Poptávka po vodíku se během 30 let do roku 2050 zvýší čtyřikrát až šestkrát. Hlavními tahouny tohoto růstu budou silniční, námořní a letecká doprava a také nové oblasti průmyslového využití. Vyplývá to ze zprávy poradenské společnosti McKinsey.
Vodík se podle studie bude v roce 2035 spolu se syntetickými palivy podílet na energetickém mixu 32 procenty, do roku 2050 by tento podíl měl vzrůst na 50 procent. Růst příštích 14 let potáhne zřejmě především silniční doprava, kde elektrické vozy na palivové články začnou vytvářet alternativu ke konvenčním vznětovým motorům. Po roce 2035 by se vodík mohl etablovat i v letectví nebo námořní dopravě v podobě odvozených paliv, jako je syntetický petrolej nebo čpavek.
Jak se vodík vyrábí
V současnosti se udává, že 96 % veškeré světové výroby vodíku pochází z fosilních paliv. Pouze 4 % se vyrábí pomocí elektrolýzy vody. Tento poměr by se ale měl v následujícím desetiletí měnit ve prospěch bezemisní výroby právě pomocí elektrolýzy.
Z fosilních paliv se vodík vyrábí zejména způsobem tzv. parního reformingu zemního plynu. Jde o nejlevnější současnou technologii výroby vodíku, při které se vodní pára o teplotě 750–950 °C přivádí k metanu. Směs metanu a páry následně reaguje za vzniku vodíku, oxidu uhelnatého a menšího podílu oxidu uhličitého. Následně dochází k reakci oxidu uhelnatého s další vodní párou při vzniku vodíku a oxidu uhličitého. Celková účinnost tohoto procesu se pohybuje okolo 75 %. Vzniká při n
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.