Servis automatických převodovek

Následující článek – doplněný o odkazy na instruktážní videa – je výběrem ze servisní prezentace španělské společnosti tcmatic, která se specializuje na servis automatických převodovek.

Podívejte se na video krátce představující společnost tcmatic ZDE.

Typy automatických převodovek

Převodovky bez měniče točivého momentu

Převodovky s měničem točivého momentu

Bezestupňová CVT převodovka

Bezestupňová CVT převodovka

Dvouspojková převodovka

Dvouspojková převodovka

Montážní praxe

Výměna hydrodynamického měniče

Demontáž: Pokud vozidlo nejede, zkontrolujte, zda není poškozené čerpadlo převodovky. Zkontrolujte hladinu oleje a porovnejte při spuštěném a vypnutém motoru.

Výměna hydrodynamického měniče

Montáž: Dávejte pozor, abyste nepoškodili hrdlo, zasuňte měnič točivého momentu rukou a současně jím otáčejte, dokud štěrbiny na hrdle zcela nezapadnou do jazýčků na čerpadle.

Výměna hydrodynamického měniče

DQ200 – poškození hydraulického okruhu

Častým problémem u vozidel koncernu VW s převodovkou DSG7 se suchou dvojitou spojkou je výskyt praskliny v těle ventilu. Prasklina se vždy objeví v mechatronice.
V důsledku toho dojde ke ztátě tlaku (únik zelené ATF). Systém vygeneruje následující chybový kód:
P189C Functional limitation due to insufficient pressure (Omezení funkčnosti z důvodu nedostatečného tlaku)

722.8 – prasklina ventilového bloku

Častým problémem u vozidel Mercedes s převodovkou CVT 722.8 je vznik praskliny v těle ventilu. Prasklina se objevuje vždy na stejném místě. Výsledkem je ztráta tlaku a následující chybové kódy:

  • 0868 The actual hydraulic pressure in the continuously variable transmission (CVT) is too low
  • 2723 Impermissible opening of hydraulic brake “reverse gear” has occurred in the CVT
  • 2732 Impermissible opening of hydraulic clutch “forward gear” has occurred in the CVT

Nabídka společnosti tcmatic

  • Až 700 opravných sad
  • Zařízení ACE18 a ACE23
  • Haldex kit

  • Měniče točivého momentu
  • Převodovky
  • Tělesa ventilů
  • Mechatronika
  • Haldex
  • Dvojité spojky BorgWarner
  • Převodovky a tělesa ventilů AISIN/ZF

Údržba

Úkoly kapaliny ATF

Údržba

!

VÝMĚNA KAPALINY ATF JE PREVENTIVNÍ ÚDRŽBA, NENÍ TO OPRAVA

Pokud bude tento zákrok opomíjen, hrozí vážné poškození převodovky.

Údržba: doporučené intervaly výměny ATF

Stejně jako ostatní automobilové kapaliny, i ATF používáním degraduje. Její životnost závisí především
na provozní teplotě. Některé faktory, které opotřebení urychlují a zkracují její životnost, jsou:

  • Intenzivní používání, jako je časté zastavování a rozjíždění ve městě.
  • Přeprava nebo tažení těžkých nákladů či přívěsů.
  • Agresivní jízdní styl.
  • Přehřátí.
  • Snížení hladiny ATF pod optimální hodnotu.
Údržba: doporučené intervaly výměny ATF
Údržba: doporučené intervaly výměny ATF

Příznaky zanedbané údržby ATF

Příznaky, které můžete najít u automatických převodovek, u nichž byla zanedbána údržba:

  • Znečištění vodou nebo chladicí kapalinou. Obvykle to způsobí závada v chladicím okruhu. Tento
    problém obvykle vyžaduje kompletní repasi převodovky.
  • Zbytky nečistot, kovových částí nebo jiných částic. Obvykle se tvoří jako usazeniny kolem magnetu
    olejové vany. Mohou naznačovat mechanickou poruchu v převodovce.
  • ATF zapáchá jako přepálená.
  • Poruchové kódy zjištěné diagnostickým přístrojem související s tlakovými ztrátami nebo jakýmkoli
    snímačem nebo solenoidovým ventilem.

Výměna ATF

Výměna ATF

Typy montážních kitů

ATF

!

VŠECHNO, CO MÁ BÝT MĚNĚNO, JE VŽDY SOUČÁSTÍ SERVISNÍHO KITU

Každý kit vždy obsahuje všechny potřebné informace

Údržba: krok za krokem

  • Diagnostika vozidla.
  • Test před opravou: za studena i za tepla, snažící se simulovat různé jízdní podmínky.
  • Provádění údržby podle kroků uvedených v pokynech sady nebo v nabídce servisního zařízení.
  • Kontrola hladiny kapaliny ATF v převodovce se provádí, pokud výrobce neuvádí jinak,
    zpravidla u vozidla nastartovaného s pákou v poloze P a při teplotě kolem 30–40 °C.
  • Test po opravě: za tepla i za studena, pokuste se simulovat různé jízdní podmínky.
  • Diagnostika vozidla.
  • Zkontrolujte možné netěsnosti.

Zkontrolujte správnou hladinu ATF

Zkontrolujte správnou hladinu ATF

Kontrola správné hladiny ATF pomocí měrky

Kontrola správné hladiny ATF pomocí měrky

Kontrola správné hladiny ATF pomocí bočního šroubu

Kontrola správné hladiny ATF pomocí bočního šroubu

Servisní zařízení

ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.

Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 3/2025.

Další články