DAF otevírá budoucnost specializované a distribuční přepravy

Usedli jsme za volant

Řadu vozidel DAF XF, XG a XG⁺ nové generace jsme na stránkách AutoEXPERTU již představovali. Na její úspěch automobilka navázala představením řady XD. První akumulátorové elektrické verze „s nulovými emisemi“ sjely z montážní linky počátkem roku 2023. My jsme měli možnost vyzkoušet nové modely přímo na vlastní kůži.

Řada DAF XD nové generace pro specializované a distribuční použití navázala na úspěch nákladních vozidel řady XF, XG a XG⁺, která získala titul International Truck of the Year 2022, a vybojovala toto ocenění i pro letošní rok. Prémiové vlastnosti, včetně optimální aerodynamiky, vysoce účinných hnacích jednotek, vynikající pozice při sezení a prvotřídního provedení a povrchových úprav, se nyní představují také v segmentech specializované a distribuční přepravy.

Nový standard bezpečnosti

Obr. 1: Nový model DAF XD disponuje rovněž mimořádně nízko posazeným velkým čelním sklem a velkými bočními okny pro nejlepší přímý výhled ve své třídě.
Obr. 1: Nový model DAF XD disponuje mimořádně nízko posazeným velkým čelním sklem a velkými bočními okny pro nejlepší přímý výhled ve své třídě.

Atraktivní design kabiny modelu DAF XD nové generace se vyznačuje mimořádně nízko posazeným velkým čelním sklem a velkými bočními okny pro nejlepší přímý výhled ve své třídě. To vše v kombinaci s nízko usazenou kabinou (o 17 cm níže než u modelu XF nové generace) a s novou přístrojovou deskou Vision, která je na straně spolujezdce snížena směrem k čelnímu sklu. Volitelně je k dispozici boční okno s výhledem na obrubník, které v kombinaci se sklopným sedadlem spolujezdce nabízí nerušený výhled na chodce a cyklisty vedle vozidla na straně spolujezdce.

Systém DAF Digital Vision pro lepší nepřímý výhled

Pro nejlepší nepřímý výhled ve své třídě mohou být modely DAF XD nové generace vybaveny systémem DAF Digital Vision, který nahrazuje hlavní a širokoúhlá zrcátka. Systém se skládá z kamer ve sklopných ramenech namontovaných vysoko na kabině. Jsou vyhřívané, aby poskytovaly optimální výhled za každého počasí. Nahrazení zrcátek kamerami navíc také zlepšuje přímý výhled.

Obr. 2: Systém DAF Digital Vision nahrazuje hlavní a širokoúhlá zrcátka. Skládá se z vyhřívaných kamer ve sklopných ramenech namontovaných vysoko na kabině tak, aby zlepšovaly přímý výhled. Uvnitř kabiny jsou pak obrazovky systému umístěny na A-sloupcích a zprostředkovávají překryvné zobrazení zajišťující podporu při manévrování a předjíždění
Obr. 2: Systém DAF Digital Vision nahrazuje hlavní a širokoúhlá zrcátka. Skládá se z vyhřívaných kamer ve sklopných ramenech namontovaných vysoko na kabině tak, aby zlepšovaly přímý výhled. Uvnitř kabiny jsou pak obrazovky systému umístěny na A-sloupcích a zprostředkovávají překryvné zobrazení zajišťující podporu při manévrování a předjíždění

Obrazovky kamer systému DAF Digital Vision jsou logicky umístěny na A-sloupcích kabiny a zprostředkovávají překryvné zobrazení zajišťující podporu při manévrování a předjíždění. Systém se dodává s důmyslnými funkcemi, jako je automatické sledování pohybujícího se objektu, aby bylo možné sledovat zadní část přívěsu při zatáčení a předjíždění, a k tomu širokoúhlý výhled, jenž umožňuje snadné a bezpečné manévrování ve městech a v zónách nakládky.

