Když motor točí, ale common rail vstřikovače nenaskočí

Vážení čtenáři, v tomto pokračování seriálu se Miroslav Lucák, specialista pro diagnostiku a elektroniku v automobilovém opravárenství a člen technického oddělení TechXpert společnosti Swiss Automotive Group CZ s.r.o. (SAG CZ), pouští do hledání příčin nečekaných problémů u common rail vstřikovače po úspěšné opravě vozidla.

Obsah článku:
• Banální výměna provozních kapalin a motor nelze nastartovat
• Opravovaného vozidlo: VW Crafter, 2.0 TDI, r. v. 2016a
• Začínám testovat
• Bez konzultace to nepůjde
• K čemu u common rail vstřikovače dochází?
• Oprava crafteru
• Kausa crafter pokračuje
• Jak z toho ven?
• Rada na závěr

Automechanik má v ruce diagnostický přístroj a jde opravovat auto

Článek ze seriálu Diagnostická praxe.  Další díly ZDE.

Jedna z nejhorších představ autoopravárenského oboru je situace, kdy do autodílny přijede vozidlo na běžný pravidelný servis nebo na banální opravu a v průběhu těchto prací se „náhodně stane něco“, co jej z nečekaných příčin uvede ještě do horšího stavu, než v jakém přijelo. Třeba když „motor točí, avšak nenaskočí“.

Další příklady si jistě vybavíte z vlastní praxe: Vyjíždíte s vozidlem z autodílny a… prasknou rozvody; vyměníte olej v automatické převodovce a…  náhle přestane řadit; právě jste opravili a vyzkoušeli klimatizaci a…  před zákazníkem přestane chladit; zhasnuté varovné kontrolky po odstranění závady a… rozsvítí se při předávání vozidla; systém AdBlue je zkontrolovaný a… za několik kilometrů začne ukazovat omezený dojezd atd.

A samozřejmě v tuto chvíli uslyšíte od zákazníka to, co chcete slyšet nejméně: „S autem jsem normálně přijel, proč teď nejede?“ Rázem je ten tam dohodnutý termín předání auta a původní cena opravy i podepsaná zakázka.

Podobný případ je i ten, o který se s vámi podělím.

Banální výměna provozních kapalin

Zavolal mi náš významný zákazník s prosbou o technickou konzultaci přímo u něj v autoservisu. Vozidlo Volkswagen Crafter k nim přijelo na výměnu provozních kapalin a filtrů. Při tom zjistili průsak motorového oleje kolem gumového těsnění ventilového víka. Po demontáži všeho potřebného, včetně vstřikovacích ventilů CR Delphi, nasadili nové těsnění. Mezi těmito úkony však navíc došlo ještě k vybití akumulátoru, mechanici jej vyhodnotili po sedmi letech jeho provozu jako vadný a nahradili jej novým. Vše zkompletovali, a jak už úvod naznačuje, vozidlo nešlo nastartovat. „Startér točil marně.“

Vozidlo

Volkswagen Crafter, 2.0 TDI, 103 kW, rok výroby 2016, vstřikování Delphi řízené DCM6 (obr. 1)

Začínám testovat

Diagnostikou VCDS pátrám v paměti závad motorové řídicí jednotky (ECU) po chybách. Je zde jedna trvalá – napájení řídicí jednotky, porucha, která však nešla vymazat. Zobrazené parametry v ECU vypadaly v pořádku, a to včetně palubního napětí či napájení snímačů.

Obr. 1: Volkswagen Crafter 2.0 TDI při hledání závady.
Obr. 1: Volkswagen Crafter 2.0 TDI při hledání závady.

Do ruky si beru na pomoc multimetr (obr. 2) a jdu hledat příčinu problému. Asi po hodině hledání kolem pojistek, plusů a minusů jsem se nedopátral k žádnému výsledku.

Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.


Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele Logo

Koupit předplatné

Máte už předplatné? Přihlásit se.

Další články