Biosložky motorové nafty

Hlavními důvody produkce a používaní biosložek v dopravě jsou ochrana životního prostředí, podpora zemědělské výroby a snížení závislosti států bez zdrojů ropy na jejím importu. V tomto článku vás Karel Marschner ze společnosti SGS Czech Republic podrobněji seznámí s jednotlivými typy biosložek a jejich výrobou.

Biopaliva jsou posuzována jako „uhlíkově neutrální“ zdroj energie, tzn. že stejné množství CO2, které se do atmosféry uvolní jejich spalováním, je rovno stejnému množství CO2, které bylo předtím z atmosféry absorbováno. V případě motorové nafty se jako hlavní zdroj pro výrobu biosložek používají rostlinné oleje neboli triglyceridy vyšších mastných kyselin.

Rostlinné oleje samy o sobě nejsou příliš vhodné pro přímé použití jako palivo, protože v porovnání s motorovou naftou mají výrazně vyšší viskozitu, což způsobuje horší vstřikování paliva do spalovacího prostoru motoru. Mají také vyšší bod varu a zároveň se při teplotě nad 300 °C rozkládají, čímž mohou vznikat uhlíkové úsady. V potaz je třeba brát také jejich výrazně horší oxidační stabilitu, tzn. že snadno reagují s kyslíkem za vzniků nerozpustných úsad. Dále obsahují prvky, které snižují životnost katalyzátoru, jako jsou vápník, hořčík nebo fosfor.

Z těchto důvodů výrobci vozidel oficiálně nepovolují používání čistého rostlinného oleje jako paliva, a to ani ve směsi s motorovou naftou. Aby se mohl rostlinný olej používat pro pohon vozi

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články