EuroSkills 2025: Michal Joska umíííí

Michal Joska na Euroskills 2025

Mechanik Michal Joska ze servisu značky Scania v Modleticích se vydal reprezentovat Českou republiku na prestižní mezinárodní soutěž řemeslných a odborných dovedností EuroSkills 2025. Akce, přezdívaná „evropská olympiáda řemesel“, proběhla 9.–13. září v dánském Herningu a představilo se zde na 700 účastníků z 33 zemí, kteří poměřovali své síly ve 38 disciplínách.

Michal Joska se díky svým schopnostem a nadšení pro techniku nákladních vozidel stal členem čtrnáctičlenného národního týmu, který letos do evropského kola vyslala Hospodářská komora ČR. Jako mechanik nákladních automobilů soutěžil v disciplíně Truck and Bus Technology, kde se utkal s nejlepšími mladými odborníky ze zahraničí. Ve velmi náročné konkurenci obsadil nakonec ve své soutěžní kategorii páté místo se ziskem 693 bodů, v celkovém součtu bodů se umístil na druhém místě z celé české výpravy. To je při jeho debutu velký úspěch. Gratulujeme!

O soutěži EuroSkills

EuroSkills je největší evropská soutěž odborných dovedností, organizovaná pod hlavičkou WorldSkills Europe. Sdružuje soutěžící ve věku do 25 let z více než 30 zemí. Účastníci zde nejen soutěží, ale také navazují kontakty s firmami, učiteli a dalšími profesionály z oboru. Koná se každé dva roky a jejím cílem je podporovat kvalitu odborného vzdělávání, inovace a motivovat mladé lidi k technickým profesím. Česká republika se soutěže účastní pravidelně, přičemž úspěchy českých reprezentantů jsou pozitivně vnímány jak doma, tak v zahraničí. Pod připojeným QR kódem najdete kompletní výsledky letošního ročníku EuroSkills.

Obr. 1: EuroSkills je největší prestižní evropská soutěž odborných dovedností. Sdružuje účastníky ve věku do 25 let z více než 30 zemí.
Obr. 1: EuroSkills je největší prestižní evropská soutěž odborných dovedností. Sdružuje účastníky ve věku do 25 let z více než 30 zemí.
Českou republiku reprezentoval čtrnáctičlenný tým.
Obr. 2: Českou republiku reprezentoval čtrnáctičlenný tým.

Odkaz na výsledky EuroSkills 2025

Bezprostřední dojmy

Hned po návratu jsme Michalu Joskovi položili několik otázek:

Můžete se našim čtenářům představit? Kde žijete, pracujete, jaké máte vzdělání, zájmy? Co vás k soutěži přivedlo?

Do servisního centra Scanie v Modleticích dojíždím z jižního okraje Prahy, z obce Okrouhlo. Vystudoval jsem elektrotechniku a následně obor mechanik nákladních vozidel. Učil jsem se už přímo pro Scanii, takže můj cíl byl po studiu jasný. Ve volném čase se věnuji své rodině, jezdím na motorce a rád cestuji. Musím se přiznat, že s nadšením řeším nestandardní situace, a to byl i hlavní motiv pro účast v soutěži.

Michal Joska (vpravo) spolu s Janem Buřičem, odborným garantem ze společnosti Scania ČR.
Obr. 3: Michal Joska (vpravo) spolu s Janem Buřičem, odborným garantem ze společnosti Scania ČR.

Jak jste se na soutěž připravoval? Věděl jste, do čeho jdete? Kdo vás nominoval?

Na soutěž mě připravila hlavně moje práce. Každý den mám možnost získat řadu nových zkušeností a snažím se tyto příležitosti maximálně využít. Přiznávám, že mě moc nebaví rutinní práce typu „vyměň tohle a tohle“ – raději si užívám nejrůznější výzvy. Například správná diagnostika je jedna z nejtěžších disciplín, a proto u mě i jedna z nejoblíbenějších. Do soutěže mě nominoval bývalý kolega, který měl na starosti mladé profesionály z brněnské školy. Tímto mu děkuji za šanci zkusit si něco takového.

Popište pro nás průběh soutěže – jak jste ji vy sám vnímal? Byly to nervy? Byly úkoly náročné? Čekal jste je takto náročné?

Tři soutěžní dny byly rozděleny do pěti modulů. Tři hodiny dopoledne a tři odpoledne. Na začátku a na konci dne jsme měli 15 minut otevřené komunikace v rodném jazyce se svým expertem. Na počátku každého modulu jsme dostali zadání (velmi podobné jako v práci, např. zákazník si stěžuje na únik vzduchu a že mu auto hlásí chyby…), se kterým jsme ty dané tři hodiny pracovali. Šlo o cca pět až sedm úkolů na modul, přičemž bylo na každém soutěžícím, jak s čím začne, jakou zvolí strategii a jak si rozvrhne plán práce, aby vše stihl v daném časovém limitu.

