Vážení čtenáři, stalo se nepsanou tradicí, že vždycky ve vydání č. 9 AutoEXPERTU odprezentujeme některou ze středních škol zaměřených na autoopravárenství. Tentokrát jsme se podívali do východních Čech, kde sídlí v Holicích Střední škola automobilní. Jejímu řediteli Michalu Šedivkovi jsme položili několik otázek.

Prosím nejprve představte vaši školu – jaké obory vyučujete, kolik studentů vaši školu navštěvuje atd.?
Naše škola má dlouholetou tradici a je školou jednooborově zaměřenou na autoopravárenství. Vyučujeme obory zakončené závěrečnou zkouškou – automechanik, autoelektrikář, karosář, autolakýrník; dále maturitní obory – autotronik, kde je ve třetím ročníku možné vyučení v oboru automechanik nebo autoelektrikář, a obor dopravní prostředky – manažer silniční dopravy; a potom nabízíme dvouleté nástavbové studium – provozní technika.
Naší obrovskou výhodou je to, že máme vše v jednom areálu – od samotné školní budovy přes dílny, sportovní areál až po ubytovací a stravovací zázemí. Škola nabízí ubytování pro více než stovku žáků a celodenní stravování pro ubytované žáky.
Velmi si považujeme našeho zázemí v podobě dílenských hal. Máme jich celkem pět, přičemž jsou rozdělené podle odborného zaměření (karosárna, diagnostika, opravy nákladních vozidel atd.).
Škola je dlouhodobě naplněna na plnou kapacitu, tj. 540 žáků, přičemž u nás studuje 50 dívek. Součástí vzdělávání je i výuka autoškoly skupiny B + C u všech oborů studia, dále provozujeme i školicí středisko, které nabízí školení v oborech vyučovaných ve škole – např. výuka učitelů autoškoly, profesní školení řidičů, rekvalifikace na obor autoelektrikář…
Jaké výzvy vidíte v odborném školství? Jak se vzdělávání mění? Dokáže podle vás školství držet krok s požadavky praxe?
Vývoj v automotive jde velmi rychle kupředu, dochází k využívání nejnovějších technologií a je nutné, aby škola udržela s těmito trendy kontakt. Na základě toho naše škola výrazně spolupracuje takovými společnostmi, jako jsou Škoda Mladá Boleslav, Iveco Czech Republic, DAF Trucks a další.
Velký význam v rámci působení naší školy vidím ve spolupráci se servisy a podniky, které nám pomáhají při výchově a vzdělávání mladé generace motivací žáků pro jejich práci. Pomáhají nám i při vzdělávání pedagogických pracovníků a v dalším rozvoji školy.
Škola je vybavena nejmodernějšími technologiemi pro opravu a diagnostiku vozidel, jak osobních, tak nákladních. Během praxí mohou žáci navštěvovat nejmodernější servisy a výrobní závody. V rámci spolupráce s automobilkou Škoda Mladá Boleslav škola nabývá nejmodernější vozidla pro výuku a díky spolupráci se společností DAF Trucks Česká republika a s centrálou v Nizozemsku získala dvě nová nákladní vozidla s kompletní diagnostikou pro jejich opravu a testování.
Problémem dnešní doby je nedostatek odborných učitelů a učitelů odborného výcviku a zájmu ze strany veřejnosti pracovat ve školství a s mladou generací. Pedagogické fakulty a vysoké školy obecně na potřeby škol nereagují.
Mají vaši studenti možnost využívat pro praktickou výuku nejnovější technologie ať už v podobě moderních vozidel, nebo třeba výukových panelů? Řešíte v souvislosti s tím praxi žáků přímo ve značkových/neznačkových autoservisech?
Všichni žáci druhých a třetích ročníků se zúčastňují, na základě smlouvy o praxi, několikatýdenní praxe ve značkových servisech. Škola také nabízí možnosti zahraničních stáží v rámci programu Erasmus+ v Polsku, Finsku, Francii, Slovensku, Německu a Španělsku.
Kromě toho rozvíjíme vlastní aktivity: vedle zmíněné spolupráce se společností DAF Trucks připravujeme podobný formát i s dovozcem motocyklů Harley-Davidson na český trh.
Slýchali jsme dříve o klesajícím zájmu o autoobory, avšak prý se situace v posledních letech zlepšila. Jaký je váš pohled?
Zájem o studium na naší škole dlouhodobě převyšuje naše kapacity jak v maturitních, tak i v učebních oborech. Škola má možnost si žáky, kteří mají zájem o studium, vybírat. Naším základním úkolem je žáky motivovat pro práci na opravách vozidel a motocyklů. O naše absolventy je zájem ze strany zaměstnavatelů jako o mechaniky, karosáře, elektrikáře…, stejně jako o technické pracovníky na pozicích středního managementu.
Jaká je dnešní mladá generace studentů? Jak se mění vzdělávací systém s ohledem na jejich znalosti, přístup k informacím a moderním technologiím?
Generace mladých lidí se stále mění, mají přístup k informačním technologiím, k širokým možnostem nabídky zaměstnání. Škola musí samozřejmě na tyto změny reagovat, měnit přístupy ke vzdělávání, nabízet jiné možnosti. Přesto základním úkolem školy zůstává motivace žáků ke studiu a do budoucna k zájmu pracovat v daném oboru.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 9/2025.