Tímto článkem navazujeme na úvodník z minulého vydání AutoEXPERTU. Citovali jsme v něm e-mail technika, který měřil emise a obdržel pokutu za vykázání nízkých hodnot kouřivosti – jak je vidět, zavedení kontrol kvality provádění dodatečného měření vozidel přímo v provozu přináší i své stinné stránky. Níže tedy najdete vyjádření dotčeného technika, které v následujícím článku Jiřího Hampla navíc doplňujeme příklady konkrétních praktických emisních měření s nízkými hodnotami kouřivosti.
Pro úplnost připomínáme text původního e-mailu:
„Dobrý den, v časopise AutoEXPERT číslo 12/2024 na stránce 13 zmiňujete, že u vozidel Euro 3 a nižší bez DPF lze dosáhnout kouřivosti nižší než 0,2 m-1. Chtěl bych se optat, kde se taková informace dá ověřit. Jsem totiž technikem stanice měření emisí a ministerstvo dopravy nám (některým) technikům rozeslalo pokuty za to, že auta s Euro 3 a méně vycházejí pod 0,2 m-1. Když jsem se odvolal, tak mi napsali, že aby vycházely hodnoty pod 0,2 m-1, není technicky možné. Já jim tvrdím, že to možné je…, ale je to nezajímá.“
Zaměřeno na diesely
Určitě jste mnozí z vás v médiích zaregistrovali, že Centrum služeb pro silniční dopravu společně s policií kontrolovalo emise aut na silnici, a většina po provedení silniční kontroly kouří. Při těchto „namátkových“ kontrolách vozidel v provozu šlo vždy pouze o auta se vznětovými motory. Když se nad tím zamyslím, beru tuto činnost jako určitou formu reklamy. Jakmile na silnici zastavíte deset záměrně vybraných kouřících aut a devět z nich neprojde… u toho se snad ani jiné výsledky nedají očekávat. Podle mě to je reklama na nově vznikající úřad Inspekce silniční dopravy, který je určitě „potřebnější“ než Centrum služeb pro silniční dopravu. I když už máme dopravní policii. Možná jde také o plusové body pro ministra dopravy před volbami. Nebo je potřeba lidi emisemi zastrašit, aby si kupovali nová auta, protože přece ta stará při dodatečných emisních kontrolách na silnici neprojdou.
Příprava na STK a ME
Jakmile majitel veze auto na STK, má je většinou na emise dobře připravené. Zpravidla je svěří do rukou servisu, který auto připraví (to znamená, že vše zkontroluje a případné problémy kvalitně opraví). Není divu, že pak mohou vycházet i velmi nízké hodnoty kouřivosti. Ze zkušeností však vím, že auto, které prošlo měřením emisí, už za dvě hodiny projít nemusí. Může dojít třeba k poškození motoru (možná i jako následek měření emisí), když se motor vytáčí do vysokých otáček, ve kterých majitel běžně nejezdí. Ani „hudlání“ studených naftových motorů po městě či v nízkých otáčkách pro ně není nic dobrého.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.