V tomto diagnostickém příspěvku se špičkový odborník Jiří Černý z Liberce zamýšlí nad tím, proč je lepší držet se osvědčeného postupu.
Článek ze seriálu Liga mistrů diagnostiky. Další díly ZDE.
V dnešním případu chci poukázat na situaci, které se občas nevyhnu ani já. Je to zacyklenost ve složitosti dnešních systémů řízení motorů, která nás někdy vede ke složitým měřením, přičemž samotná závada může být zcela banální. Ale vše pěkně po pořádku.
Počáteční stav
Vozidlo bylo přivezeno s problémem cukání motoru při zátěži mezi dvěma a třemi tisíci otáček. Tento typ motoru může mít cukání způsobené třemi hlavními faktory:
- Výrobní vada vnitřní kabeláže vstřikovačů: U tohoto motoru je známý problém s vnitřní kabeláží vstřikovačů, která může způsobovat nepravidelný chod.
- Váznoucí EGR ventil: Cukání může být rovněž způsobeno špatně fungujícím EGR ventilem.
- Závada v palivovém systému a vstřikování.
Dosud provedené operace
- Výměna kabeláže vstřikovačů.
- Měření korekcí vstřikovačů: Jsou v předepsaném rozmezí (obr. 1).
- Měření proudu vstřikovačů osciloskopem: Byly zaznamenány jemné odchylky při otevření vstřikovače (obr. 2).
- Kontrola EGR ventilu pomocí logu z diagnostiky (obr. 3): Neodhalila problém.
- Kontrola filtru pevných částic, včetně měření průchodnosti a zanesení. Provedena byla i servisní regenerace.
- Test EGR ventilu pomocí VCDS diagnostiky: Neukázal žádnou závadu.
- Kontrolní jízda s odpojeným EGR ventilem a váhou vzduchu: V obou případech cukání přetrvávalo (obr. 4 a obr. 5).
Z těchto zkoušek bylo patrné, že na problém s cukáním motoru nemá zásadní vliv žádný ze snímačů (obr. 6). Následně jsem provedl kontrolu nastavení a ukotvení vstřikovačů v hlavě motoru.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.