Oprašujeme základy aneb nebojme se chyb

V tomto diagnostickém příspěvku se špičkový odborník Jiří Černý z Liberce zamýšlí nad tím, proč je lepší držet se osvědčeného postupu.

Článek ze seriálu Liga mistrů diagnostiky. Další díly ZDE.

V dnešním případu chci poukázat na situaci, které se občas nevyhnu ani já. Je to zacyklenost ve složitosti dnešních systémů řízení motorů, která nás někdy vede ke složitým měřením, přičemž samotná závada může být zcela banální. Ale vše pěkně po pořádku.

Počáteční stav

Vozidlo bylo přivezeno s problémem cukání motoru při zátěži mezi dvěma a třemi tisíci otáček. Tento typ motoru může mít cukání způsobené třemi hlavními faktory:

  • Výrobní vada vnitřní kabeláže vstřikovačů: U tohoto motoru je známý problém s vnitřní kabeláží vstřikovačů, která může způsobovat nepravidelný chod.
  • Váznoucí EGR ventil: Cukání může být rovněž způsobeno špatně fungujícím EGR ventilem.
  • Závada v palivovém systému a vstřikování.

Dosud provedené operace

  • Výměna kabeláže vstřikovačů.
  • Měření korekcí vstřikovačů: Jsou v předepsaném rozmezí (obr. 1).
  • Měření proudu vstřikovačů osciloskopem: Byly zaznamenány jemné odchylky při otevření vstřikovače (obr. 2).
  • Kontrola EGR ventilu pomocí logu z diagnostiky (obr. 3): Neodhalila problém.
  •  Kontrola filtru pevných částic, včetně měření průchodnosti a zanesení. Provedena byla i servisní regenerace.
  • Test EGR ventilu pomocí VCDS diagnostiky: Neukázal žád­nou závadu.
  • Kontrolní jízda s odpojeným EGR ventilem a váhou vzduchu: V obou případech cukání přetrvávalo (obr. 4 a obr. 5).
Signál vstřikovače před opravou.
Obr. 1 Signál vstřikovače před opravou.
Výpadky ovládání vstřikovačů.
Obr. 2 Výpadky ovládání vstřikovačů.
Log ventilu EGR.
Obr. 3 Log ventilu EGR.

 Z těchto zkoušek bylo patrné, že na problém s cukáním mo­toru nemá zásadní vliv žádný ze snímačů (obr. 6). Následně jsem provedl kontrolu nastavení a ukotvení vstřikovačů v hla­vě motoru.

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články