DevCom na Automechanice

Dva roky uplynuly jako voda a my jsme se opět vypravili do Frankfurtu nad Mohanem na největší evropskou událost v autobranži – veletrh Automechanika 2024. Vystavovatelů bylo podstatně víc než v roce 2022, proto nás zajímalo, jak si stojí zástupci z Česka. V informačních materiálech jsme objevili 19 společností, z nichž jsme navštívili tři, které nejvíce souvisí s autoopravárenstvím. Přibližme si druhou z nich, DevCom.

Na okraji Prahy najdete společnost DevCom, spol. s r.o., která letos slaví 25. výročí od založení. Aktivity jejích zakladatelů však sahají mnohem dál, až do roku 1996, kdy začal vývoj a výroba prvního diagnostického zařízení. Rok 2003 znamenal zahájení vývoje diagnostického přístroje TSPro, o čtyři roky později přichází na trh nová verze – TSPro Color. Rok 2012 se nese ve znamení vývoje a výroby nového diagnostického interface Troodon. Zajímavý byl také rok 2018, kdy byla spuštěna výroba výukových diagnostických panelů. Letos je to také 12 let od zahájení účasti na mezinárodním veletrhu Automechanika ve Frankfurtu.

Novinky

Na úvodní obrazovce je vidět šíře záběru diagnostiky podle jednotlivých typů vozidel.
Obr 1: Na úvodní obrazovce je vidět šíře záběru diagnostiky podle jednotlivých typů vozidel.

Na veletrhu se letos mohli zájemci seznámit s novou aplikací Diag Center pro Windows a aplikací pro Android Troodon OBD. Hlavními změnami jsou nejen vizuální úpravy, ale také doplnění on-line funkcí:

  • podpora vzdálené diagnostiky (remote diagnostic);
  • Security Gateway pro VW, Mercedes a Stellantis.

Na první pohled neviditelná, ale o to důležitější změna byla představena v novém ceníku, který nyní zahrnuje možnost vlastní konfigurace kombinací hardwaru a softwaru. To znamená, že si zákazník může vybrat libovolné zařízení a více softwarových sad podle svých požadavků. Každý si tak může namixovat vlastní složení sad nejrůznějších značek osobních a užitkových vozidel (čtyři až deset značek u sady CAR Mixed).). Potom není nutné zbytečně platit za značky, které zákazník neopravuje. V ceníku zůstala zachována i velmi oblíbená možnost a tou je výběr jednoznačkové sady pro osobní a užitková vozidla, motorky a také pro kamiony, přívěsy a autobusy (obr. 1).

Troodon OBD

Toto rozhraní lze využít na jakémkoli PC s Windows či mobilním zařízení/tabletu s iOS a OS Android. Uživatel proto není vázán na jedno koncové zařízení a může rozhraní využívat, kdekoli a kdykoli potřebuje.

Diagnostické rozhraní Troodon lze využít na jakémkoliv PC s Windows nebo tabletu či chytrém telefonu
Obr 2: Diagnostické rozhraní Troodon lze využít na jakémkoli PC s Windows nebo tabletu či chytrém telefonu
Troodon OBD Pro obsahuje rozsáhlejší diagnostické možnosti.
Obr 3: Troodon OBD Pro obsahuje rozsáhlejší diagnostické možnosti.

DevCom ji dodává ve dvou verzích – Troodon OBD Basic (obr. 2) a Troodon OBD Pro (obr. 3). U modelu Basic si lze vybrat jednu z 45 značek osobních vozidel nebo motocyklů a využívat všechny dostupné diagnostické funkce. Model Pro má další možnost komunikace prostřednictvím doplňkové technologie LTE, kdy je možné provádět diagnostiku i vzdáleně. U obou verzí jsou další diagnostické možnosti – podpora a přístup ke všem řídicím jednotkám s pokročilými funkcemi sériové diagnostiky (konfigurace jednotek, kalibrace snímačů, výměna komponent, resetování servisních intervalů, kódování, odvzdušnění brzd) a mnoho dalších. Po zvolení vhodné kombinace značek lze pak diagnostikovat všechny typy osobních a užitkových vozidel, motocyklů, autobusů a nákladních i speciálních vozidel.

