Dvoutýdenní prázdninový kurz v režii společnosti AD TECHNIK, vedený lektorem odborných školení Petrem Kunzlem, nabídl vybraným studentům odborných škol výjimečnou možnost – proniknout do světa moderních autoservisních technologií a získat tak praktické zkušenosti, které jsou na trhu práce velmi žádané. Kurz, který byl zdarma, se zaměřil na intenzivní výuku, což podpořilo rozvoj dovedností studentů při budoucích opravách vozidel. Více se dozvíte v tomto článku.
Už třetím rokem trávím dva letní prázdninové týdny společně s partou studentů odborných učilišť a středních škol v našem školicím středisku. Uznávám, zní to jako paradox při všech těch stížnostech ze strany odborného školství na kvalitu žáků a jejich minimální motivaci vzdělávat se. A přesto to tak je.
Není to prvně, co se na stránkách AutoEXPERTU o této akci píše. Zatímco minulý rok šlo o klasickou reportáž doplněnou krátkými rozhovory s jednotlivými účastníky, tentokrát nabízíme několik postřehů a dojmů z pohledu školitele. Předesílám proto, že některé z následujících řádků mohou přinášet do jisté míry subjektivní dojmy a postřehy. Přesto věřím, že pro čtenáře budou zajímavé.
Jak to vzniklo
S nápadem uspořádat „letní doškolovák“, jak této akci interně říkáme, přišel jeden z partnerů naší společnosti Jiří Kyselák:
„Největším současným problémem autoservisního oboru je nedostatek kvalifikovaných lidí. To jinak než na úrovni školství nezměníme. Nabídněme těm studentům, kteří mají opravdu zájem, možnost vyzkoušet si špičkové technologie a získat nejnovější informace. Pojďme je nadchnout.“
Samotné realizaci předcházelo mnoho hodin diskuzí na téma zda, kdy a jak. Výsledkem je dvoutýdenní prázdninový kurz, který nabízíme v průběhu celého školního roku na všech „firemních dnech“ a „pracovních veletrzích“, kterých se ve školách účastníme. Kurz je pro účastníky bezplatný. Jinými slovy, každý účastník investuje svůj čas a peníze za ubytování a dopravu, zatímco společnost AD TECHNIK poskytne školení, za něž bychom komerčnímu partnerovi fakturovali nemalé částky.
Jak to probíhá
Už třetím rokem pravidelně žasnu, že se opravdu najde pět až deset kluků (a letos i holek), kteří jsou ochotní ukrojit si dva týdny prázdnin a věnovat je dalšímu vzdělávání. Pět až deset nezní jako vysoké číslo, ale předběžně přihlášených bývá i dvojnásobek. Někteří odpadnou už předem, někteří v momentě, kdy vyhlásíme finální termín, který se jim nakonec přece jen s něčím kryje. Na jednu stranu je to škoda, na stranu druhou je deset rozumné maximum. Celý doškolovací kurz je totiž silně orientovaný na praktické odzkoušení si nabývaných vědomostí, a to by s větší skupinou dobře fungovalo jen těžko.
Studenti vs. zkušení automechanici
Z pohledu školitele má taková skupinka ještě jedno obrovské pozitivum. Zatímco na běžných školeních často mluvím k mechanikům s bohatou praxí, kteří byli na školení takříkajíc vysláni, ale sami jsou přesvědčeni, že ho vlastně nepotřebují, studenti na doškolovací kurz přijíždějí s hlavou otevřenou a s cílevědomou chutí dozvědět se co nejvíc.
Témata
Procházíme vše, v čem se cítíme být kompetentní, takže:
- geometrie podvozků osobních i nákladních automobilů včetně praktické části měření a seřízení autobusu;
- vibrace vozidel, vyvažování kol a jejich další diagnostika;
- montáž kol na moderních strojích se zaměřením na nízkoprofilové pneumatiky;
- fungování systémů ADAS, jejich údržba a kalibrace v servisní praxi;
- světlomety moderních vozidel včetně matrix technologie, jejich kontrola, seřízení a kalibrace;
- zkoušení brzd a tlumičů osobních vozidel.
Jak už bylo zmíněno, každé téma probíráme do hloubky jak po teoretické stránce, tak v obsáhlém praktickém bloku. Kdokoliv ze studentů má možnost si dané postupy procvičit na různých vozidlech.
Co na to studenti
Doškolovací kurz začínáme tím, že se každý z účastníků krátce představí a vysvětlí ostatním svou motivaci k účasti. Nejčastěji zaznívá:
- „Snaha vylepšit si CV. Ti nejlepší zaměstnavatelé si jakékoliv vlastní iniciativy velmi cení a jméno společnosti AD TECHNIK už samo o sobě má svou váhu.“
- „Auta mě zajímají. Byl jsem u vás na exkurzi / četl váš článek a doufám, že bych se tu toho mohl dozvědět mnohem víc než ve škole.“
Stejně tak se v závěru ptám na jejich dojmy ze společných dvou týdnů:
- „Netušil jsem, že jednotlivá témata jsou z hlediska fungování auta tak komplexní a vzájemně provázaná,“ zaznělo na konto části věnující se geometrii podvozků s návazností na fungování ADAS.
- „Viděl jsem techniku a pochopil věci, o kterých se mi ve škole ani nezdálo. Natož abych si to mohl sám vyzkoušet,“ padlo během výkladu o moderních světlometech.
- „Konečně jsem si tady mohl v praxi vyzkoušet zařízení, které ve škole sice bylo, ale za celé čtyři roky jsem na něm nepracoval,“ zněla reakce na část věnovanou zkušebně brzd.
A co na to AD TECHNIK?
Jsme obchodní firma se silným technickým know-how. V zásadě platí, že cokoliv děláme, vždy musí směřovat k budoucímu zisku. Zní to upjatě, ale je to prostá ekonomická realita. I samotná školení jsou vždy fakturována, případně je jejich cena zahrnuta do ceny zařízení, které zákazník kupuje.
Smysl to určitě má
Je proto osvěžující, že alespoň jednou do roka si můžeme dovolit vydechnout a udělat pro ty nejnadanější něco smysluplného prostě proto, že je to tak dobře a někomu dalšímu to přinese prospěch. V tiskové zprávě bychom to mohli pojmenovat „sociální odpovědností“, ale spíš nám k tomu pasuje „podpora talentovaných“.
Kdo dočetl až sem, tomu dost možná vytane nutkavá otázka:
„No dobře. To je všechno hezké, ale to je pět deset studentů ročně. Co to je v kontextu celého českého odborného školství?“
Ta otázka je jistě namístě. A stejně tak stojí za to. Pokaždé se mi při takové otázce vybaví jako odpověď citát z Formanova Přeletu nad kukaččím hnízdem: „Já jsem to aspoň zkusil!“
A to je přece mnohem víc než jen sedět a stěžovat si.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 10/2025.