Diagnostika a opravy vozidel se stávají náročnějšími a komplikovanějšími. Bez detailních dat a informací, ale také bez zkušeností v podobě zdárně vyřešených závad vozidel je v některých případech téměř nemožné problém úspěšně vyřešit. Kde ale získat tolik potřebné rady? Každý dnes odpoví, že na internetu, kde je přece nepřeberné množství nejrůznějších fór. Realita je však taková, že některá diskusní fóra jsou seriózní, v jiných se naopak prezentují tzv. Všeználkové všeho druhu. Jak a kde rychle zjistit opravdu relevantní informace k závadě, kterou právě nemůžete rozlousknout, poradí náš dlouholetý spolupracovník a špičkový diagnostik Jiří Hampl.
Přátelé, zdravím vás. Hlásím se po delší době a doufám, že jste pohodlně usazeni, nic vás netlačí a netrápí. Pokud ano, i tak se vám pokusím přinést zajímavé informace, které by vám mohly pomoci k vašemu profesnímu růstu. Na úvod mám jednu otázku: Máte radost, když někomu pomůžete? Tak směle do toho. Ono se to nevrátí jen chvilkovým pocitem radosti z pomoci, ale můžete si být jisti, že si tato vydaná pozitivní energie zase cestu odjinud k vám najde.
Myslíte, že toto jsou jen teoretické řeči, odtržené od reality? Záleží na tom, co vnímáme jako realitu. Jedna realita ukazující výhody nezištné pomoci v oblasti autoopravárenství tu vznikla, a tou je AutoDiagnostická Komunita (ADK). Nyní se však vrátím k prvopočátkům.
První myšlenka, jak pomoci servisům: stream
Přesně 10. března 2021 jsem založil youtube (YT) kanál jirihampldiag.cz s rozhodnutím, že budu pomáhat při diagnostice závad vozidel. Tehdy se totiž ve mně nahromadil přetlak neuspokojené pomoci druhým. A protože jsem chtěl mít interakci s lidmi, stal se ze mě „streamer odborník“. Tedy neradil jsem ve videohrách, ale odpovídal jsem na odborné dotazy v chatu od lidí, kteří se ke mně živě připojili. Nechtěl jsem dělat žádná školení, nechtěl jsem se nikomu vnucovat, ale snažil jsem se probouzet v lidech zájem o téma. A na to je nejlepší metodou odpovídat na otázky.
Po nějaké době, kdy jsem již měl nad tisíc odběratelů, tu byla možnost dobrovolného finančního příspěvku přímo v chatu nebo i v komentáři videa ze záznamu. Nyní dělám streamy někdy úplně zdarma a někdy pro platící členy YT kanálu, kteří mají další výhody v podobě odborných videoškolení, webinářů apod., především z oblasti diagnostiky.
Na základě těchto událostí vlastně vznikla komunita lidí, kteří buď začali chodit na prezenční školení, nebo se přihlásili k placenému členství. Jak už to tak v české kotlině bývá, setkal jsem se v této souvislosti se dvěma pohledy na moji činnost. První byl ten konstruktivní – Jirka spojil lidi, vzdělává autoservisy a pomáhá jim a vysílá streamy zdarma. Druhý pohled byl přesně opačný – Jirka to vše dělá jen pro zisk pod rouškou altruismu. Nedá se nic dělat. Pro mě je však důležité, jak to cítím uvnitř ve svém vědomí a svědomí. Zadostiučiněním je nakonec to, co mi sdělují lidé, kterým moje aktivita pomohla.
Druhá myšlenka: „autodiagnostika pro každého“
Myšlenka spojit se s Vidlákem (youtuber) a rozjet projekt přišla po natočení prvního videa. To se týkalo diagnostiky závady na jeho voze (dnes kolem 45 000 zhlédnutí). Uvědomil jsem si totiž, že kvůli neodborným diskusím na internetu vznikají skutečné „dezinformace“ (což neznamená lež, ale lépe vyjádřeno – omyl). Příkladem je preventivní odstraňování emisních systémů, používání nejrůznějších přípravků do oleje či paliva a v neposlední řadě hanění autoservisů, jací jsou diletanti, flákači a vůbec zlí lidé.
