Přinášíme další díl seriálu specialisty na servis klimatizací vozidel Michala Kladivy ze společnosti Car Diagnostic. Tentokrát na téma: kontaminované chladivo.
Na téma chladiva R1234yf by se dalo napsat několik knih. Neustále je bráno na přetřes kvůli své hořlavosti, ceně, chemické nestabilitě a mnoha dalším jevům, na které jeho předchůdci netrpěli. Nemohu se přitom zbavit dojmu, že kdyby jeho cena byla nižší než R134a, nikomu by jeho negativní vlastnosti nevadily. Koloběh legislativní životnosti a používání příslušných chladiv hraje jednu společnou píseň.
Nejprve je po schválení mnoha autoritami, jež ho uznají za nezávadné, masivně plněno při výrobě příslušných generací vozidel, aby se po pár letech zjistilo, že ona nezávadnost už není tak úplně skutečná, jak se zprvu tvrdilo. Nastoupí horlivé hledání nástupce, aby se vše opakovalo po pár letech znovu. Nyní jsme asi u čtvrtého refrénu této legislativní árie bez náznaku únavy pohrkaného dirigenta, jemuž se už dost potí čelo. Při pohledu do publika je zřejmé, že jestli mu ještě jednou ujede ruka tak kostrbatě nahoru jako minule, začnou někteří opouštět představení.
Bude stačit pětkrát?
Chlaďařina je celosvětově rostoucí byznys, jehož jediným regulátorem jsou nátlaky na ochranu životního prostředí. Nebýt komplikovaných podmínek při využívání některých druhů chladiv, kterým se musí výrobci posléze nákladně přizpůsobovat ve vývoji svých zařízení, byli bychom všichni ochuzeni o možnosti nekonečného investování stovek tis
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.