Systém DAF Corner View jako standard
Za účelem zvýšení bezpečnosti a snížení zranitelnosti je model DAF XD nové generace standardně vybaven vysoce efektivním systémem DAF Corner View.

Systém DAF Corner View se skládá z kamery, která nahrazuje obrubníkové i přední zpětné zrcátko. Poskytuje mnohem větší zorné pole, než jaké požadují právní předpisy, a přitom nabízí výrazně vyšší kvalitu výhledu ve srovnání s jakýmkoli tradičním zakřiveným zrcátkem. Displej systému DAF Corner View je logicky umístěn na A-sloupku na straně spolujezdce, takže řidič má na první pohled dokonalý přehled o dění kolem vozidla na straně spolujezdce.

Nahrazení zrcátek systémem DAF Digital Vision navíc prospívá přímému výhledu a zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozidel, což přispívá ke snížení spotřeby paliva o 1,4 %.

Vysoce kvalitní vnější osvětlení LED

Stejně jako jeho sourozenci  modely XF, XG a XG⁺ – nabízí model DAF XD technologii LED v plném rozsahu – v předním, bočním a zadním osvětlení. Patří sem potkávací světla, dálková světla, světla pro denní svícení, světla pro svícení do zatáček a manévrovací světla, stejně jako nádherné světlomety Skylight (volitelně u kabiny Sleeper High Cab) a volitelná mlhová světla vpředu. Technologii LED využívají také boční obrysová světla, ukazatele směru a zadní světla. Tato technologie poskytuje nejvyšší kvalitu pro nejlepší výhled, viditelnost a maximální bezpečnost. Osvětlení LED také přispívá k příznivým provozním nákladům díky nízké spotřebě energie a nekonečné životnosti.

Pro pohodlí řidiče je automatické rozsvícení světel standardní součástí výbavy nové řady DAF XD. Tato funkce automaticky aktivuje potkávací světla v náročných jízdních podmínkách a při špatném osvětlení. V případě deště se rovněž automaticky aktivují stěrače. Všechna světla vozidla, včetně světel přívěsu, lze snadno zkontrolovat pomocí dálkového ovládání v klíči vozidla.

Aby se dále zvýšila bezpečnost silničního provozu, asistent DAF City Turn Assist upozorní řidiče vizuálními a zvukovými výstrahami, když se ostatní účastníci silničního provozu, jako jsou chodci, cyklisté, automobily a motocykly, nacházejí v zóně slepého úhlu na straně spolujezdce.

Stejně jako u modelů DAF XF, XG a XG⁺ nové generace nabízejí nová, špičková vozidla pro specializované a distribuční přepravy vynikající ergonomii – díky filozofii společnosti DAF „Ruce na volantu, oči na silnici“. Všechny funkce související s jízdou se ovládají z volantu a pomocí páček na sloupku řízení. Sekundární jízdní funkce se ovládají fyzickými spínači, logicky umístěnými na přístrojové desce a v pohodlném dosahu řidiče.

Nový standard efektivity

Obr. 3: Otáčková charakteristika nových motorů MX-11.
Obr. 3: Otáčková charakteristika nových motorů MX-11.

Nejlepších úspor paliva ve své třídě a nízkých emisí CO2 se dosahuje díky vynikající aerodynamice kabiny, která je shodná s vozidly pro dálkovou přepravu XF, XG a XG+ nové generace. Velké poloměry, zaoblené čelní sklo, optimální těsnění, digitální kamery namísto zrcátek a perfektní proudění vzduchu motorem a pod kabinou se rovněž podílejí na stanovení nového standardu účinnosti v segmentu distribuční a specializované přepravy.

Špičkové efektivity vozidla se dosahuje také prostřednictvím nové hnací soustavy, která se skládá z nového motoru PACCAR MX-11 a automatizované převodovky TraXon ve standardní výbavě, inteligentního systému zpracování emisí a projevují se rovněž inovace zadní nápravy. Systém správy vozového parku DAF Connect zajišťuje úsporu času díky bezdrátovým aktualizacím softwaru.

