![](https://www.autoexpertportal.cz/wp-content/uploads/2024/08/2-1-edited.webp)
Vážení čtenáři, v rámci recenzí zařízení pro automobilovou diagnostiku uvádíme hodnocení přístroje pro sériovou komunikaci výrobce Topdon diagnostika.
Obsah článku:
• Vlastnosti přístroje
• Ovládání přístroje
• Výběr vozidla a řídicích jednotek
• Komunikace s řídicími jednotkami
• Diagnostické funkce
• – Read DTC (diagnostic trouble codes) nebo také Fault Code
• – Read Data Stream čili čtení živých dat
• – Actuation Test (Test akčních členů)
• Další funkční možnosti testeru Topdon
• – OBD-II/EOBD
• – Service Function – údržba
• – ADAS
• – Toolbox
• – Remote Diagnose (Vzdálená diagnostika)
• – Vehicle Coverage
• – History (Diagnostická historie)
• – Další nabídky v základním menu
• Hodnocení
Tento článek je z rubriky Měřili jsme s…. Další díly ZDE.
Pro tento díl seriálu věnovaného testerům pro sériovou diagnostiku mi byla zapůjčena nejnovější zařízení společnosti Topdon. Diagnostická aplikace je nainstalovaná v tabletu s 13,3palcovou obrazovkou v odolném pouzdře s možností uchycení na volant během měření na vozidle. V balení pro testování jsem obdržel i diagnostiku TopScan Pro. Jde o kapesní diagnostické zařízení, které prostřednictvím rozhraní Bluetooth komunikuje s jakýmkoliv chytrým mobilním telefonem. Potřebnou aplikaci lze stáhnout s App Storu nebo Google Play pro iOS nebo Android. Recenzi tohoto nástroje si necháme pro některé z dalších pokračování.
Vlastnosti přístroje
Phoenix Max komunikuje s vozidlem prostřednictvím rozhraní MDCI (modular diagnostics & communication interface) pomocí Bluetooth, wi-fi nebo USB. Součástí balení je také dokovací stanice. Baterie má slušnou kapacitu 18 600 mAh a vydrží osm hodin provozu. Veškeré programování, kalibrace, parametrizace a on-line přihlášení jsou zdarma.
Volitelně lze diagnostiku rozšířit o kabely a software pro nákladní vozidla. K dispozici můžete mít také čtyřkanálový osciloskop, tester akumulátorů a další užitečné nástroje.
Tester podporuje všechny značky vozidel se spalovacími motory, elektromobily, plug-in i mildhybridní vozidla na trhu EU, Ameriky i Asie včetně funkcí, které nabízejí autorizované servisy výrobců vozidel. Umožňuje programování řídicích jednotek některých světových značek, např. BMW, Mercedes-Benz, koncernu VW, Ford a dalších. Dále lze jeho prostřednictvím resetovat AdBlue a NOX nebo kalibrovat radary a kamery v systému ADAS.
Ovládání přístroje
Po spuštění diagnostického programu se otevře vstupní nabídkové menu, rozdělené do dvanácti dlaždic (obr. 1), jejichž význam si v článku rozebereme. Nejdříve si můžete nastavit češtinu, což provedete po otevření dlaždice User Info (Uživatelské informace) v záložce Nastavení na řádku Language. Neočekávejte ale žádné zázraky, přeložené je jen něco, především jednotlivé položky výběrových menu. Koneckonců to uvidíme při praktických měřeních.
Výběr vozidla a řídicích jednotek
Chcete-li začít s diagnostikou, máte v nabídce hlavního menu pro tento účel dvě ikony. První s názvem Lokální diagnostika otevře klasické výběrové menu značek, modelů, roku výroby atd.
Druhá ikona Inteligentní diagnostika po připojení interface do diagnostické zásuvky vozu a zapnutí zapalování zajistí vyčtení VIN a z něj aplikace sama pozná značku a údaje nezbytné pro navázání komunikace s autem. Hned v úvodním okně inteligentní diagnostiky vidíte hrbolatost české lokalizace. Zatímco v angličtině jsou zobrazeny položky Make (Výrobce) a Model, překladač to upravil na Udělat a Modelka. Neznalý člověk by se mohl jen domýšlet, jaké úkoly musí plnit servisní technici ve vztahu k zákaznicím autoopraven při jejich čekání na realizaci zakázky.
