V tomto článku popisují školitelé společnosti Robert Bosch a naši dlouholetí spolupracovníci Štěpán Jičínský a Zdeněk Komárek netradiční odstranění závady v zapalování u vozidla Mercedes 450SL.
Obsah článku:
• Tvorba nového zapalování
• Testování zapalování
• Závěr
Článek ze seriálu Liga mistrů diagnostiky. Další díly ZDE.
Kolega Zdeněk Komárek mě přizval k zajímavému případu. Šlo o veterán, Mercedes 450SL z roku 1972, s nefunkčním zapalováním a dalšími problémy v motoru. Motor byl opatřen vstřikováním Bosch D-Jetronic – nepříliš rozšířeným elektronickým vstřikovacím systémem z konce 60. let – a zapalování bylo rovněž v raritním provedení TSZ-K. To je zapalování s kontaktem v rozdělovači, přičemž ale tento kontakt nespíná přímo primární vinutí cívky, nýbrž dodává řídicí signál pro tranzistorovou jednotku, která pak ovládá primární okruh cívky. Tranzistorová zapalovací jednotka byla „mrtvá“, nejevila žádné známky činnosti. Na internetu bylo možné najít nabídky těchto jednotek, uváděné ceny však byly dost vysoké, a nakonec se ukázalo, že jednotky už nejsou dostupné. Vzhledem k tomu, že celá jednotka nedělá nic jiného než prosté spínání primárního vinutí cívky na kostru, rozhodl jsem se, že vyrobím novou. Přesněji řečeno vyrobím obvod, který umístím do modulu původní jednotky.
Tvorba nového zapalování
Pohled na horní stranu zapalovací jednotky je na obr. 1, obr. 2 pak ukazuje jednotku zespodu s již „vydlabaným“ vnitřkem a nově vyvrtaným otvorem se závitem, kam bude přišroubován nový výkonový spínací tranzistor. Původní elektronický obvod pro spínání cívky byl zalitý v zalévací hmotě, vyplňující celou vnitřní část hliníkového pouzdra.
Nový obvod byl umístěn do vnitřního prostoru, uchycen šroubky a propojen s původním přívodním kabelem, jak lze vidět na obr. 3.
Pokud Vás článek zaujal a přejete si pokračovat v jeho přečtení, přihlaste se.
Tento článek je přístupný pouze pro předplatitele
Máte už předplatné? Přihlásit se.