Mechanik Michal Joska ze servisu značky Scania v Modleticích se vydal reprezentovat Českou republiku na prestižní mezinárodní soutěž řemeslných a odborných dovedností EuroSkills 2025. Akce, přezdívaná „evropská olympiáda řemesel“, proběhla 9.–13. září v dánském Herningu a představilo se zde na 700 účastníků z 33 zemí, kteří poměřovali své síly ve 38 disciplínách.
Michal Joska se díky svým schopnostem a nadšení pro techniku nákladních vozidel stal členem čtrnáctičlenného národního týmu, který letos do evropského kola vyslala Hospodářská komora ČR. Jako mechanik nákladních automobilů soutěžil v disciplíně Truck and Bus Technology, kde se utkal s nejlepšími mladými odborníky ze zahraničí. Ve velmi náročné konkurenci obsadil nakonec ve své soutěžní kategorii páté místo se ziskem 693 bodů, v celkovém součtu bodů se umístil na druhém místě z celé české výpravy. To je při jeho debutu velký úspěch. Gratulujeme!
O soutěži EuroSkills
EuroSkills je největší evropská soutěž odborných dovedností, organizovaná pod hlavičkou WorldSkills Europe. Sdružuje soutěžící ve věku do 25 let z více než 30 zemí. Účastníci zde nejen soutěží, ale také navazují kontakty s firmami, učiteli a dalšími profesionály z oboru. Koná se každé dva roky a jejím cílem je podporovat kvalitu odborného vzdělávání, inovace a motivovat mladé lidi k technickým profesím. Česká republika se soutěže účastní pravidelně, přičemž úspěchy českých reprezentantů jsou pozitivně vnímány jak doma, tak v zahraničí. Pod připojeným QR kódem najdete kompletní výsledky letošního ročníku EuroSkills.
Odkaz na výsledky EuroSkills 2025
Bezprostřední dojmy
Hned po návratu jsme Michalu Joskovi položili několik otázek:
Můžete se našim čtenářům představit? Kde žijete, pracujete, jaké máte vzdělání, zájmy? Co vás k soutěži přivedlo?
Do servisního centra Scanie v Modleticích dojíždím z jižního okraje Prahy, z obce Okrouhlo. Vystudoval jsem elektrotechniku a následně obor mechanik nákladních vozidel. Učil jsem se už přímo pro Scanii, takže můj cíl byl po studiu jasný. Ve volném čase se věnuji své rodině, jezdím na motorce a rád cestuji. Musím se přiznat, že s nadšením řeším nestandardní situace, a to byl i hlavní motiv pro účast v soutěži.
Jak jste se na soutěž připravoval? Věděl jste, do čeho jdete? Kdo vás nominoval?
Na soutěž mě připravila hlavně moje práce. Každý den mám možnost získat řadu nových zkušeností a snažím se tyto příležitosti maximálně využít. Přiznávám, že mě moc nebaví rutinní práce typu „vyměň tohle a tohle“ – raději si užívám nejrůznější výzvy. Například správná diagnostika je jedna z nejtěžších disciplín, a proto u mě i jedna z nejoblíbenějších. Do soutěže mě nominoval bývalý kolega, který měl na starosti mladé profesionály z brněnské školy. Tímto mu děkuji za šanci zkusit si něco takového.
Popište pro nás průběh soutěže – jak jste ji vy sám vnímal? Byly to nervy? Byly úkoly náročné? Čekal jste je takto náročné?
Tři soutěžní dny byly rozděleny do pěti modulů. Tři hodiny dopoledne a tři odpoledne. Na začátku a na konci dne jsme měli 15 minut otevřené komunikace v rodném jazyce se svým expertem. Na počátku každého modulu jsme dostali zadání (velmi podobné jako v práci, např. zákazník si stěžuje na únik vzduchu a že mu auto hlásí chyby…), se kterým jsme ty dané tři hodiny pracovali. Šlo o cca pět až sedm úkolů na modul, přičemž bylo na každém soutěžícím, jak s čím začne, jakou zvolí strategii a jak si rozvrhne plán práce, aby vše stihl v daném časovém limitu.