Rozsáhlá nabídka PTO, modulů pro upevnění nástavby a konektorů vytváří vynikající vstřícnost vůči výrobcům nástaveb, což je podpořeno vysoce flexibilním uspořádáním součástí podvozku, jako je systém EAS, skříň akumulátoru, nádrž kapaliny AdBlue i palivové nádrže.

Obr. 4: Nová hnací soustava se skládá z nového motoru PACCAR MX-11 a automatizované převodovky TraXon ve standardní výbavě, inteligentního systému zpracování emisí a modifikované zadní nápravy

Nový standard v oblasti pohodlí řidiče

Model DAF XD nové generace přináší vyšší úroveň pohodlí pro řidiče nákladních vozidel v segmentu distribuční a specializované přepravy.

Obr. 5: DAF XD nabízí obrovskou variabilitu vnitřního prostoru s mnoha užitečnými vychytávkami pro řidičovu práci i pohodlí.
Obr. 5: DAF XD nabízí obrovskou variabilitu vnitřního prostoru s mnoha užitečnými vychytávkami pro řidičovu práci i pohodlí.

Přístupnost kabiny je nejlepší ve své třídě díky dvěma vstupním schůdkům pro většinu distribučních verzí a také díky volantu, který lze přesunout do svislé parkovací polohy. Rozsahy nastavení sedadel a volantu jsou nebývalé, stejně jako prostornost kabiny s objemem až 10 m3 v případě Sleeper High Cab. Kabina Day Cab se standardně dodává s rozšířeným vnitřním prostorem pro maximální pohodlí řidiče a prvotřídním úložným prostorem. Třetí sedadlo nebo velká chladnička jsou k dispozici jako volitelné možnosti z výroby. PRO ZLOM: SEM OBR 5

Nový model XD je vybavený stejně působivou přístrojovou deskou jako vozidla XF, XG a XG+ nové generace, včetně plně digitálního přístrojového panelu. Velký, 12″ displej lze přizpůsobit podle osobních preferencí řidiče. Pro ovládání volitelné navigace DAF a široké řady informačních a zábavních systémů společnosti DAF je k dispozici také druhý, vysoce citlivý 10,1″ displej s dotykovou obrazovkou.

Lůžka v kabinách DAF XD Sleeper a Sleeper High Cab jsou pro maximální pohodlí při spaní dlouhá celých 2 220 mm a široká až 750 mm. Svrchní matrace o tloušťce 50 mm, která byla představena u modelů DAF XF, XG a XG⁺ nové generace, je i zde k dispozici pro dokonalé pohodlí při spaní.

Vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost těží ze zcela nové konstrukce přední části podvozku, nového odpružení kabiny a nového odpružení zadní nápravy. Výsledkem je, že nový model XD nabízí skvělé prostředí pro práci i relaxaci, ale také radost při řízení.

Plně připraveno na budoucnost

S modelem XD nové generace otevírá společnost DAF budoucnost distribuční a specializované přepravy. Model XD nové generace vyniká svou kvalitou, bezpečností, efektivitou a pohodlím řidiče. Zároveň představuje zcela novou platformu vozidla, která je připravena pro alternativní hnací soustavy. V letošním roce již je nový model DAF XD k dispozici také s elektrickými hnacími soustavami bateriového typu (BEV). Tato „bezemisní“ vozidla jsou vybavena elektrickými motory o výkonu 170 kW (230 k) až 350 kW (480 k) a širokou škálou akumulátorů s celkovou kapacitou až 525 kWh. Ty umožňují plně elektrické dojezdy více než 500 kilometrů, v závislosti na oblasti využití.

Modely DAF XD nové generace představují špičkovou volbu pro dopravce i řidiče. Nová řada nákladních vozidel DAF pro specializované a distribuční přepravy vyniká všestranností a stanovuje nové standardy kvality, bezpečnosti, efektivity a pohodlí.

Tento článek najdete v časopise AutoEXPERT vydání č. 9/2023.

Další články