Vážení čtenáři, tento článek je dalším pokračováním volného seriálu, který připravuje specialista Dalibor Plischke ze společnosti MOTOR expert s.r.o. Tentokrát se pouští do řešení problémů s výpadky třetího válce u vozu Škoda Fabia I 1.2 HTP, BMD za pomoci porovnání různých diagnostických metod.
Obsah článku:
• Případ fabie
• Počáteční kontrola paměti závad
• Analýza zobrazovaných hodnot (sériový tester VCDS)
• Analýza tlaku ve válci
• Kontrola kompresních tlaků kompresiometrem
• Kontrola účinnosti válců
• Kontrola těsnosti válce
• Shrnutí
Článek ze seriálu Liga mistrů diagnostiky. Další díly ZDE.
V rámci touhy o co nejhlubší poznání okolního světa se při řešení svých diagnostických případů snažím maximálně využít osudem hozené rukavice. Jinými slovy, když cítím, že bych se mohl opět něco zajímavého přiučit, neváhám pro prozkoumání nabízeného problému použít více diagnostických metod. Protože jak jinak si člověk může vytvořit ucelenější obraz, než když se na věc podívá z více úhlů? Tato filozofie mě již nejednou přiměla k přehodnocení mých dosavadních zkušeností.
Případ fabie
Již při telefonickém hovoru se zákazníkem, který mi popisoval, že motor zjevně nejde na všechny válce navzdory vyměněným zapalovacím cívkám i svíčkám, jsem začal tušit spíše mechanický problém motoru. Ne že by nemohly být vadné i nové komponenty (o tom třeba v dalším článku), ale přece jen tříválcové motory označované zkratkou HTP jsou známé svými problémy s poškozením sedel ventilů vlivem nasávání uvolněných částí katalyzátoru zpět do válců. Mé tušení se později také potvrdilo. Nebudu zde precizně popisovat jednotlivé kroky diagnostiky a přejdu zrychlenou formou k poselství tohoto případu, jímž je porovnání metod sloužících ke zjištění těsnosti jednotlivých válců motoru ve vztahu k naší závadě.
Počáteční kontrola paměti závad
Pohled na výpis chybové paměti v testeru Bosch KTS 540 (obr. 1) prozrazuje, že řídicí jednotka motoru (ECU) detekovala mj. problém se zrychlením klikové hřídele v době expanzí ve třetím válci, což je definováno kódem P0303: válec 3 – rozpoznáno vynechávání zapalování.
Protože byla kontrolka MIL aktivní, zkontroloval jsem si i provozní podmínky, při kterých došlo k uložení DTC do paměti systému OBD-II (obr. 2).
Jak plyne z tabulky na obr. 2, ECU uložila chybu P0303 při 83 °C, zatížení 19,2 % a otáčkách 704 min-1. Tedy při chodu na volnoběh s motorem zahřátým takřka na provozní teplotu. Tyto podmínky se později i potvrdily, když k výpadkům docházelo výrazně častěji po zahřátí motoru a při volnoběhu. Což úzce souvisí s charakterem závady motoru v tomto případu.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.