proto se také pohonné médium – kapalina ATF – znehodnocovalo jen pomalu.

Zařízení ATF Moovetech pro údržbu automatických převodovek.
Obr. 1: Zařízení ATF Moovetech pro údržbu automatických převodovek.
 První sériově vyráběné automatické převodovky Hydra-Matic.
Obr. 2: První sériově vyráběné automatické převodovky Hydra-Matic.

Nejmodernější automatické převodovky lze popsat jako vysoce sofistikované systémy, které kombinují pokročilé technologie a kompaktní konstrukci pro maximální efektivitu a výkon (obr. 3). Současné typy mají osm až deset rychlostních stupňů, elektronické ovládání pomocí řídicí jednotky a miniaturizované kompaktní vnitřní součásti. S narůstajícím výkonem motorů musí rovněž bezchybně přenést i vysoké točivé momenty. Na kapalinu ATF jsou zde kladeny podstatně vyšší nároky.

Řez moderní automatickou převodovkou ukazuje složitost celého systému.
Obr. 3: Řez moderní automatickou převodovkou ukazuje složitost celého systému.
Porovnání počtu automatických a manuálních převodovek ve vybraných státech a kontinentech v roce 2023.
Obr. 4: Porovnání počtu automatických a manuálních převodovek ve vybraných státech a kontinentech v roce 2023.

Poměr automatických převodovek vůči mechanickým se v posledních letech výrazně změnil (obr. 4). V globálním měřítku se stále více vozidel vybavuje automatickými převodovkami. Například v USA je automatickou převodovkou vybavena většina vozidel. V Evropě je tento podíl nižší, ale každý rok roste, zejména u luxusních a středně velkých vozidel. V České republice vozidel s automatickou převodovkou také přibývá, i když manuální převodovky jsou stále populární, zejména u levnějších vozidel.

Co je ATF

Speciální kapalina do automatických převodovek – ATF.
Obr. 5: Speciální kapalina do automatických převodovek – ATF.

ATF (automatic transmission fluid) je speciálně vyvinutá kapalina používaná v automatických převodovkách (obr. 5), která plní několik důležitých funkcí:

  • 1. Mazání: Snižuje tření mezi pohyblivými částmi.
  • 2. Chlazení: Pomáhá odvádět teplo vznikající při provozu.
  • 3. Čištění: Odstraňuje nečistoty a usazeniny z vnitřních částí.
  • 4. Ovládání: Přenáší ovládací sílu v hydraulickém systému.

U většiny novějších automatických převodovek se doporučuje výměna ATF v intervalu 60 000 až 80 000 km. V provozních podmínkách s vysokými teplotami a zatížením je vhodné tento interval ještě zkrátit.

ATF Moovetech

Zařízení slouží pro čištění převodovek a doplňování nebo výměnu ATF (obr. 6). Kompletní proces probíhá zcela automaticky, což zajišťuje vysokou efektivitu a minimalizuje potřebu obsluhy zařízení. Zabudovaný systém Smart-Drain umožňuje rychlé a bezpečné vypouštění použité kapaliny, kterou automaticky zváží, bez potřeby čerpadla. Přístroj je vybaven dotykovým displejem, což zjednodušuje ovládání. Nezbytnou součástí je i některý ze 77 typů adaptérů pro jednotlivé modely vozidel, pomocí nichž se hadice přístroje připojují k převodovce. Vybírat lze i z několika variant sad, základní je vidět na obr. 7 a obr. 8.

Obr. 6: Nejdůležitější části přístroje:

  1. Systém inteligentního vypouštění Smart-Drain.
  2. Mikrofiltry, chránící všechny vnitřní součásti.
  3. Nádoba na novou kapalinu s vlastní váhou.
  4. Nádoba na použitou kapalinu.
  5. Vypouštění použité kapaliny stlačeným vzduchem.
  6. Servisní hadice s kvalitními rychlospojkami.
  7. Dotyková obrazovka.
  8. Průhledítka pro sledování barvy/stavu kapaliny.

Neméně důležitou výbavou je databáze, která v současné době obsahuje údaje pro 20 310 vozidel, což pokrývá prozatím 93 % všech modelů vyrobených od roku 2000. V přístroji jsou uložena data s informacemi o modelu vozidla, převodovce, kapalině, typu OEM filtru a adaptérech a fotografie hydraulického obvodu s vyobrazením připojení k převodovce. Prostřednictvím wi-fi se lze po přihlášení připojit k doplňkové internetové databázi ATF-Service24.com, která navíc zahrnuje: postup kontroly hladiny oleje, výměny olejového filtru a uvolnění páky voliče, identifikační štítky, utahovací momenty a další informace pro hybridní vozidla.

Základní sada adaptérů.
Obr. 7: Základní sada adaptérů.
Detail sady z obr. 7.
Obr. 8: Detail sady z obr. 7.