Po rozpoznání VIN (obr. 2) se otevře okno, v němž si můžete vybrat, zda chcete spustit skenování všech elektronických systémů s výpisem pamětí chyb, nebo použít rychlý přístup Quick Access, pomocí nějž se otevře kompletní seznam všech elektronických systémů, a zvolíte si pro komunikaci jenom ten, jenž vás zajímá pro diagnostiku.
Nové okno, které se následně zobrazí, ukazuje přehled všech elektronických systémů, které by mohly být v měřeném voze použity. Všechny systémy jsou pro maximální přehlednost zobrazeny topologicky, tedy v jednotlivých sítích CAN. Např. u škodovky jsou to CAN-Comfort, CAN-Drive a CAN-Info, u Land Roveru CAN-HS, CAN-MS a SUB-MOST, tedy vlastně stejné, ale jinak pojmenované.
Celá grafika zobrazující propojení jednotlivých elektronických systémů je přehledná a uživatelsky příjemná (obr. 3), kdyby však přesto někomu nevyhovovala, může si v horním menu zvolit nabídku System List, resp. Full Systems List a přejít tím na tradičnější zobrazení.
Komunikace s řídicími jednotkami
Pro skenování systémů si můžete vybrat v sadě ikon ve spodní části obrazovky z několika možností. Kompletní skenování, chytré skenování, které je asi nejlepším kompromisem, System Scan, který vyhledá jen systémy bez prohledání paměti závad, a Gateway Scan, který je nejrychlejší, protože vyčte paměti závad řídicí jednotky Gateway (je-li ve voze přítomna).
Po spuštění Smart Scan se začne měnit barva ikonek jednotlivých řídicích jednotek. Ty, které neobsahují v paměti závady, zezelenají, v případě výskytu chyby zčervenají, a nejsou-li na voze nainstalovány, zšednou (obr. 4). Přes momentálně diagnostikovanou jednotku běhá žlutý proužek.
Po dokončení skenování můžete vytisknout report pro zákazníka nebo všechny paměti vymazat. Lepší ale je na jednotlivé červeně označené jednotky kliknout a přečíst si obsah chybových pamětí. Pro tento účel se v pravé polovině obrazovky otevře vložené okno. Jestliže máte nastavenou českou lokalizaci, je u každé chyby ikona pro aktivaci českého překladu. Dále je pod chybou poznámka o výskytu – trvalá (Defective), sporadická (Intermittent) atd.
Pochopitelně se následně můžete s každou řídicí jednotkou individuálně spojit stlačením ikony Enter. Jestliže k měřenému vozu chybí aktualizovaná data a jste připojeni k internetu, potřebná aktualizace se stáhne a nainstaluje (obr. 5).
Před otevřením hlavního menu diagnostických funkcí pro zvolený elektronický systém se ve vloženém okně zobrazí základní informace o tomto systému.
Diagnostické funkce
Nabídka a rozsah funkcí diagnostického menu jsou závislé na značce, roku výroby a mnoha dalších faktorech. Také jednotlivé funkce jsou v menu u každé značky uspořádány jinak.
Read DTC (diagnostic trouble codes) nebo také Fault Code
Jde o nejdůležitější diagnostickou funkci, pro obsluhu je co nejpreciznější popis nalezených závad klíčový. Topdon zobrazuje chyby na samostatných štítcích ve tvaru vizitky, kde vidíte kód, popis a výskyt (obr. 6). U novějších vozidel často máte k dispozici k jednotlivým chybám také tři tlačítka – Freeze Frame (záznam z data streamu uložený v okamžiku vzniku chyby s možností grafického zobrazení), Code Search, propojující tester s webovým vyhledávačem Google s přednastavenou chybou (obr. 7), a Data Stream, kde je přednastaven datalist parametrů týkajících se konkrétní závady. V dolní části obrazovky můžete vytisknout protokol pro zákazníka a závady vymazat.
