Autoskla jsou součástí vozidel již od počátků automobilismu, což ví určitě každý. Stejně tak je samozřejmé, že se autoskla neustále vyvíjejí a přibývají u nich další sofistikované funkce. Možná už ale nevíte, že v Česku máme významného hráče v této oblasti. Je jím společnost Saint-Gobain Sekurit, která se zabývá nejen výroba autoskel, ale také jejich vývojem. Díky pozvánce pro vybrané novináře jsme mohli navštívit její závod v Hořovicích, a proto vám v naší reportáži z této unikátní návštěvy přinášíme některé zajímavosti, které jsme viděli.
ZDE se podívejte, jak se přidávají sofistikované funkce čelního skla.
Naše návštěva, ač ryze pracovně poznávací, se nesla také ve slavnostním duchu, jelikož společnost Saint-Gobain Sekurit letos slaví 30. výročí zahájení svých aktivit v České republice. V současné době zde pracuje přes 650 zaměstnanců a ročně se vyrobí na devíti linkách více než 1,5 milionu kusů čelních skel.
Co vše v Hořovicích umějí
Výroba a vývoj v ČR se specializují na laminovaná bezpečnostní automobilová skla téměř pro všechny značky vozidel, ať už tradiční, nebo moderní, poháněných elektrickým či spalovacím motorem. Převážnou část výroby pak tvoří vyhřívaná čelní skla, antireflexní skla, skla odrážející tepelné záření, skla s integrovanou anténou a skla se speciální akustickou fólií. Vedle čelních automobilových skel zde vyrábějí také laminovaná zadní skla. Boční zasklení zde v sortimentu nenajdete.
Pokud seřadíme vývoj chronologicky (což si můžete podrobně prohlédnout také v koridoru před vstupem do výrobní části závodu), probíhalo uvádění těch zásadních novinek takto:
Od roku 2011 se zde připravují skla s head-up displejem (HUD), který zobrazuje jízdní informace přímo v zorném poli řidiče. Nejnovější verze umožňují výrobu této technologie s rozšířenou realitou, například pro novou Škodu Enyaq (viz úvodní obrázek).
V roce 2013 začala výroba odlehčených skel pro supersporty a elektromobily.
O rok později odstartovala výroba panoramatických střech.
V roce 2020 přišla na trh nová střešní skla ComfortSky, která díky pasivní vrstvě omezují vnikání slunečních paprsků dovnitř vozidla.
Od roku 2022 se zde pro prémiové značky vozidel vyrábějí inovativní střešní skla Amplisky s aktivním odcloněním pomocí zabudované vrstvy z tekutých krystalů (obr. 1). U nich lze stisknutím tlačítka elektronicky nastavovat propustnost světla do interiéru vozidla, což zcela nahrazuje zatím běžně používanou mechanickou clonu.
Jaká je prognóza pro rok 2025 a pozdější? Třeba skla s většími displeji a novými inteligentními funkcemi pro další zvýšení bezpečnosti i ovládacího komfortu nejen pro řidiče, ale i pro ostatní pasažéry ve vozidle…
Viděli jsme
Po vstupu do výrobních prostor nás zaujalo velké množství nejrůznějších robotů a dopravníků, zároveň i vysoká čistota a dokonalá organizovanost. Patrné bylo minimum pracovníků, kteří byli ponejvíce na kontrolních pracovištích (obr. 2) nebo na místech montáže, již zatím nelze strojům svěřit. Popišme si podrobněji postup výroby čelního nebo zadního autoskla.
Laminované autosklo se vyrábí ze dvou kusů, které se musí zahřát v peci na 600 °C. Na začátku ses vyřízne požadovaný tvar, obrousí, omyje a usuší. Dalším krokem je tisk loga, důležitých údajů k výrobě a dekorativního motivu pomocí sítotiskové barvy v příslušném stroji. Kvůli zaschnutí barvy se sklo zahřívá, poté se obě vrstvy spojí k sobě a projdou procesem ohybu, kdy na ně může působit buď gravitace, nebo stlačení. Po umytí a vysušení obou vrstev skla se mezi ně vkládá bezpečnostní fólie. V procesu tzv. autoklávování dochází k odstranění vzduchu ze styčné plochy a úplnému přilnutí fólie. Tím sklo získává bezpečnostní parametry. Po opětovném umytí a vysušení se u každého dílu kontroluje kvalita dle předepsaných specifikací. Poté jsou již některá skla hotová a distribuují se přímo automobilkám, do ostatních se integrují další prvky. K tomu dochází v oddělení premontáže. Zde se z běžných skel stávají „skla inteligentní“ (obr. 3) třeba přidáním dešťových snímačů, kamerových držáků, lišt atd. To vše se na ně lepí dle požadavků jednotlivých výrobců vozidel.
Na to, jak sklo putuje jednotlivými pracovišti a co se s ním postupně děje, se můžete podívat na následujícím obrázku.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 9/2024.