Připojení k převodovce

Zařízení se připojuje k převodovce buď sériově, nebo paralelně. Sériové zapojení je obecně vždy výhodnější, pokud není k dispozici termostat (obr. 9). Tímto způsobem je do smyčky čištění a výměny kapaliny zahrnut i chladič. Pokud je převodovka osazena termostatem (obr. 10), dává se přednost paralelnímu připojení hadic z přístroje přímo na převodovku v bodech 1 a 2, a to po odpojení původního potrubí (obr. 11). U sériového připojení převodovky s termostatem je problém s otevřením celého okruhu. Dokud totiž teplota kapaliny nedosáhne pracovní hodnoty termostatu, je sice umožněn obtok kapaliny při jmenovitém tlaku, ale pouze ve výši 15 % průtoku (obr. 12). Problémem je, že dosažení této teploty je u většiny tohoto typu automatických převodovek velmi obtížné a vyžaduje neúměrně dlouhou dobu. Proto je také při tomto typu připojení zbytečné předehřívat novou kapalinu kvůli urychlení procesu, pokud ta uvnitř převodovky nedosáhne teploty otevření termostatu.

Připojení převodovky bez termostatu do série. Šipky ukazují směr toku kapaliny, číslice 1 a 2 označují připojovací místa na převodovce.
Obr. 9: Připojení převodovky bez termostatu do série. Šipky ukazují směr toku kapaliny, číslice 1 a 2 označují připojovací místa na převodovce.
Převodovka s termostatem.
Obr. 10: Převodovka s termostatem.
Paralelní připojení převodovky s termostatem.
Obr. 11: Paralelní připojení převodovky s termostatem.
Sériové připojení převodovky s termostatem.
Obr. 12: Sériové připojení převodovky s termostatem.

Čištění převodovky

Nedoporučuje se doplňovat novou kapalinu do znečištěné převodovky. Čištění před výměnou ATF musí být provedeno pomocí specifického čisticího prostředku, který není na bázi rozpouštědel (obr. 13). Zpravidla by měl obsahovat tyto přísady a detergenty: změkčovadlo pro pryžové díly, modifikátor tření, dispergaci částic uhlíku, zlepšovač viskozity, ochranu proti korozi, inhibitor pěny proti odpařování, přísadu proti oxidaci, pigment barviv a zlepšovače průtoku za studena. Během čištění se zbytky usazené na zahřátých plochách postupně rozpustí.

Obr. 13: Příklad čisticího prostředku pro převodovky.
Obr. 13: Příklad čisticího prostředku pro převodovky.

Kontrola hladiny ATF v převodovce

Všechny nejnovější převodovky používají přepadovou trubku umístěnou na dně olejové vany (obr. 14), boční hladinová zátka se nepoužívá. Z tohoto důvodu se provádí kontrola hladiny a plnění (doplňování) ATF zespodu olejové vany. Pro připojení se používají speciální přípravky (obr. 15).

Umístění přepadové trubky a vypouštěcího šroubu převodovky.
Obr. 14: Umístění přepadové trubky a vypouštěcího šroubu převodovky.
 Sada přípravků pro kontrolu hladiny.
Obr. 15: Sada přípravků pro kontrolu hladiny.

Postup výměny ATF

Dále popíšeme praktický příklad postupu výměny kapaliny ATF u konkrétního vozidla pomocí zařízení ATF Moovetech.

Na začátku doplňte odpovídající ATF do nádobky pro novou kapalinu (A), která je přístupná zezadu. V případě změny typu kapaliny nezapomeňte propláchnout vnitřní systém pomocí funkce Priming, aby nedošlo ke kontaminaci. Po odšroubování zátky v horní části přístroje nalejte vhodný čistič převodovek (B). V průhledítku vlevo od displeje můžete sledovat barvu, případně stav kapaliny (C) během všech procesů.

Vyberte funkci automatického cyklu údržby převodovky (D). Dále zadejte množství kapaliny ručně nebo na základě hodnot z databáze (E), případně si zobrazte pokyny pro výběr správného adaptéru (F) a přípojných míst (G). Vybrané adaptéry namontujte na převodovku (H). Nyní nastartujte a vyčkejte na dosažení předepsané teploty (I). Potom se spustí proces automatického čištění s přidáváním čističe, který bude trvat přibližně 10 minut. Během této doby postupně zařazujte jednotlivé režimy převodovky, abyste zajistili účinné čištění mechatroniky. Všechny režimy změňte minimálně pětkrát a v každé poloze vydržte alespoň pět sekund. Po dokončení procesu čištění vypněte motor a vypusťte kapalinu z olejové vany převodovky (J). Vypuštěná kapalina se zváží váhou umístěnou pod nádobkou. Dále pokračujte výměnou nové olejové vany a filtru (K). Upevňovací šrouby utáhněte předepsaným momentem. Do olejové vany naplňte novou kapalinu podle hodnoty z váhy na základě množství vypuštěné použité kapaliny (L). Po jejím doplnění se zahájí kompletní výměna kapaliny. Plynule pohybujte řadicí pákou do všech poloh po dobu dvou až tří sekund při současném sešlápnutí pedálu brzdy. V závěrečné fázi procesu proběhne kontrola množství kapaliny v systému, kdy je převodovka připojena oběma hadicemi (M). Nakonec proveďte kontrolu pomocí odpovídajícího adaptéru pro kontrolu hladiny kapaliny a jedné hadice připojené na vypouštěcí otvor olejové vany (N)

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 12/2024.

Další články