TSPro Color

Obr 4: Tester TSPro Color při diagnostice.

Jde o velmi rychlou diagnostiku, která spojuje výhody přenosného samostatného zařízení a zároveň rozhraní pro PC se všemi diagnostickými funkcemi. Jelikož jde o samostatný přístroj s vlastním displejem a klávesnicí (obr. 4), lze s ním pracovat kdekoli v terénu i v náročných podmínkách. Připojení k PC zase nabídne nejvyšší rozlišení, které jeho monitor podporuje. To se hodí zejména při vyhodnocení složitých oscilogramů, protože tester lze o osciloskop doplnit. Diagnostický software zahrnuje přístup pro více než 1 500 modelů pro 85 značek vozidel.

TSPro 10

Tablet TSPro 10 podporuje on-line diagnostické funkce i nové komunikační protokoly.
Obr 5: Tablet TSPro 10 podporuje on-line diagnostické funkce i nové komunikační protokoly.

Práce s tabletem TSPro 10 (obr. 5) je díky rychlému operačnímu systému velmi svižná, bez sekání nebo pomalého načítání. Diagnostický software zahrnuje podporu on-line funkcí (Security Gateway) i nových komunikačních technologií – DOIP a CAN FD. Součástí výbavy je zabudovaná kamera s rozlišením 13 Mpx pro pořizování dokumentace v průběhu opravy. Široké možnosti konektivity – 4G/LTE, wi-fi 802.11 a/b/g/n a Bluetooth 4.0 – umožňují pracovat téměř kdekoli. Tester lze doplnit o osciloskop, který je čtyřkanálový (kanály jsou galvanicky oddělené) se vzorkovací rychlostí 20 MS/s (každý kanál) a citlivostí 50 mV/d až 100 V/d, časovou základnu nastavíte v rozmezí 5 μs až 5 s. Osciloskop může pořídit až hodinový záznam průběhů signálů. Zařízení má odolnou povrchovou úpravu, tvrzené sklo a odolává teplotním výkyvům (−40 °C až +70 °C).

Výukové panely

Výukové panely představují efektivní způsob výuky autotroniků. Eliminují riziko poškození systému skutečného vozidla při nesprávné diagnostice. Na panelech lze snadno simulovat různé poruchy a prakticky demonstrovat diagnostické postupy. Studentům umožňují experimentovat se širokou škálou elektronických systémů, přičemž k jednomu panelu může být připojeno více studentů, kteří mohou řešit zadanou úlohu současně. Panely poskytují přehled při práci s měřicími přístroji a umožňují i paralelní diagnostiku. Výukové panely lze vyrobit pro všechny systémy vozidla, jsou snadno programovatelné a poskytují přesně dané simulace závad. Každý panel je navržen tak, aby se zaměřil na konkrétní systémy a související problémy a stal se tak cenným nástrojem pro vzdělávací účely.

Obr 6: Výukový panel TS02–303 Maxi Komfort je navržen pro vysvětlení funkcí a simulaci závad komfortních systémů.
Výukový panel TS02-302 Maxi Benzin TSi pro výuku funkcí zážehových motorů TSI.
Obr. 7: Výukový panel TS02-302 Maxi Benzin TSi pro výuku funkcí zážehových motorů TSI.

K dispozici jsou tyto panely: TS02–301 Maxi Diesel CR, TS02–302 Maxi Benzin TSi, TS02–304 Maxi Aircon, TS02–309 Maxi Brake System a TS02–303 Maxi Komfort.

Panel TS02–303 Maxi Komfort (obr. 6) umožňuje reálnou simulaci funkcí komfortních systémů vozidel – centrální elektroniky, sběrnice CAN, centrálního zamykání, elektrického ovládání oken a zrcátek, ovládání světel a směrovek apod., včetně generování závad. Zahrnuje řídicí jednotky palubní sítě (Continental), dveří řidiče (Continental), dveří spolujezdce (Continental), tažného zařízení, elektroniky sloupku řízení, jednotku stěrače čelního skla (Bosch), přístrojovou desku a diagnostické rozhraní datové sběrnice (Lear).

V přípravě

Ve vývoji a těsně před dokončením je nová generace rozhraní Troodon OBD Pro s novým designem a především podporou on-line funkcí.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 10/2024.

Další články