Rozhovor: Současná elektrifikace pohonů, kterou prosazují všichni výrobci automobilů, ovlivňuje i vývoj motorových olejů. Zejména moderními hybridní automobily totiž potřebují olej se speciálními aditivy. Ale proč jsou hybridní vozidla na motorové oleje tak citlivá? Tuto a další otázky jsme měli možnost položit Oliveru Kuhnovi, zástupci vedoucího oddělení výzkumu a vývoje maziv německého výrobce Liqui Moly.
Zážehové a vznětové motory jsou v případě hybridního pohonu kombinovány s výkonnými elektrickými motory. To také znamená, že spalovací motor je během jízdy využíván už jen částečně a často nedosahuje dříve standardních provozních teplot. Jaké změny nastaly ve vývoji motorových olejů v reakci na odlišné provozní podmínky motorů?
O tom, zda je motorový olej hustý, nebo řídký, vypovídá jeho viskozita. Čím nižší je číslo v tzv. viskozitní specifikaci (např. 15W-40), tím řidší olej je. Vývoj směřuje ke stále řidším motorovým olejům, aby se snížila spotřeba paliva a klesly emise (obr. 1). Čím je motorový olej řidší, tím menší výkon musí motor vynaložit na jeho čerpání. Tento efekt není velký, ale řídký olej je jedním z mnoha nástrojů, kterými výrobci automobilů zvyšují účinnost svých vozidel. Pro takový olej však musí být motor také konstruován, jinak hrozí velké škody. Naším úkolem jako výrobce maziv je vyvíjet motorové oleje, které jsou řídké, a přesto poskytují potřebný výkon.
Proč pak nestačí použít tradiční „zimní olej“ s nízkou viskozitou? Vícestupňové oleje s viskozitou například 5W-30 existují už delší dobu.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele ![]()
Máte už předplatné? Přihlásit se.


