Arnott: Ze vzduchu na pružiny

Poptávka po vozidlech se vzduchovým odpružením neustále roste kvůli výhodným vlastnostem přispívajícím k bezpečnosti vozidla, stabilitě a jízdnímu komfortu. Existují však také majitelé automobilů, kteří se rozhodnou systém vzduchového odpružení odstranit a přejít na tradiční odpružení vinutými pružinami. Jaké jsou nejčastější důvody této volby? V tomto krátkém článku vám technici společnosti Arnott vysvětlí, jaké jsou výhody a nevýhody přestavby vozidla ze vzduchového na vinuté odpružení.

Výhody konverze

sada odpružení značky Arnott

Zatímco vzduchové odpružení zajišťuje hladkou jízdu a vyrovnávání zatížení, existují důvody, proč majitelé automobilů dávají přednost záměně tohoto systému. Hlavními faktory jejich rozhodnutí jsou obvykle náklady na vlastnictví a používání. Zejména u starších vozidel může při rozhodování o instalaci sady pro přestavbu namísto opravy závad systému vzduchového odpružení hrát klíčovou roli hodnota automobilu a očekávaná zbývající doba vlastnictví. Někdy je přestavba na vinuté pružiny prostě nejlevnější variantou. Dalším důvodem, proč si vybrat sadu pro přestavbu, může být to, že vozidlo bude používáno na dlouhé cesty, safari nebo podobné expedice, kde je extrémní počasí nebo malá možnost opravy vzduchového odpružení po cestě. Přeměna ze vzduchového odpružení na klasické může být v tomto bodě smysluplnou možností, protože eliminuje pryžové komponenty a místo toho v zavěšení používá tradiční ocelové vinuté pružiny. 

Nevýhody konverze

Jednoznačně největší nevýhodou přestavby vozidla je ztráta výhodných vlastností vzduchového odpružení – dodatečné bezpečnosti, stability a pohodlí. Zákazníkům, kteří tahají větší přívěsy nebo často převážejí velké náklady, se doporučuje ponechat si systém vzduchového odpružení, aby si zachovali výhody funkce automatického vyrovnávání. Vinuté pružiny jsou navrženy tak, aby poskytovaly vynikající jízdu v určitých mezích. Pokud přestavěné auto nese velké zatížení, pružiny se unaví. Snížená dráha odpružení následně ovlivní jízdní komfort, vyvážení vozu a reakci vozidla na zásahy řízení. Navíc to ovlivňuje geometrii podvozku a způsobuje nepravidelné opotřebení běhounu pneumatik.

Sady pro konverzi od společnosti Arnott

Sada elektronického modulu EBM, který eliminuje chybová hlášení při konverzi vzduchového odpružení na mechanické.
Obr. 1: Sada elektronického modulu EBM, který eliminuje chybová hlášení při konverzi vzduchového odpružení na mechanické.

Pro starší vozidla nebo vozidla s mnoha problémy se systémem vzduchového odpružení nabízí Arnott sady pro přestavbu vinutých pružin navržené tak, aby nahradily vadné komponenty vzduchového odpružení vozidla tradičními ocelovými vinutými pružinami a odpovídajícími vzpěrami a/nebo tlumiči (viz titulní fotka článku). Všechny sady pro přestavbu vinutých pružin od společnosti Arnott lze instalovat bez speciálních úprav na vozidle. Mnoho sad Arnott obsahuje elektronický modul (EBM), který je navržen tak, aby eliminoval výstražná hlášení/chybové kódy upozorňující na poruchy v systému zavěšení (obr. 1). PRO ZLOM: SEM OBR 1

Při zpracování bylo použito materiálů společnosti Arnott.

Tento článek najdete v časopise AutoEXPERT vydání č. 3/2024.

Další články