Read Data Stream
čili čtení živých dat je další důležitá funkce testeru Topdon Phoenix. Nejdříve si ze seznamu vyberete potřebné parametry a pak výběr potvrdíte. Pro plynulé načítání dat vybíráte jen ty nejdůležitější položky. Například u koncernových vozů VW si můžete navíc v úvodním okně zvolit, zda chcete parametry číst po kanálech, nebo si je vybrat v seznamu.
Okno se zobrazením živých dat je přehledné, vidíte veličinu i s jednotkou. U každého parametru si jednoduše pomocí ikonky můžete spustit grafické zobrazení nebo grafy všech parametrů najednou (obr. 8). Po ruce máte i tlačítko pro samplování k pořízení záznamu. Grafické zobrazení lze nastavit individuálně pro každý parametr nebo je možné všechna data sledovat v jednom grafu s vysvětlivkami barev, v tomto případě však můžete do grafu vybrat pouze čtyři parametry. V grafickém zobrazení je na pravé straně obrazovky šipka, která otevře vysouvací okno se zobrazovanými daty, a vy si můžete jejich seznam přímo upravit bez nutnosti návratu do úvodního menu. Všechno je přehledné, čitelné a uživatelsky příjemné.
Z pomocných funkcí lze využít Save Sample pro uložení konkrétního okamžiku, Report pro uložení měření pro zákazníka nebo Record pro pořízení záznamu grafického průběhu. Grafický záznam umí zobrazit maximum a minimum datového toku.
Actuation Test (Test akčních členů)
nejdříve malé úvodní okno napoví vstupní podmínky testu (obr. 9), následuje okno s výběrem parametrů pro datový tok a poté se zobrazí výběrové menu. Vzhled a nabídka okna pro spuštění testu jsou individuální pro každé vozidlo a řídicí jednotku. V dolní části obrazovky je vždy ovládací tlačítko Start, Stop, případně Next pro ovládání testu. Po spuštění testu se otevře okno s parametry relevantními pro jeho průběh, takže můžete například vidět, jaká data akční členy během testu posílají do řídicí jednotky.
Doplňkové diagnostické funkce
Rozsah presetů pro základní nastavení, adaptace, kódování a další speciální operace závisí na konkrétním diagnostikovaném vozidle a systému. U testované Škody Octavia byl seznam poměrně obsáhlý.
Po zvolení konkrétní procedury je obsluha vždy nejdříve upozorněna na zajištění vstupních podmínek pro úspěšné provedení úkonu. Pak následuje řada povelových obrazovek, jako např. zapnout zapalování, nastartovat, vypnout zapalování atd. U některých kalibrací máte k dispozici Online Help s popisem celé procedury.
Další funkční možnosti testeru Topdon
OBD-II/EOBD
Diagnostika protokoly OBD-II/EOBD je nezbytnou součástí každého multiznačkového testeru. Ikonu pro spuštění funkce najdete v nabídce Scan (Lokální diagnostika). Příslušný protokol si tester najde automaticky a následně vypíše výsledek vstupního testu – stav readiness code, počet chyb v paměti jednotky, stav kontrolky a VIN karoserie. V menu OBD máte přístup ke všem důležitým módům – čtení readiness code a okamžitých parametrů, paměť závad, freeze frame, kontrola komponent, testy monitorovaných veličin a informace o vozidle. Jednotlivé parametry data streamu můžete zobrazit číselně i graficky (obr. 10) a také si pořídit záznam pomocí Save Sample nebo Record.
Service Function – údržba
Tuto nabídku najdete mezi ikonami ve vstupním menu testeru (obr. 11). Má za cíl ulehčit servisnímu technikovi práci, protože nabízí provádění nejdůležitějších servisních funkcí pomocí přímých presetů. Týká se to servisních intervalů, intervalů výměny oleje, výměny akumulátoru nebo brzdových destiček, resetu snímače NOx a mnoha dalších. Podobnou nabídku naleznete také v okně topologie řídicích jednotek v autodiagnostice, ve kterém je k tomuto účelu v nabídkovém menu záložka Special Function.
Dále postupujete přes výběr značky a modelu vozidla, okno pro čtení a vymazání paměti závad až k výběru požadované funkce. Potvrzením se spustí procedura nebo se objeví vložené okno s podrobným návodem, jak reset provést pomocí ovládacích tlačítek na přístrojovém panelu vozidla.