Setkávám se jak s kladnými, tak zápornými ohlasy. Někteří děkují za osvětlení některých skutečností a někteří oponují, že slyšeli jinde něco jiného a že nemám pravdu. Já vždy v těchto chvílích porovnávám skutečný přínos s možným poškozením druhých kvůli jinde ne dobře nebo neuceleně podané informaci. Zatím vidím převahu přínosů, takže jedeme dál a vypadá to na nekonečný seriál. Opět získávám další naplnění štěstím a užitečností pro druhé.
Myšlenka třetí: AutoDiagnostická Komunita (ADK)
Při prvních streamech jsem pozoroval, jak si lidé na chatu mezi sebou radí a sdílejí informace. V chatu ale nebylo možné sdílet odkazy a omezení bylo také v určitém času živého streamu. Jeden velice altruistický člověk mi napsal, že by bylo dobré založit nějakou komunitu na FB. Protože FB nemám, založil jsem komunitu na svých YT stránkách ve formě diskusního fóra. To se nijak zvlášť neujalo a já věděl proč.
Servisy potřebují radu ihned, nemohou nebo nechtějí čekat na odpověď. Proto jsem vytvořil formulář, kde se lidé mohli jednoduše zaregistrovat, popř. napsat svoji specializaci. Já jsem kontakty sepsal a se souhlasem účastníků jsem posílal pravidelně aktualizované kontakty všem do e-mailu, aby si mohli navzájem zavolat nebo napsat. To mělo zase další nevýhodu – komunikaci pouze dvou lidí mezi sebou.
Je to zvláštní, i když denně využíváme komunikační platformy v mobilu na zábavu a posílání nejrůznějších malicherností, nikoho nenapadlo je využít pro odborná témata. Zákonitě musela přijít myšlenka využít právě pro ně komunikační platformy, které jsou někde mezi diskusním fórem na internetu a okamžitým hovorem v telefonu. Jednou z možností je třeba Telegram, kde lze vytvořit tzv. vlákna různých témat, psát, natáčet videa, sdílet zvuky, třídit dle nastavení notifikace, a to vše jak v mobilu, tak i v počítači.
Díky předchozím zkušenostem s on-line prostorem jsem vlastně sdružil autoservisy, jejichž majitelé mě znají a zároveň pochopili potřebu vzájemné pomoci. A protože udržování této komunity a třetí myšlenky stojí nějaký čas, bylo nutné zavést v této komunitě na mém kanále YT s názvem „Online Akademie Max“ placené členství za drobný měsíční poplatek. V současné době má ADK 81 členů a otázkou je, jaký počet lidí vytvoří nejideálnější podmínky pro budoucnost této myšlenky.
Struktura příspěvků a komunikace
Nyní se dostávám k tomu, proč vlastně tento článek vznikl. Vše vysvětlím na popisu jednotlivých možností vzájemné pomoci v platformě Telegram.
Všichni máme nějaké zkušenosti, někdo více, někdo méně. To je úplně jedno kolik a kdo. Každý totiž potřebuje poradit, ale málokdo potřebuje číst romány domněnek a pobídek k naměření nejrůznějších parametrů nebo k zakoupení osciloskopu. Zároveň má málokdo čas tyto romány psát. Proto přišel nápad na velký počet lidí a velmi konkrétní jednotný cíl.
- Hlavní vlákno: Setkal se s tím někdo?
- Dotazovaný co nejdokonaleji vylíčí problém s autem, ostatním tato zpráva „cinkne“ v mobilu nebo v PC. Podívají se a zavzpomínají, zda se již s tímto projevem u konkrétního vozu setkali. Pokud ano, napíšou, jakou měla závada příčinu a který díl byl vadný. Nikoho to tolik nezdrží. Je zde pravidlo nerozepisovat se otázkami a dalšími debatami. Pokud vznikne touha si psát a debatovat nad závadou, přesune se psaní do vedlejšího vlákna k tomuto účelu vytvořeného a které již v mobilu „necinkne“ ostatním. Pokud se závada vyřeší, dotazovaný to napíše do hlavního vlákna.
