Oprava elektroinstalace (3)

Třetí pokračování seriálu o tom, co může způsobit nepozornost při kontrole nového náhradního dílu. Další díly seriálu „Oprava elektroinstalace“ nejdete ZDE.

V předchozím pokračování jsem slíbil vysvětlit, proč je důležité upřednostnit při spojování vodičů napájení a vodiče CAN. Díky tomuto kroku bude možné co nejdříve navázat komunikaci s řídicími jednotkami a zjistit, zda jsou v pořádku, zda jsou schopny se propojit s ostatními jednotkami a jaké problémy případně hlásí. Komunikace s nimi nabízí hned několik možností, jak se dozvědět o stavu vozu co nejvíce. Jsou to nejenom chybové kódy, ale i live data a freeze frame data. Čím dříve budete mít k těmto informacím přístup, tím lépe.

Obsah článku:
• Rozpohybování komunikace
• Zpátky k řídicím jednotkám u Audi A6
• Další pomoc – freeze frame data
• Začínám se zprovozněním komunikace
• Freeze frame – OK

Článek ze seriálu Liga mistrů diagnostiky. Další díly ZDE.

Rozpohybování komunikace

Obr. 20: Výpis CAN Gateway.

K tomu, aby bylo možné s jednotkami komunikovat, je nezbytné jim zajistit napájení a komunikační linky. Proto se začíná právě s těmito vodiči. Komunikační linky jsou snadno rozpoznatelné – jde o dva tenké vodiče, které jsou zakroucené do sebe kvůli odolnosti vůči rušení. U koncernu VW jsou tyto vodiče obvykle jeden oranžovo-hnědý a oranžovo-černý. Pokud je vozidlo vybaveno více sběrnicemi CAN s různými rychlostmi, mohou být použity i další barvy pro rozlišení, ale vždy budou vodiče zakroucené do sebe. Pro další komunikaci ve vozidlech se často nasazuje také sběrnice LIN (local interconnect network), která se využívá pro komunikaci mezi řídicími jednotkami a jejich podřízenými jednoduchými jednotkami (např. ovládání stěračů, oken, klapek…). Tento systém vyžaduje pouze jeden vodič, ale pro přímou komunikaci s diagnostikou se nepoužívá.

Po připojení napájení a CAN komunikace jednotky samy oznámí, pokud bude chybět komunikace s jejich podřízenými systémy a dalšími akčními členy a snímači. Velmi užitečným zdrojem pro zjištění, které jednotky komunikují a které ne, je výpis z řídicí jednotky označované jako Gateway (brána), jenž ukazuje komunikaci mezi jednotkami. Na obr. 20 je vidět výpis pomocí VCDS z této jednotky. Z něj je patrné, které jednotky komunikují a které ne. Klíčovým předpokladem pro důvěryhodnost tohoto výpisu je, že jednotka Gateway obsahuje správný seznam všech řídicích jednotek připojených na sběrnici CAN.

Nejdůležitější je, aby všechny jednotky komunikovaly. Pokud tomu tak není, máte dvě možnosti, jak závadu lokalizovat:

  1. Zjistit podle schémat, co má těchto pět jednotek společného (například stejné relé nebo pojistku v napájecí cestě, případně vodiče CAN ve stejném uzlu).
  2. Vybrat jednu z jednotek (nejlépe přístupnou) a změřit, co jí schází. Po opravě této první pokračovat na další nekomunikující jednotku a postupovat stejně.

V případě opravy po rozsáhlém požáru, kde byl předpoklad, že vadná nebude jen jedna, jsem proto zvolil druhou metodu.

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články