Servisní funkci jsem si prakticky vyzkoušel při výměně zadních brzdových destiček u Range Roveru. Tester sice odbrzdil před výměnou brzdové destičky a po výměně provedl jejich kalibraci, je však potřeba pamatovat na to, že aplikace neumí přesunout píst brzdy do nejzasunutější základní polohy. K tomu je zapotřebí si připravit servisní přípravky nebo nouzově alespoň akumulátor s kabely pro připojení ke konektoru motorku brzdového válce a truhlářskou svěrku.
ADAS
Ikona ADAS v hlavním menu otevírá soubor nápověd, instrukcí a presetů pro nastavení a kalibraci bezpečnostních prvků na vozidle pro sledování prostoru kolem vozu za jízdy (obr. 12).
Toolbox
Tato ikona ukrývá soubor ovládacích programů pro přídavný hardware k přístroji – tester akumulátorů, čtyřkanálový osciloskop, TPMS a přístroj pro výměnu oleje v automatických převodovkách (obr. 13).
Remote Diagnose (Vzdálená diagnostika)
Pro někoho užitečnou funkcí může být nabídka dálkové diagnostiky. Pro spuštění této funkce slouží ikona Remote Diag. Vstupní okno slouží jako formulář k odeslání požadavku o vzdálenou pomoc (obr. 14).
Vehicle Coverage
Tato nabídka ukazuje informace o tom, zda a v jakém rozsahu Phoenix zvládne diagnostikovat konkrétní vozidlo a provést konkrétní diagnostický úkon ještě předtím, než přijmete zakázku do servisu. Hledání probíhá podobně jako výběr vozu při sériové diagnostice – značka, model, rok výroby, elektronický systém. Zadávání provádíte pomocí rozbalovacích menu v horní části okna (obr. 15).
History (Diagnostická historie)
Pod touto ikonou naleznete všechna předchozí realizovaná měření, seřazená podle kalendářních měsíců. Můžete si zde prohlédnout protokol z měření, zároveň databáze slouží pro rychlý přístup k diagnostice v případě, že vozidlo měříte opětovně.
Další nabídky v základním menu
Součástí vstupního menu testeru jsou ještě další funkce, které umožní komunikaci mezi servisním technikem a vzdálenou podporou, aktualizace softwaru apod. Pomocí těchto ikon se také dostanete do on-line databází a nápovědy v rozsahu, ve kterém máte služby předplacené. Najdete zde např. i vstup do portálu HaynessPro WorkshopData (obr. 16).
Knihovna chybových kódů poskytuje po vložení konkrétního čísla kódu informaci o jeho významu (obr. 17). Popis můžete využít i pro paralelní diagnostiku za použití osciloskopu nebo multimetru.
Hodnocení
Tester Topdon Phoenix Max je velmi praktický pro svoji univerzálnost a jednoduché ovládání. Systém nápovědy je na úrovni jiných multiznačkových testerů, vždy jde především o to, kolik je majitel testeru ochoten si připlatit za poskytování on-line podpory a databáze autodat.
Tablet s nainstalovanými diagnostickými programy je odolný proti poškození, nabízí pohotovost a mobilitu testeru v rámci servisu i mimo něj. Spouštění testeru i programu je rychlé a týká se to i samotné komunikace s vozidlem. V úvodním diagnostickém menu chybí nápověda k umístění diagnostické zásuvky.
Kladně hodnotím mimo jiné pečlivě propracovanou funkci čtení parametrů a také bohatou nabídku speciálních funkcí, základních nastavení, kódování a dalších servisních úkonů.
Jednoznačně perspektivní funkcí je možnost vzdálené diagnostiky, pro jejíž využití je ovšem nezbytné propojení prostřednictvím internetu.
Absence důkladného překladu do češtiny byla hlavním důvodem toho, že jsem většinu testování (až na malé výjimky) ponechal v angličtině. Při překládání ve specializovaném oboru, jakým autoopravárenství je, se odborník nemůže slepě spoléhat na umělou inteligenci.
Poděkování za zapůjčení přístroje Phoenix Max patří společnosti Topdon.
ZDE si můžete stáhnout tento článek v PDF.
Tento článek najdete v časopisu AutoEXPERT, vydání č. 9/2024.