- Pravidla pro dotazovaného: přesný popis vozidla a co nejdokonalejší vylíčení projevu závady.
- Pravidla pro odpovídajícího: nerozepisovat domněnky, nepsat zprostředkované zkušenosti (pouze vlastní).
2. Tematická vlákna (dle značky a systému)
- Zde je velký počet vláken, která ohraničují téma a která si může kdokoliv notifikovat „cinknutím“ dle svého a tím okamžitě zjistit, že do „jeho“ tématu někdo přispěl
- Může to být téma, ve kterém se chci více vzdělávat a které mě baví.
3. Všeobecná témata
– odkazy, zdroje informací
– udělátka, přípravky
– všeobecné odborné otázky, co jak funguje apod.
– dělím se o zkušenost
– inzerce
– jednotky, software
– vyhodnocování oscilogramů a logů
– nekvalitní nové díly
– klika/vačka/komprese
Pravidla ADK
- Chci pomáhat, nechci se vyvyšovat. Nezáleží mi na tom, zda mi někdo bude radit, chci radit nezištně a mám z toho radost. Pokud dostanu radu, neberu to jako reciprocitu, protože mám radost z toho, že někdo radí nezištně a nic za to nechce. Žádné „já tobě a ty mně“ tady neplatí.
2. Nechci mít obavu se zeptat na cokoliv, tedy sám nebudu vytvářet prostředí „lepšího a horšího“ člověka. Budu pokorný a budu respektovat začátečnický přístup některých lidí.
3. Jestli používám nebo chci používat následující formy odpovědí, nejsem vhodný pro tuto komunitu:
- Promiň, ale…
- Zase špatně, je to přece tak a tak. Proč to pořád neumíš pochopit?
- Je to úplně jinak, koukám, že o tom nic nevíš, nejdřív si to nastuduj a pak se ptej.
- Já to dělám takto a jinak to nejde, jiný způsob neexistuje.
- Doufám, že teď už ti je to konečně jasné.
- To si děláš srandu.
4. Základem je psaná forma pro srozumitelnou a přímou komunikaci. Pokud něco nelze vyjádřit textem nebo nemám čas psát, natočím video či zvuk.
- Nebudu se snažit o legraci formou meziřádkových vtipů, náznaků apod.
Závěr
Místo závěru nechme promluvit jednoho z členů komunity, Petra Plíška ze Staré Paky:
„ADK je skvělý nápad, který se stal realitou díky Jirkovi. Hlavní myšlenka ‚otázka – odpověď‘ dle zkušenosti s notifikací na toto vlákno má výhodu v tom, že není časově náročná, přečtu dotaz a odpovím tipem dle svých znalostí. Naopak při položení otázky přijdou tipy, které se hodně často shodují, což už má váhu, jelikož to je zhruba od 100 odborníků v komunitě. Naopak pokud jsou tipy různé, mohu si vybrat dle sebe. Pokud tip nestačí, lze vše rozebírat v jiných vláknech, u kterých nemusí mít všichni notifikaci nastavenou, což je pak zbytečně nezatěžuje, pokud nechtějí.
Je dobré, že v komunitě jsou lidé na stejné vlně. Ochota podělit se o zkušenosti nebo radit méně zkušeným není totiž v dnešní době úplnou samozřejmostí. Nikdo neví všechno a občas potřebuje radu nebo jiný úhel pohledu na danou věc. Dalším plusem je poznání nových lidí. V komunitě fungujeme každý pod svým jménem s profilovou fotografií, nejsme proto anonymní jako v některých jiných fórech.
Za sebe jsem velmi rád, že něco takového vzniklo.“
V příštím dílu uvedeme konkrétní případ z praxe, který se v komunitě řešil a vyřešil.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT vydání č. 10/2023.