Jak se testují nové brzdové kapaliny?

Brzdy jsou bezesporu nejdůležitějším bezpečnostním prvkem automobilu. Brzdový systém by však nemohl fungovat bez brzdové kapaliny. Co musí brzdová kapalina splňovat, aby mohla v brzdovém systému bezpečně fungovat? Na tuto otázku odpovídá specialista Vít Henych ze společnosti CLASSIC Oil s.r.o.

Složení brzdových kapalin

Historické brzdové kapaliny na bázi ricinového oleje a butanolu začaly být v 60. letech minulého století nahrazovány látkami s lepšími vlastnostmi. Zatímco někteří výrobci vozidel (Citroën, Rolls-Royce) se vydali cestou výroby vlastních hydraulických kapalin na bázi minerálního oleje, většina automobilek začala využívat hydraulické kapaliny na bázi polyglykoléterů. Protože jde o většinovou brzdovou kapalinu, byly pro tento typ vytvořeny normy (FMVSS, SAE, ISO).

Tyto kapaliny bývají nažloutlé až žluté. Speciálním typem jsou pak kapaliny na bázi silikonového oleje, které se odlišují fialovou barvou. Lze se s nimi setkat v těžkých strojích a armádních vozidlech.

Požadované vlastnosti brzdových kapalin

Po brzdových kapalinách požadujeme v prvé řadě vysoký bod varu, pokud možno po celou dobu jejich životnosti. Během dlouhého brzdění se brzdový systém ohřívá. Vroucí kapalina se přeměňuje na plyn, který je stlačitelný, a při sešlápnutí pedálu pak vozidlo nebrzdí. U polyglykoléterových kapalin postupem času dochází vinou absorpce vzdušné vlhkosti k výraznému zhoršování (tedy snižování) bodu va

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články