
O akumulátorech jako takových se toho napsalo už hodně, jaké jsou typy, co jim škodí a co se má dělat pro to, aby vydržely co nejdéle. Tuto snahu trochu komplikují sofistikované technologie nejnovějších vozidel, různá nařízení a normy. Podívejme se společně s Petrem Kalusem ze společnosti Honoris na to, jak se k akumulátoru chová moderní alternátor pro tzv. inteligentní dobíjení, který má na jeho stav velký vliv.
Alternátor, jak známo, slouží hlavně k tomu, aby po nastartování vozu zásoboval proudem celý automobil a zároveň udržoval akumulátor v nabitém stavu. Pokud si koupíte nový akumulátor, všude naleznete informaci, abyste ho udržovali v maximálním nabití a tím předcházeli jeho degradaci, nebo dokonce destrukci. Takže jak to má být, víme. Pokud si myslíte, že při vypnutí systému stop/start máte vyhráno a akumulátor vydrží deset let jako u starých vozidel, není tomu tak, automobilky mají eso v rukávu.
Regulovaný alternátor a inteligentní dobíjení
Máme tu totiž pro inteligentní dobíjení regulované alternátory (obr. 1) a ty pracují v rozporu s doporučením od výrobců akumulátorů. Aby byly u vozu co nejmenší emise, sahá se snad do všech jeho komponent. A došlo také na inteligentní dobíjení. U regulovaných alternátorů je standardem, že nedobíjejí akumulátor do plna, ale udržují ho mezi 70 a 80 % nabití. Ideální napětí pro plné nabití je 14,4 V (14,7 V typ AGM). Regulovan
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.