Jak jste vnímal ostatní soutěžící? Myslíte si, že se stále jako Česká republika nemáme v mezinárodní konfrontaci za co stydět?
Ostatní soutěžící měli rozhodně mnohem důslednější a možná bych řekl velkolepější přípravu. Jsou to lidé, co tou soutěží žijí, připravují se na ni několik let dopředu a například pracují několik měsíců u většiny značek aut, které by se mohly v soutěži objevit. Učí se pracovat pod časovým tlakem i tlakem okolí, volit strategii práce a mnoho dalších dovedností specifických pro účast v soutěži.
Co vám celkově soutěž dala? Co byste doporučil dalším případným zájemcům o účast?
Účast v soutěži byla obrovským přínosem a získal jsem spoustu zkušeností ve všech směrech. Zmíním jeden příklad: sám sobě jsem dokázal, že i když jsem nikdy předtím neviděl motor z volva, rychle jsem se dokázal zorientovat, co a jak, a provést práci správně podle postupu. Věřím, že kdybych měl možnost předem poznat auta jiných značek dopodrobna, tak jak znám Scanii, bodování by vypadalo i jinak. Zároveň ovšem díky poznání ostatních značek jsem si uvědomil, že můj výběr značky Scania byl správný a zůstanu u ní. Vyzkoušel jsem si na vlastní kůži, že Scania stále zůstává nejlepší.
Několik otázek jsme položili i servisnímu manažerovi společnosti Scania a zároveň odbornému garantovi účasti v soutěži Janu Buřičovi:
Jak jste se vy sami k soutěži dostali? Vy jste vybírali zástupce ze své servisní sítě? Podle jakých kritérií?
K soutěži jsme se připojili již v roce 2021. Jde tedy už o třetí ročník EuroSkills, kterého se Scania účastní jako odborný garant. Došlo k tomu v rámci spolupráce s ISŠA Brno. Soutěžícího po pravdě vybíral bývalý kolega a příprava už byla na mně a Michalovi. A kritéria? Těmi jsou například hluboká a detailní znalost vozidel, diagnostické dovednosti, precizní a efektivní práce a zejména pak zručnost a pečlivost.
Co pro vás znamená to, že jeden z mechaniků vaší servisní sítě takto obstál v náročné mezinárodní soutěži? Jak si tohoto úspěchu ceníte?
Je to pro nás obrovská čest a potvrzení toho, že kvalita našich mechaniků obstojí i v mezinárodní konkurenci. Vnímáme to nejen jako individuální úspěch konkrétního kolegy, ale i jako potvrzení, že celá naše servisní síť funguje na špičkové úrovni. Zároveň je to pro nás motivace dále investovat do vzdělávání, moderního vybavení a rozvoje lidí, protože právě oni jsou srdcem našeho servisu. Tohoto úspěchu si nesmírně ceníme – je to naše vizitka odbornosti, nasazení a profesionality.
Plánujete účast i v dalších ročnících? Jaké budou další kroky?
Určitě se chceme zúčastnit i v příštích ročnících, a pokud to půjde, přivézt i nějakou medaili. V první řadě budeme muset opět vyhledat vhodného kandidáta, který by reprezentoval v roce 2027 v německém Düsseldorfu, a současně úzce spolupracovat s Hospodářskou komorou České republiky, která celou akci zastřešuje a bez které by naše účast v soutěži nebyla možná.
Co může Scania nabídnout potenciálním zájemcům o práci v servisní síti (například studentům)?
Scania nabízí mladým lidem možnost růst v oboru, který se dynamicky vyvíjí. V naší servisní síti se mohou těšit na moderní prostředí, špičková školení a stabilitu silné mezinárodní značky. Získají nejen respektovanou práci, ale i perspektivní kariéru, podporu v osobním rozvoji a stanou se součástí týmu, který má skutečný vliv na budoucnost dopravy.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 10/2025.