Následující článek – doplněný o odkazy na instruktážní videa – je výběrem ze servisní prezentace španělské společnosti tcmatic, která se specializuje na servis automatických převodovek.
Podívejte se na video krátce představující společnost tcmatic ZDE.
Typy automatických převodovek
Montážní praxe
Výměna hydrodynamického měniče
DQ200 – poškození hydraulického okruhu
Častým problémem u vozidel koncernu VW s převodovkou DSG7 se suchou dvojitou spojkou je výskyt praskliny v těle ventilu. Prasklina se vždy objeví v mechatronice.
V důsledku toho dojde ke ztátě tlaku (únik zelené ATF). Systém vygeneruje následující chybový kód:
P189C Functional limitation due to insufficient pressure (Omezení funkčnosti z důvodu nedostatečného tlaku)
722.8 – prasklina ventilového bloku
Častým problémem u vozidel Mercedes s převodovkou CVT 722.8 je vznik praskliny v těle ventilu. Prasklina se objevuje vždy na stejném místě. Výsledkem je ztráta tlaku a následující chybové kódy:
- 0868 The actual hydraulic pressure in the continuously variable transmission (CVT) is too low
- 2723 Impermissible opening of hydraulic brake “reverse gear” has occurred in the CVT
- 2732 Impermissible opening of hydraulic clutch “forward gear” has occurred in the CVT
- Měniče točivého momentu
- Převodovky
- Tělesa ventilů
- Mechatronika
- Haldex
- Dvojité spojky BorgWarner
- Převodovky a tělesa ventilů AISIN/ZF
Údržba
Úkoly kapaliny ATF
Údržba
!
VÝMĚNA KAPALINY ATF JE PREVENTIVNÍ ÚDRŽBA, NENÍ TO OPRAVA
Pokud bude tento zákrok opomíjen, hrozí vážné poškození převodovky.
Údržba: doporučené intervaly výměny ATF
Stejně jako ostatní automobilové kapaliny, i ATF používáním degraduje. Její životnost závisí především
na provozní teplotě. Některé faktory, které opotřebení urychlují a zkracují její životnost, jsou:
- Intenzivní používání, jako je časté zastavování a rozjíždění ve městě.
- Přeprava nebo tažení těžkých nákladů či přívěsů.
- Agresivní jízdní styl.
- Přehřátí.
- Snížení hladiny ATF pod optimální hodnotu.
Příznaky zanedbané údržby ATF
Příznaky, které můžete najít u automatických převodovek, u nichž byla zanedbána údržba:
- Znečištění vodou nebo chladicí kapalinou. Obvykle to způsobí závada v chladicím okruhu. Tento
problém obvykle vyžaduje kompletní repasi převodovky. - Zbytky nečistot, kovových částí nebo jiných částic. Obvykle se tvoří jako usazeniny kolem magnetu
olejové vany. Mohou naznačovat mechanickou poruchu v převodovce. - ATF zapáchá jako přepálená.
- Poruchové kódy zjištěné diagnostickým přístrojem související s tlakovými ztrátami nebo jakýmkoli
snímačem nebo solenoidovým ventilem.
Výměna ATF
Typy montážních kitů
ATF
!
VŠECHNO, CO MÁ BÝT MĚNĚNO, JE VŽDY SOUČÁSTÍ SERVISNÍHO KITU
Každý kit vždy obsahuje všechny potřebné informace
Údržba: krok za krokem
- Diagnostika vozidla.
- Test před opravou: za studena i za tepla, snažící se simulovat různé jízdní podmínky.
- Provádění údržby podle kroků uvedených v pokynech sady nebo v nabídce servisního zařízení.
- Kontrola hladiny kapaliny ATF v převodovce se provádí, pokud výrobce neuvádí jinak,
zpravidla u vozidla nastartovaného s pákou v poloze P a při teplotě kolem 30–40 °C. - Test po opravě: za tepla i za studena, pokuste se simulovat různé jízdní podmínky.
- Diagnostika vozidla.
- Zkontrolujte možné netěsnosti.
Zkontrolujte správnou hladinu ATF
Kontrola správné hladiny ATF pomocí měrky
Kontrola správné hladiny ATF pomocí bočního šroubu
Servisní zařízení
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 3/2025.