Jak jste vnímal ostatní soutěžící? Myslíte si, že se stále jako Česká republika nemáme v mezinárodní konfrontaci za co stydět?

Ostatní soutěžící měli rozhodně mnohem důslednější a možná bych řekl velkolepější přípravu. Jsou to lidé, co tou soutěží žijí, připravují se na ni několik let dopředu a například pracují několik měsíců u většiny značek aut, které by se mohly v soutěži objevit. Učí se pracovat pod časovým tlakem i tlakem okolí, volit strategii práce a mnoho dalších dovedností specifických pro účast v soutěži.

Co vám celkově soutěž dala? Co byste doporučil dalším případným zájemcům o účast?

Účast v soutěži byla obrovským přínosem a získal jsem spoustu zkušeností ve všech směrech. Zmíním jeden příklad: sám sobě jsem dokázal, že i když jsem nikdy předtím neviděl motor z volva, rychle jsem se dokázal zorientovat, co a jak, a provést práci správně podle postupu. Věřím, že kdybych měl možnost předem poznat auta jiných značek dopodrobna, tak jak znám Scanii, bodování by vypadalo i jinak. Zároveň ovšem díky poznání ostatních značek jsem si uvědomil, že můj výběr značky Scania byl správný a zůstanu u ní. Vyzkoušel jsem si na vlastní kůži, že Scania stále zůstává nejlepší.

 Michal se ve velmi náročné konkurenci neztratil: obsadil nakonec ve své soutěžní kategorii páté místo se ziskem 693 bodů, v celkovém součtu bodů se umístil na druhém místě z celé české výpravy.
Obr. 4: Michal se ve velmi náročné konkurenci neztratil: obsadil nakonec ve své soutěžní kategorii páté místo se ziskem 693 bodů, v celkovém součtu bodů se umístil na druhém místě z celé české výpravy.

Několik otázek jsme položili i servisnímu manažerovi společnosti Scania a zároveň odbornému garantovi účasti v soutěži Janu Buřičovi:

Jak jste se vy sami k soutěži dostali? Vy jste vybírali zástupce ze své servisní sítě? Podle jakých kritérií?

K soutěži jsme se připojili již v roce 2021. Jde tedy už o třetí ročník EuroSkills, kterého se Scania účastní jako odborný garant. Došlo k tomu v rámci spolupráce s ISŠA Brno. Soutěžícího po pravdě vybíral bývalý kolega a příprava už byla na mně a Michalovi. A kritéria? Těmi jsou například hluboká a detailní znalost vozidel, diagnostické dovednosti, precizní a efektivní práce a zejména pak zručnost a pečlivost.

Co pro vás znamená to, že jeden z mechaniků vaší servisní sítě takto obstál v náročné mezinárodní soutěži? Jak si tohoto úspěchu ceníte?

Je to pro nás obrovská čest a potvrzení toho, že kvalita našich mechaniků obstojí i v mezinárodní konkurenci. Vnímáme to nejen jako individuální úspěch konkrétního kolegy, ale i jako potvrzení, že celá naše servisní síť funguje na špičkové úrovni. Zároveň je to pro nás motivace dále investovat do vzdělávání, moderního vybavení a rozvoje lidí, protože právě oni jsou srdcem našeho servisu. Tohoto úspěchu si nesmírně ceníme – je to naše vizitka odbornosti, nasazení a profesionality.

Plánujete účast i v dalších ročnících? Jaké budou další kroky?

Určitě se chceme zúčastnit i v příštích ročnících, a pokud to půjde, přivézt i nějakou medaili. V první řadě budeme muset opět vyhledat vhodného kandidáta, který by reprezentoval v roce 2027 v německém Düsseldorfu, a současně úzce spolupracovat s Hospodářskou komorou České republiky, která celou akci zastřešuje a bez které by naše účast v soutěži nebyla možná.

Co může Scania nabídnout potenciálním zájemcům o práci v servisní síti (například studentům)?

Scania nabízí mladým lidem možnost růst v oboru, který se dynamicky vyvíjí. V naší servisní síti se mohou těšit na moderní prostředí, špičková školení a stabilitu silné mezinárodní značky. Získají nejen respektovanou práci, ale i perspektivní kariéru, podporu v osobním rozvoji a stanou se součástí týmu, který má skutečný vliv na budoucnost dopravy.

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 10/2025.

Další články