… a zachránil nás Zdena Komárek ze společnosti Bosch. Sériová diagnostika nechybí ani v lednovém vydání a to od našich dlouholetých spolupracovníků Jana Šnebergera a Michala Kluga.
Obsah
• Závadu na DPF nikdy neberme na lehkou váhu
• Konstrukce DPF
• Jak měřit DPF
• Úskalí při měření DPF sériovou diagnostikou
• Praktické měření v autoservisu
• Je vadná ECU?
• Jednou to všechno začne dávat smysl
Článek ze seriálu Liga mistrů diagnostiky. Další díly ZDE.
V čase volna jsem opět zajel do Michalova špičkového autoservisu, abych se něčemu přiučil. Michal je sice můj bývalý žák, já jeho bývalý učitel, ale je to prý i geneticky dáno, že každá generace je vyspělejší, žáci jsou chytřejší svých učitelů, děti svých rodičů…
Tentokrát Michal měřil Opel Grandland X (OPE1579, r. v. 2017), který hlásil závadu – nízkou účinnost filtru pevných částic DPF.
Závadu na DPF nikdy neberme na lehkou váhu
Nezodpovědný laik by řekl, že s takovou „ekologickou“ závadou, jako je nízká účinnost DPF, lze vydržet do příští STK, ale skutečnost je jiná. Zpočátku pocítíme zpožděnou reakci na plynový pedál a pokles výkonu motoru. Začne stoupat i spotřeba paliva, jak se řídicí jednotka opakovaně a neúspěšně snaží o regeneraci DPF, a časem přepne do nouzového režimu, aby ochránila motor. Navíc při zaneseném DPF dochází k nárůstu tlaku výfukových plynů v hlavě motoru, hrozí podpálení ventilů hlavy a poškození turbodmychadla.
Konstrukce DPF
Filtr DPF (obr. 1) se skládá z několika komponent, které je nutno pečlivě naměřit. Nejde jen o samotnou vložku DPF, na které se zachycují nespálené částice (saze), ale i oxidační katalyzátor (catalytic converter), na kterém při regeneraci dochází k zapálení a hoření vstřikované nafty a tím následnému spalovaní sazí na vložce DPF. Bez funkčního katalyzátoru provádí řídicí jednotka regenerace – vstřikování nafty do DPF – marně. Tato nafta pak vychází nespálena ven ve formě mohutného dýmu za vozidlem.
Jak naměřit DPF
Funkčnost samotného katalyzátoru lze vyzkoušet horkovzdušnou pistolí, jíž nahřejete keramiku katalyzátoru otvorem pro lambda-sondu, a poté na keramiku vstříknete hořlavý sprej, např. čistič brzd. Ten na keramice zahoří. Nemusíte spěchat, při školení ve školicím centru Bosch Praha nám Zdena Komárek předvedl, jak i po cca pěti minutách od nahřátí sprej na keramice vzplane, ta krásně zčervená.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.